Gå til innhold

Unge og gamle

Anbefalte innlegg

Gjest 29 år ung/gammel
Skrevet

Vi sier "de som er unge" og "de som er gamle". Hva kaller vi så de som er midtveis i livet?

Hvor lenge er man ung? Til 30 år?

Når er man gammel?

Skrevet

Jeg merker at begrepet ung forskyver seg jo eldre jeg blir:-)

Da jeg var barn, syntes jeg min 40 år "gamle" mor, var gammel - nå har jeg selv bikket 30 og har venninner på +-40, og de er unge:-)

Gamle er de vel ikke nå før de er 65-70 år?

Skrevet

Og hva er så midt i mellom?

Jeg er 40, er jeg gammel da?

Hehe...føles litt fjernt ;)

Jeg har sikkert 40 år igjen å leve.

Når jeg er 50...blir jeg en olding, da?

Gjest Er ikke eldre enn man føler seg
Skrevet

Jeg er 32 og fortsatt ung,

jeg mener man er ung så lenge man føler seg ung :D

Føler meg som en 20 åring ennå jeg da :D

40 - da er du voksen, 50 - godt voksen, 60, fortsatt godt voksen men ung til sinns og det får du være til du er ca. 80 - da kan du begynne å kalle deg gammel... men fortsatt ung til sinns. På den måten lever man lenge.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Min mor var gammel da hun var 43. Nå er jeg 43 og jeg er ung:-)

Det er vel slik det gjerne er.

Skrevet

Jeg har rundet 40 og vel så det, men er fremdeles blant de unge. :o)

Gjest endrer seg med årene
Skrevet

I går skulle min mor (75) beskrive en mann som hadde hjulpet henne med noe praktisk. Hun beskrev ham som "ung". Jeg spurte da hva hun mente med "ung". Hun sa: "under 50". Så rettet hun seg selv leende: "under 60"

Siden jeg nærmer meg 50 selv, er jeg naturligvis helt enig!

Skrevet

Etter at jeg fylte 25 har det vært ganske unaturlig for meg å omtale meg selv som "ung".

Når jeg blir gammel vet jeg ikke, kanskje når jeg har passert 75?

Skrevet

når man er over 35 -40 da begynner man å bli "gammel"

Gjest togli
Skrevet

Foreldrene mine er "middelaldrende" (jeg synes det ikke, men skjønner at det må være sånn nå som de har fylt 60 ;-)). Selv føler jeg at jeg er ung og jeg blir 40 neste år ;)

Idag satt vi en gjeng på + - 40 og prata sammen. Mannen min prata om en fest og omtalte oss som "vi unge" ;)

Når jeg var 15 var alle over 30 "gamle" ;)

Gjest JUSTaMinute
Skrevet

Jeg merker at begrepet ung forskyver seg jo eldre jeg blir:-)

Da jeg var barn, syntes jeg min 40 år "gamle" mor, var gammel - nå har jeg selv bikket 30 og har venninner på +-40, og de er unge:-)

Gamle er de vel ikke nå før de er 65-70 år?

Jeg tror folk mer og mer ser på hvordan folk er, ikke hva alderen sier. Jeg har venninner på 60-70, og de er helt klart ikke gamle verken i utseende eller levesett. Før var jo en 50-åring gammel i klesveien og levde også annerledes enn en like gammel person i dag. Forskjellen på de forskjellige aldersklassene er visket ut, vi driver jo med mye av de samme tinga fra vi er 20 til vi er 90, så lenge helsa holder. En 20-åring kan leve et gammelt liv, en 80 åring kan leve som en ungdom, med visse begrensninger, selvfølglelig og heldigvis. Alder er altså i dag mer en tilstand en et antall år en har levd. Mener jeg!

Gjest sjøstjerna
Skrevet

29 år? Du er ung.

35 år- du er begynt å bli voksen. ;-)

trollemor;o)
Skrevet

Jeg er snart 40 og er helt klart ung.

trollemor;o)
Skrevet

når man er over 35 -40 da begynner man å bli "gammel"

hvor gammel er du?

Gjest Shira :o)
Skrevet

Si det. Mamma er ett år unna 50, men hun er ikke gammel i mine øyne.

Tror det er mer som spiller inn enn selve alderen, væremåten kanskje?

Gjest Miguela
Skrevet

Det blir vanskelig å sette eksakt grense på dette. Gamle mennesker har et annet syn på det enn unge mennesker og det er naturlig.

Jeg er ikke ung eller gammel. Jeg er voksen eller middelaldrende. Jeg er midtveis i livet.

De som er gamle er de som er i siste fase av livet. De som er i åttiårene er i hvert fall gamle uansett hvor friske de er. De som er unge er i startfasen av voksenlivet. De som er i tredveårene har ikke nådd den fasen å være midtveis i livet. De som er i syttiårene har begynt på sluttfasen av livet, og er over det å være midtveis i livet. De må da betraktes som gamle, men der har livssituasjonen en del å si hvordan de oppfattes av omgivelsene.

De viktigste er å ha glede av livet, god helse og familie som støtter rundt en i vanskeligheter.

Skrevet

Jeg er i 30-åra men det kunne ikke falle meg inn å kalle meg gammel. Jeg er i langt bedre form enn da jeg var i 20-åra og føler meg veldig vel! Jeg føler meg selvfølgelig eldre enn dem som er i 20-åra, men gammel? Nei!

Man begynner å bli gammel i 65-70års alder syns jeg. Før det er man en periode "middelaldrende". Jeg syns man er middelaldrende fra ca 45-65 år, men her er det helt klart individuelle forskjeller.

Skrevet

"Gammel" er vel til enhver tid omlag 15 år gamlere enn min egen alder :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...