Gå til innhold

Vi hjeper deg med husleie, men ikke mer enn det

Anbefalte innlegg

Gjest lapiz
Skrevet

Har fram til nå vært sykemeldt i 4,5 mnd. På grunn av rot har ikke NAV utbetalt sykepenger (kun én liten sum) i denne perioden før nå nylig.

I denne perioden har jeg hatt følgende utgifter:

- Husleie på 6500kr per måned

- Depositum på 10.000kr

- Nedbetaling av lån på 4000kr per måned

- Mat og diverse 2500kr per måned

Til sammen har jeg hatt en utgift på 36.000 kroner (nedbetaling av lån 16.000kr depositum på 10.000kr og 10.000kr i mat og diverse) på disse 4,5 mnd.

Jeg har fått sosial hjelp til å dekke husleien så det er OK.

Jeg har fått sosial hjelp for livsopphold 1 gang, på 3900 kr, samt 1 utbetaling av sykepenger helt i starten på 2400 kr.

Nå nylig fikk jeg etterbetalt sykepenger fra NAV på 15.000 kroner. Dette utgjør ikke halvparten av mine utgifter en gang, på så jeg burde fått sosial hjelp utover husleie.

Fikk nå avslag på ny husleie og livsopphold på grunn av at jeg mottok 19.400 kr til sammen i feriepenger og skattepenger. Dette har jeg selvsagt brukt opp på grunn av at jeg ikke har mottatt sykepenger.

Når jeg snakka med NAV sa de bare "ja men vi har jo dekt 6500,- i sosial hjelp". Da jeg prøvde å forklare at det kun rakk til husleie men ikke mer, så virka det som de ikke forsto. Jeg prøvde å forklare at jeg må jo ha mat og at jeg betaler ned lån, og at jeg har måttet lånt penger privat av folk, på den betingelse at jeg kunne betale tilbake når ferie/skattepenger kom.

Er det flere enn meg som reagerer på dette?

Gjest MayLynn
Skrevet

Er det sykepenger du får sier du? Da vet du vel hva du skal ha utbetalt? Det samme som inntekten du hadde før du ble syk?

Gjest lapiz
Skrevet

Er det sykepenger du får sier du? Da vet du vel hva du skal ha utbetalt? Det samme som inntekten du hadde før du ble syk?

Hadde 105.000kr i inntekt i fjor, men vet ikke hvor mye jeg får utbetalt i sykepenger. Har ikke fått noe eksakt informasjon om det. Vet bare at jeg fikk 15.000kr utbetalt nå for et par dager siden.

hidi, the scorpion
Skrevet

Hadde 105.000kr i inntekt i fjor, men vet ikke hvor mye jeg får utbetalt i sykepenger. Har ikke fått noe eksakt informasjon om det. Vet bare at jeg fikk 15.000kr utbetalt nå for et par dager siden.

Da tror jeg du har fått utbetalt for to måneder.

Gjest MayLynn
Skrevet

Vel - sykepengegrunnlaget er det samme som inntekten før du ble syk. Det er inntekten du har når du blir sykmeldt som betyr noe - ikke hvor mye du tjente i fjor. (som regel). Spør arbeidsgiver om hvor mye de har oppgitt inntekten din til å være og sjekk om det er det du har fått fra Nav.

Gjest skaff oversikt over økonomien!
Skrevet

Jeg skjønner ikke at du kan ha råd til å bo et sted der du må betale 6500 kroner i måneden, når du tjener såpass lite som du gjør....

Du er nødt til å sette deg ned å sjekke økonomien din. Hvor mye har du i inntekt i måneden? Har du råd til å bo der du bor? Er du flink nok til å sette tæring etter næring?

Skrevet

Slik jeg forstår det har du fått 6500 kroner måneden, pluss 15 000 utbetalt nå. Det høres riktig ut i forhold til inntekten din fra i fjor.

Hvilke utgifter du har og hvilke lån du må betale på er uviktig i denne sammenhengen. NAV/Sosialkontoret betaler ikke ned på dine lån. Du burde ha bedt om utsettelse eller avdragsfritak inntil økonomien din er på fote igjen.

Gjest lapiz
Skrevet

Vel - sykepengegrunnlaget er det samme som inntekten før du ble syk. Det er inntekten du har når du blir sykmeldt som betyr noe - ikke hvor mye du tjente i fjor. (som regel). Spør arbeidsgiver om hvor mye de har oppgitt inntekten din til å være og sjekk om det er det du har fått fra Nav.

------sykepengegrunnlaget er det samme som inntekten før du ble syk. Det er inntekten du har når du blir sykmeldt som betyr noe - ikke hvor mye du tjente i fjor. (som regel).------

Siden jeg ble sykemeldt i januar, har jeg kun månedslønn fra januar fra dette året. Derfor jeg oppga årsinntekt fra i fjor...

hidi, the scorpion
Skrevet

------sykepengegrunnlaget er det samme som inntekten før du ble syk. Det er inntekten du har når du blir sykmeldt som betyr noe - ikke hvor mye du tjente i fjor. (som regel).------

Siden jeg ble sykemeldt i januar, har jeg kun månedslønn fra januar fra dette året. Derfor jeg oppga årsinntekt fra i fjor...

Men de tre siste månedene før du ble sykemeldt kan telle.

Skrevet

Det er jo arbeidsgiveren din som skal oppgi lønnen din til NAV, og ikke du selv. Den skjønte jeg ikke....

Skrevet

Hei,

Jeg synes du skal be om økonomisk rådgivning på sosialkontoret (eller det heter vel nav det også nå?). Det er en del typer utgifter du uansett ikke vil få sosialhjelp til, som f.eks. nedbetaling av lån. Det hjelper å kunne disse reglene. I tillegg bør du få hjelp til å finne ut av hvorvidt sykepengeutbetalingen din er korrekt.

Gjest noen forslag
Skrevet

Du får ikke sosialhjelp til å nedbetale lån, men sosialtjenesten/nav kan og bør gi deg råd om hva du skal gjøre med gjelden når du ikke har mulighet til å betjene den. Be om rådgivning om du ikke får det uten å spørre :)

Du kan også spørre om du kanskje kan få en garanti for depositum, slik at du kan få frigjort det du har betalt der? Dersom utleier allere har mottat kr 10000,- i depositum er det ikke sikkrt han er intressrt i å betal dem tilbake mot å få en garanti, men det går jo an å spørre.

Skrevet

Du får ikke sosialhjelp til å nedbetale lån, men sosialtjenesten/nav kan og bør gi deg råd om hva du skal gjøre med gjelden når du ikke har mulighet til å betjene den. Be om rådgivning om du ikke får det uten å spørre :)

Du kan også spørre om du kanskje kan få en garanti for depositum, slik at du kan få frigjort det du har betalt der? Dersom utleier allere har mottat kr 10000,- i depositum er det ikke sikkrt han er intressrt i å betal dem tilbake mot å få en garanti, men det går jo an å spørre.

Men det er så mye som ikke stemmer i beskrivelsen av økonomien her. Det opereres med en bto. årsinntekt på ca. 108 000 i 2008, noe som tilsvarer ca. utbetalt kr. 7500 i mnd. Og da er man jo ikke i stand til å betjene en husleie på 6500 + lån, mat osv.

Det kan virke som om det mangler oversikt i økonomien, eller at h*n har trodd at sosialkontoret ville dekke alle utgifter som h*n selv ikke klarte å betjene. Og slik er det jo ikke. Og den summen h*n har mottatt til dekning for husleie...Regnes det som et forskudd på sykepengene?

Skrevet

Den skjønner ikke jeg heller. Det er arbeidsgiveren din som skal sende inn skjema til Nav, ikke du. En annen ting er at hvis du har fått penger fra sosialkontoret mens du er sykemeldt, så kan det hende at de skal ha de tilbake fra NAV.

Gjest MayLynn
Skrevet

Jo - men det er ikke du som skal oppgi inntekt, det er arbeidsgiver. Forutsatt at du er i et ansettelsesforhold da. Var du ansatt i 100% stilling da du ble syk så er det den månedsinntekten du hadde pr sykemeldingsdato som er sykepengegrunnlaget. Uansett hva du tjente i fjor...

Men det virker på innleggene dine som om du kanskje ikke er i fast jobb?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...