Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest katteeier
Skrevet

Jeg lurer på om katten min har flått, eller om han har en annen rar utposning på beinet. Kan man se hodet/beina på flåtten? Jeg har prøvd å dra i den, men da blir katten bare irritert, og jeg er jo redd for å dra for hardt dersom det faktisk ikke er flått, men en utposning. Hva slags konsistens er det på en flått?

Gjest majas mamma
Skrevet

En liten flått er brunlig eller svart. En flått som har sittet en stund blir ertestor, kanskje tilog med noe større, og blir gråblå i fargen. Du kan ikke se hodet og bena på flåtten for de sitter inne i kroppen. Er du i tvil om hva det er så ring dyrlegen og få en hastetime.

Gjest togli
Skrevet

Det høres ut som flått, ja. Den kan bli ertestor når den har fått sugd nok blod på katten. Når du har katt bør du ha flåttfjerner som kan kjøpes på apoteket. Når du ikke har flåttfjerner vil jeg tro det er enklest å vri flåtten rundt til den slipper taket. Prøv å vri uten å dra i hårene til katten. Det kan være lugging av hår som gjør at katten reagerer.

brilleslangen
Skrevet

Tipper det er flått ja. Men man trenger ingen flåttfjerner for å få den ut.En helt alminnelig pinsett gjørsamme nytten. Dytt unnaså mye hårsom mulig, grip flotten med pinsetten så nært inntil huden som mulig , og vri rundt til den løsner.(ikke dra- for da bllir hodet til flåtten sittende igjen inni huden)

Her vi bor er det lite flått, så jeg har i de 12 årene jeg har hatt katt kun fjernet en flått, ogden fjernet jeg på denmåten jeg beskrev. Flåtten levde etterpå, men det varte ikkeså lenge:-)

Gjest katteeier
Skrevet

Tipper det er flått ja. Men man trenger ingen flåttfjerner for å få den ut.En helt alminnelig pinsett gjørsamme nytten. Dytt unnaså mye hårsom mulig, grip flotten med pinsetten så nært inntil huden som mulig , og vri rundt til den løsner.(ikke dra- for da bllir hodet til flåtten sittende igjen inni huden)

Her vi bor er det lite flått, så jeg har i de 12 årene jeg har hatt katt kun fjernet en flått, ogden fjernet jeg på denmåten jeg beskrev. Flåtten levde etterpå, men det varte ikkeså lenge:-)

Jeg ha ikke sjanse til å få den ut. Jeg har til og med prøvd å dope den med sprit, men den sitter godt fast. Blir litt usikker på om det virkelig er flått, for katta liker ikke at jeg drar i den/vrir på den. Katta er heller ikke noe hoven rundt området. Jeg leste imidlertid på nett at de etterhvert detter av av seg selv og at det ikke er noe farlig (har den smitte så er katten allerde smittet). Så jeg ser det an noen dager, og har den da ikke forsvunnet må det vær noe annet, og da bør jeg vel til dyrlegen uansett.

Skrevet

Her jeg bor, er det et flått-eldorado - et av Norges værste. I dag plukket jeg over 10 flått av katten min etter nattens utflukt! Så det er helt tydelig at flått-middelet har gått ut og det er på tide med ny dose. Men jeg går jevnlig over den og sjekker minst en gang hver dag. Du venner deg til det - går systematisk gjennom pelsen når du klapper litt likevel.. ;)

Flått kan jo sette seg flere steder enn rundt hode/hals, men jeg har til gode å finne flått på katter andre steder enn dette...

Selv om en flått er "fullsugd" så kan du se beina kravle på sidene helt inne ved huden hvis du graver litt i pelsen.

Mine katter er svært godt vant til å bli "herset med", jeg får lov til de mest utrolige ting - feks stell av pels med ekstreme klumper uten et knyst. Så mine katter ligger helt stille når flåtter og andre ting skal fjernes. Men jeg kan ikke plundre rundt mye før de blir utålmodige da.

Hvis din katt er av den mer utålmodige typen, som takler dårlig denne slags behandling, så kan det være det som gjør at den reagerer når du piller på kulen. Men noen ganger sitter flåtten sånn til at den irriterer katten. Flere ganger kommer beinet opp automatisk for å klø seg når jeg holder på å fjerne flåtten, så det er helt tydelig at den har truffet et nervepunkt eller noe.

Dyr kan også bli smittet av sykdommer via flått. Så det er nok viktig å få de ut så raskt som mulig.

Men ellers så tror jeg ikke det er så veldig farlig om du lar hele greia være noen få dager, og følge med om den detter av. (Viktig å passe på at den ikke plutselig ligger på gulvet så du tråkker på den... æææææsj - klok av skade)

http://dyrenett.no/no/s/veterinar.asp?art=Katt&h=d&id=413

Lykke til!

Gjest mora2
Skrevet

Kunne høres ut som en flått ja. Bare vri den noen under, så faller den nok av. Eller du kan smøre den inn med smør, da slipper den etterhvert.

Bør fjernes, og ikke falle av selv. da får katten giftstoffene i seg, og kan bli syk.

hidi, the scorpion
Skrevet

Kunne høres ut som en flått ja. Bare vri den noen under, så faller den nok av. Eller du kan smøre den inn med smør, da slipper den etterhvert.

Bør fjernes, og ikke falle av selv. da får katten giftstoffene i seg, og kan bli syk.

'' Eller du kan smøre den inn med smør, da slipper den etterhvert.''

Skal _ikke_ fjernes med smør eller olje, men med pinsett!!

Gjest mora2
Skrevet

'' Eller du kan smøre den inn med smør, da slipper den etterhvert.''

Skal _ikke_ fjernes med smør eller olje, men med pinsett!!

Jeg har fjernet mange med smør jeg. Spesielt de minste.

Pinsett bruker jeg aldri, jeg tar de i klypa. ;P

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Jeg ha ikke sjanse til å få den ut. Jeg har til og med prøvd å dope den med sprit, men den sitter godt fast. Blir litt usikker på om det virkelig er flått, for katta liker ikke at jeg drar i den/vrir på den. Katta er heller ikke noe hoven rundt området. Jeg leste imidlertid på nett at de etterhvert detter av av seg selv og at det ikke er noe farlig (har den smitte så er katten allerde smittet). Så jeg ser det an noen dager, og har den da ikke forsvunnet må det vær noe annet, og da bør jeg vel til dyrlegen uansett.

''Jeg leste imidlertid på nett at de etterhvert detter av av seg selv og at det ikke er noe farlig (har den smitte så er katten allerde smittet). ''

Hvor leste du det? Det er feil. Blir flåtten fjernet innen et døgn, så rekker ikke smitten å bli overført, mens det er stor fare for smitte hvis det går mer enn to døgn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...