Gå til innhold

Hvordan avle poteter??

Anbefalte innlegg

Gjest kartoffel
Skrevet

Hei!

Hva skal til for å få poteter til å vokse i hagen?? Hvor går jeg til innkjøp av det jeg trenger??

Skrevet

Det er litt sent på året å sete potetr nå, de bør helst i jorda i begynnelsn av mai hvis du skla få avling.

Poteter er nøysomme og krever ike så god jord,grav en rand 30- 40 cm dyp og legg potetene ned med ca en håndbreddes avstand. Pass på at groene på poteten vender opp og ikke skades. Bre jorden over og klapp lett til.

Når du ser at potetene beegynner å spire må du hyppe dem, det vil si å lage reneder som de kan vokse i. TIlfør litt kalksalpeter ca hver 14. dag. Potentene er klarre til å tas opp i slutten av september.

Gjest kartoffel
Skrevet

Det er litt sent på året å sete potetr nå, de bør helst i jorda i begynnelsn av mai hvis du skla få avling.

Poteter er nøysomme og krever ike så god jord,grav en rand 30- 40 cm dyp og legg potetene ned med ca en håndbreddes avstand. Pass på at groene på poteten vender opp og ikke skades. Bre jorden over og klapp lett til.

Når du ser at potetene beegynner å spire må du hyppe dem, det vil si å lage reneder som de kan vokse i. TIlfør litt kalksalpeter ca hver 14. dag. Potentene er klarre til å tas opp i slutten av september.

Tusen takk for svar :) Men HVA er det jeg skal putte i jorda? :P DU skjønner jeg er litt uerfaren på området.. Hva settes i jorda, og hvor får jeg kjøpt det?

Skrevet

Tusen takk for svar :) Men HVA er det jeg skal putte i jorda? :P DU skjønner jeg er litt uerfaren på området.. Hva settes i jorda, og hvor får jeg kjøpt det?

Bare sett det potetslaget du ønsker i jorda:-) Her hvor jeg bor - så har ingen en ordentlig hage- hvis de ikke har satt av en del av hagen til poteter:-)

brilleslangen
Skrevet

Hvis du på våren kjøper en pose potet du liker, lar være å spise opp potetene, men lar dem ligge vil du se det nokså fort vokser ut små lyse, litt marklignende utvekster på potetene. Når potetene har fått slike utvekster (gro)er de klare for å puttes i jorda...

Skrevet

Hvor får man kjøpt kalksalpeter ?

Er det flytende eller "korn" ?

brilleslangen
Skrevet

Hvor får man kjøpt kalksalpeter ?

Er det flytende eller "korn" ?

felleskjøpet er nok rette instansfor slike innkjøp... Har kun sett det som kuler som spres på samme måte som annet gjødsel, men om det også finnes for å blande ut i vann aner jeg ikke...

Gjest Mirakelet
Skrevet

Poteter vokser nesten hvor som helst, bare grav opp en flekk, hiv i noen poteter og vann regelmessig, så gror nok de rakkerne :D

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...