Gå til innhold

Er så sint

Anbefalte innlegg

Gjest anonym idag2
Skrevet

Jeg har en skjønn lillebror som akkurat har vært i opptak til luftforsvaret. Opptaket har vart i halvannen uke der folk har blitt silt ut time etter time. Han har fått godkjent alle prøvene og var med til siste dagen, men røk desverre ut idag.

Det er greit nok, han hadde kanskje ikke det lille ekstra de var ute etter. Det er likevel utrolig leit da dette har vært hans største drøm siden han var et barn. Det siste året har han jobbet beinhardt på skolen og har halvparten 6ere og halvparten 5ere. Han har trent veldig mye og ofret hele russetiden for å være i best mulig form til opptaket.

Men så.. idag får han altså vite at han ikke er tatt med. Han lurer da på hvilke tilbud/muligheter han nå har. Han drømmer uansett om en utdannelse i militæret og var klar på at han gjerne ville gå befalskolen dersom han ikke kom inn i luftforsvaret. Svaret han fikk da var at det egentlig ikke var noen andre tilbud for han, han kunne likegjerne dimme.

!?!?!?!?!?

Her er det altså en fantasitsk gutt som ikke ønsker noe mer enn å verve seg og tjenestegjøret for landet sitt. Han har som sagt jobbet beinhardt for dette, og kommet gjennom alle testene til luftforsvaret, men røk ut på helhetsvurdering, så får han altså beskjed om at han bare kan dimme?? At han rett og slett ikke er så ønsket i forsvaret?? Hvordan er det mulig??

En annen ting er at han i utgangspunktet søkte befalskolen som førstevalg, og luftforsvaret som andrevalg. Dette fordi han tenkte det ville være større sannsynlighet å komme med i luftforsvaret dersom han gikk befalskolen først. Likevel ble han tatt opp til opptak for luftforsvaret istedet og dermed mistet han muligheten til opptaket for befalskolen. Dette betyr altså at han nå mister et helt år, hvor han nå ikke har noe som helst å foreta seg.

Jeg synes rett og slett dette er helt forferdelig. Han er naturligvis ekstremt skuffet og lei seg, og ikke minst såret over at han ble avvist på den måten han ble på. Han synes også det er utrolig kjipt at pga dette opptaket så får han ikke begynt på befalskolen til høsten.

Jeg vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget annet enn å blåse ut litt frustrasjon. Men jeg tar gjerne imot tips som jeg kan si til han som kanskje kan oppmuntre han. Eller f.eks ideer om hvordan vi kan gå frem for å gjøre et forsøk på å få han inn i befalskolen til høsten, om det i det hele tatt lar seg gjøre.

Gjest Kanskje noe napp noe sted
Skrevet

Dere har min medfølelse. Det er fryktelig synd når unge mennesker med en drivkraft som din bror ikke når de målene som er satt og som betyr så meget.

Går det ann å skrive en skikkelig god og saklig klage, hvor all energien og jobben han har lagt i dette kommer godt og tydelig frem? Du må tenke på at han for dem er en av mange, mens dette for ham er en.

Kanskje han får en andre sjangse eller en ny mulighet for intervju eller noe ved å straks skrive et opplysende, saklig, og godt klagebrev.

Jeg ville i allefall ikke latt noe være uprøvd her.

Utover det så kan jeg særdeles lite om dette yrket og dets muligheter, kan således ikke guide noen retninger eller til andre valg. Men er det muligheter i utlandet?

Hvis jeg ikke kom noen veg med klagen min så ville jeg satt i gang en omfattende undersøkelse på hva jeg kunne gjøre, hvilken retning jeg kunne ta. Jeg ville søkt hjelp for råd og informasjon på skoler/lærere, utdanningskontorer/rådgivere, NAV osv

Lykke til.

Skrevet

Sa de ikke noe om hvorfor han de mener han ikke passer til å jobbe i forsvaret? Hva var det i helhetsvurderingen var det som fikk dem til å komme til denne beslutningen?

Litt merkelig syns jeg, spesielt siden han åpenbart er veldig motivert for dette...

Skrevet

Sa de ikke noe om hvorfor han de mener han ikke passer til å jobbe i forsvaret? Hva var det i helhetsvurderingen var det som fikk dem til å komme til denne beslutningen?

Litt merkelig syns jeg, spesielt siden han åpenbart er veldig motivert for dette...

Beklager alle skrivefeilene...må være et utslag av varmen....-)

Skrevet

Du er tydeligvis glad i lillebroren din, og det er alltid kjipt å være vitne til at noen vi er glade i blir skuffet.

Jeg kan ikke nok om forsvaret til å vite om hvilke muligheter han nå har, men jeg tenker at han kommer til å finne løsninger - og at når han får tenkt seg om, så vet han at han hele tiden har visst at det ikke var sikkert at han kom inn på det han ville aller mest.

Gjest anonym idag2
Skrevet

Han tror han røk ut fordi han ikke hadde vært rask nok i reaksjonsevnetestene etter hva jeg har forstått. Men han bestod med glans alle de andre prøvene og på den fysiske delen av prøvene var han aller best av 200 gutter.

Jeg kritiserer ikke forsvaret for at han ikke ble tatt med til luftforsvaret, men jeg kritiserer måten han gikk ut på. Jeg kan ikke fatte at de ikke ville ønske å ha en så motivert og engasjert gutt i forsvaret, f.eks i befalskolen som i utgansgpunktet han hadde som valg nr 1. og som de nå har ødelagt muligheten for (for dette året)

De mente nok ikke at han ikke passet til forsvaret, hvis jeg skrev det så ordla jeg meg litt feil. Men de tok seg ikke bryet i å tilby han noen andre muligheter eller f.eks ordne slik at han kanskje kunne få lov til å være med på opptaket til befalskolen likevel. I tillegg ble han møtt med en ganske så nongelant holdning når han spurte hva gjør han nå.. "nei.. nå reiser du hjem og kan egentlig bare dimme hvis du vil" var svaret han fikk. Det virket ikke som de forstod helt hvor ufattelig viktig dette er for han. Han er laaangt over gjennomsnittet opptatt av militæret (på en bra måte), så du kan tenke deg den enorme skuffelsen han fikk da han fikk beskjed om at kunne dimme om han ville det. Her har de en gutt som nesten kom med i det aller tøffeste innenfor militøret som finnes, med fantatiske karakterer og en fysikk som er ganske utrolig, og så blir han "avvist" på den måten. For meg er det ganske ufattelig. Det er da ikke sååå mange gutter her i norge som er så engasjert i militæret som det han er, og disse burde man vel kanskje passe på at får muligheten.

Jeg tror neste steg nå er at pappa skriver et ordentlig og saklig klagebrev, så får vi se om det kan hjelpe.

Gjest anonym idag2
Skrevet

Dere har min medfølelse. Det er fryktelig synd når unge mennesker med en drivkraft som din bror ikke når de målene som er satt og som betyr så meget.

Går det ann å skrive en skikkelig god og saklig klage, hvor all energien og jobben han har lagt i dette kommer godt og tydelig frem? Du må tenke på at han for dem er en av mange, mens dette for ham er en.

Kanskje han får en andre sjangse eller en ny mulighet for intervju eller noe ved å straks skrive et opplysende, saklig, og godt klagebrev.

Jeg ville i allefall ikke latt noe være uprøvd her.

Utover det så kan jeg særdeles lite om dette yrket og dets muligheter, kan således ikke guide noen retninger eller til andre valg. Men er det muligheter i utlandet?

Hvis jeg ikke kom noen veg med klagen min så ville jeg satt i gang en omfattende undersøkelse på hva jeg kunne gjøre, hvilken retning jeg kunne ta. Jeg ville søkt hjelp for råd og informasjon på skoler/lærere, utdanningskontorer/rådgivere, NAV osv

Lykke til.

Tusen takk for svar! Jeg skrev et langt svar til skyer akkurat nå der jeg også skriver at jeg tror neste steg er et saklig klagebrev slik du også foreslår. så får vi se om det kommer noe godt ut av det..dog har jeg mine tvil :-/

Gjest anonym idag2
Skrevet

Du er tydeligvis glad i lillebroren din, og det er alltid kjipt å være vitne til at noen vi er glade i blir skuffet.

Jeg kan ikke nok om forsvaret til å vite om hvilke muligheter han nå har, men jeg tenker at han kommer til å finne løsninger - og at når han får tenkt seg om, så vet han at han hele tiden har visst at det ikke var sikkert at han kom inn på det han ville aller mest.

Det har han vært helt forberedt på ja. Som jeg skriver til skyer så kritiserer jeg ikke forsvaret for at han ikke fikk komme med i luftforsvaret, men jeg kritiserer måten han ble avvist på og at de ikke er noe som helst behjelpelig med å oppgi andre muligheter for han nå til høsten (litt mere utfyllende svar under her).

Skrevet

Det har han vært helt forberedt på ja. Som jeg skriver til skyer så kritiserer jeg ikke forsvaret for at han ikke fikk komme med i luftforsvaret, men jeg kritiserer måten han ble avvist på og at de ikke er noe som helst behjelpelig med å oppgi andre muligheter for han nå til høsten (litt mere utfyllende svar under her).

Jeg er enig i din kritikk av måten avvisningen er blitt formidlet på, samt at det virker rart at alle andre veier skal være stengt. Det finnes sikkert et eller annet kontor dere kan ringe til på mandag for å finne ut om dette er korrekt.

Jeg svarte deg bare fordi jeg kjente meg igjen i det å bli opprørt på mine nærmestes vegne,- dessverre kan jeg ikke nok om forsvaret til å kunne si hvor dere bør henvende dere.

Lykke til:-)

Skrevet

Han tror han røk ut fordi han ikke hadde vært rask nok i reaksjonsevnetestene etter hva jeg har forstått. Men han bestod med glans alle de andre prøvene og på den fysiske delen av prøvene var han aller best av 200 gutter.

Jeg kritiserer ikke forsvaret for at han ikke ble tatt med til luftforsvaret, men jeg kritiserer måten han gikk ut på. Jeg kan ikke fatte at de ikke ville ønske å ha en så motivert og engasjert gutt i forsvaret, f.eks i befalskolen som i utgansgpunktet han hadde som valg nr 1. og som de nå har ødelagt muligheten for (for dette året)

De mente nok ikke at han ikke passet til forsvaret, hvis jeg skrev det så ordla jeg meg litt feil. Men de tok seg ikke bryet i å tilby han noen andre muligheter eller f.eks ordne slik at han kanskje kunne få lov til å være med på opptaket til befalskolen likevel. I tillegg ble han møtt med en ganske så nongelant holdning når han spurte hva gjør han nå.. "nei.. nå reiser du hjem og kan egentlig bare dimme hvis du vil" var svaret han fikk. Det virket ikke som de forstod helt hvor ufattelig viktig dette er for han. Han er laaangt over gjennomsnittet opptatt av militæret (på en bra måte), så du kan tenke deg den enorme skuffelsen han fikk da han fikk beskjed om at kunne dimme om han ville det. Her har de en gutt som nesten kom med i det aller tøffeste innenfor militøret som finnes, med fantatiske karakterer og en fysikk som er ganske utrolig, og så blir han "avvist" på den måten. For meg er det ganske ufattelig. Det er da ikke sååå mange gutter her i norge som er så engasjert i militæret som det han er, og disse burde man vel kanskje passe på at får muligheten.

Jeg tror neste steg nå er at pappa skriver et ordentlig og saklig klagebrev, så får vi se om det kan hjelpe.

Forferdelig dumt av forsvaret å ta så dårlig vare på motiverte og engasjerte søkere.....Håper det ordner seg for han til slutt da.:-)

Gjest Silver Fairy
Skrevet

Jeg mener han bør skrive klagen selv. Hvis ikke blir det som å ha med seg pappa på intervju. Det er ikke foreldrene som skal ordne opp, det er han selv.

Jeg skjønner godt både du og han er skuffet, men dette er sånn livet er. Andre søker på jobber og skoler de er kjempemotivert for og sikkert flinke nok til også, men så er det sånn at bare et visst antall kan få de jobbene og skoleplassene som er tilgjengelige. Og det kjipe er at man må se andre som ikke er like dyktige, men kanskje er gode på å snakke for seg få jobben.

Er broren din så motivert som du sier så søker han igjen neste år. Stå på og ikke gi opp! :-)

Gjest mitt råd
Skrevet

Jeg vil også understreke viktigheten av at brevet er stilet fra han. Det betyr ikke at en ikke kan få hjelp til brevskriving av de rundt seg.

Gjest anonym idag2
Skrevet

Jeg mener han bør skrive klagen selv. Hvis ikke blir det som å ha med seg pappa på intervju. Det er ikke foreldrene som skal ordne opp, det er han selv.

Jeg skjønner godt både du og han er skuffet, men dette er sånn livet er. Andre søker på jobber og skoler de er kjempemotivert for og sikkert flinke nok til også, men så er det sånn at bare et visst antall kan få de jobbene og skoleplassene som er tilgjengelige. Og det kjipe er at man må se andre som ikke er like dyktige, men kanskje er gode på å snakke for seg få jobben.

Er broren din så motivert som du sier så søker han igjen neste år. Stå på og ikke gi opp! :-)

Les svaret mitt til skyer under her for jeg tror du misforstår litt. Luftforsvaret kan man kun søke på en gang så den muligheten er helt over og ut. Befalskolen kan han godt søke på på nytt igjen neste år men jeg synes det er for ille at han ikke skal ha noe å gjøre dette året bare fordi han ikke kom inn i luftforsvaret og dermed mistet plassen om opptaket til befalskolen nå i sommer.. om du skjønner :)

Gjest anonym idag2
Skrevet

Jeg vil også understreke viktigheten av at brevet er stilet fra han. Det betyr ikke at en ikke kan få hjelp til brevskriving av de rundt seg.

Han skrev et klagebrev igår, men dersom han ikke får noe svar på det så føler vi kanskje at pappa er nødt til å trå inn han også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...