Gå til innhold

Male kjøkkeninnredning...

Anbefalte innlegg

Gjest Håper på råd
Skrevet

Har en eldre kjøkkeninnredning, den er ganske fin, med et par "glasskap" og utskjæring liksom.... husker ikke hva den het, men d var nok en ganske ekslusiv innredning i sin tid, men føler den er så mørk. Den er i mørk lakkert eik.

Nå tenkte jeg skifte ut utredningen, men den er egentlig ganske fin og - hva tror dere om jeg malte den?

Jeg ønsker også å skifte ut benkeplaten, den er i lys marmor, dvs ikke ekte stein, men sånn sponplate vet dere... husker ikke hva d het hehe :D

Så jeg ønsker en mørkere benkeplate, mørk granitt eller så.

Flisene bak benken syns jeg er greie, de er lys, litt brunaktige med litt rustikt mønster....

Jeg tenkte male seksjonen lysere, men hva slags farge er best? Den skal ikke være kritthvit. Har dere noe navn på en fin "hvit" farge?

Og hvor mange strøk trenger jeg? Forbehandling - jeg har ikke peiling... men må jeg slipe først og få vekk gammel lakk, det er et par skader i treverket, kan jeg ha formtre eller lignende og pusse over for å skjule og så male over? Hvor mange strøk maling trenger jeg? Oljebasert?

Det blir kanskje finere om jeg får sprøytelakkert hele rukkelet,

vet dere hvor man får gjort sånt? Noen jeg kjenner fikk det gjort hos noen, men jeg har ikke kontakt med disse lenger, så jeg får ikke spurt hvor de fikk gjort det nemlig... hva tror dere det vil koste for en helt vanlig innredning på to vegger?

Og hva blir finest, å male inni glasskapene og eller la de ha den originale trefargen, og kun malt i karmene rundt døra om dere skjønner?

Og hva koster benkeplater? Den trenger ikke være i ekte stein, og hvor får jeg kjøpt?

Jeg lurer på å bytte ut vaskeservant med blandebatteri og.... hvor får jeg kjøpt utstyr? og er det vanskelig å skjære til så den passer i benkeplata?

Skrevet

Først: Bruk fint sandpapir og puss lett over alle skapene. Du trenger ikke å fjerne all lakk, men dersom noe er løst, bør det fjernes. Om det er sår i treverket, kan du sparkle dette + puss over til overflata er fin. La tørke skikkelig!

Så: Vask over alle overflatene med salmiakk (følg anvisningene på flaska, luft godt!)

Kjøp heftegrunn og oljemaling.

Mal over alle flatene med heftegrunn. La tørke skikkelig.

Mal et par strøk med oljemaling, tre om nødvendig (det ser du fort). Husk å la det tørke skikkelig mellom hvert strøk!

Lyse farver: Never? Kaffelatte?

Skrevet

Benkeplater får du på Ikea, i alle fall i mange typer trevirke og laminat. Jeg ville ikke kjøpt blandebatteri og servant på Ikea for det er mange rørleggere etterhvert som nekter å montere disse.

Når det gjelder maling er jeg ganske grønn, men hør i en fargehandel, de vet sånt. Lykke til!

Gjest fattigmor
Skrevet

hva med å sende alle Kjøkkenfrontene til ett Lakkeringsverksted? Det gjorde min Sønn! Tok en uke Kjøkkenet ble som nytt.Skikkelig lekkert:0)

Gjest håper på råd
Skrevet

hva med å sende alle Kjøkkenfrontene til ett Lakkeringsverksted? Det gjorde min Sønn! Tok en uke Kjøkkenet ble som nytt.Skikkelig lekkert:0)

Som jeg skrev lurte jeg på d. Hva koster sånt?

Gjest fattigmor
Skrevet

Som jeg skrev lurte jeg på d. Hva koster sånt?

5 overskap+2 glasskap

2 underskap i forbindelse med hjørneovn

4 eller 5 underskap og dør på Kjøl/frys

og 5 skuffer. Det kostet 9.000,-

De hadde først bestillt seg nytt kjøkken,som kostet 70.000

men som du..syntes de , at kjøkkenet egentlig var veldig pent, men lei det mørke treverket. .O))

Gjest fattigmor
Skrevet

5 overskap+2 glasskap

2 underskap i forbindelse med hjørneovn

4 eller 5 underskap og dør på Kjøl/frys

og 5 skuffer. Det kostet 9.000,-

De hadde først bestillt seg nytt kjøkken,som kostet 70.000

men som du..syntes de , at kjøkkenet egentlig var veldig pent, men lei det mørke treverket. .O))

5 skuffer skulle være 8 stk. :0)))

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...