Gå til innhold

Har NAV lov til dette?

Anbefalte innlegg

Gjest på attføring
Skrevet

Jeg går på attføring pga kronisk sykdom. Jeg var på et møte med min saksbehandler i dag, og han lurer på om jeg i det hele tatt trenger attføring. Han synes at jeg er for velfungerende, og det er visst et problem at jeg ikke passer inn i noen av tiltakene deres som arbeid med bistand etc. Jeg har ikke behov for noen særlig tilrettelegging, bare redusert jobbtid, og tilgang til toalett når jeg måtte trenge det.

saksbehandleren snakker om å ringe arbeidsgiver og høre hvordan han opplever meg på jobb. Jeg har bare sagt til arbeidsgiver at jeg er på attføring. Jeg liker ikke helt at han skal utlevere meg til NAV.

Men jeg har kanskje ikke noe valg?

• Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Bookworm

13

• frosken

6

• ekte nick

1

• adelie

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest brullebuff
Skrevet

Hvis du har arbeid der gjennom attføringen kan de selvfølgelig ringe. Dersom du har arbeid der helt uavhengig av din attføring kan de selvfølgelig ikke ringe dersom du ikke vil det.

Gjest på attføring.
Skrevet

Hvis du har arbeid der gjennom attføringen kan de selvfølgelig ringe. Dersom du har arbeid der helt uavhengig av din attføring kan de selvfølgelig ikke ringe dersom du ikke vil det.

Jeg har skaffet den jobben på egenhånd. M en om de skulle ringe dit, er det alt de kan spørre om? Siden jeg har en psykisk lidelse, kan de foreta undersøkelser blant mine kollegaer om hvordan de oppfatter meg?

Mulig jeg er litt naiv nå, men det er NAV vi snakker om;)

Gjest brullebuff
Skrevet

Jeg har skaffet den jobben på egenhånd. M en om de skulle ringe dit, er det alt de kan spørre om? Siden jeg har en psykisk lidelse, kan de foreta undersøkelser blant mine kollegaer om hvordan de oppfatter meg?

Mulig jeg er litt naiv nå, men det er NAV vi snakker om;)

Kan du ikke spørre dem om hva de har tenkt å spørre om? De kan som sagt ikke ringe din arbeidsgiver og si eller spørre om noe som helst dersom du ikke vil og den arbeidsgiveren ikke er en del av attføringen din. Men snakk nå med dem og hør hva de tenker. Nav er da ikke udyr selv om det kan virke sånn her inne iblant

Skrevet

Men du går på attføring, altså du får ikke lønn fra arbeidsgiver for jobben du gjør?

Da spiller det jo ingen rolle om det er du eller NAV som har skaffet deg jobben... Da er det NAV (strengt tatt) som er din arbeidsgiver, og kan og skal undersøke med arbeidsgiver hvordan du fungerer i arbeidshverdagen. Det skal være tett samhandling mellom NAV og arbeidsplassen hvis du er i et attføringsløp...

Gjest brullebuff
Skrevet

Men du går på attføring, altså du får ikke lønn fra arbeidsgiver for jobben du gjør?

Da spiller det jo ingen rolle om det er du eller NAV som har skaffet deg jobben... Da er det NAV (strengt tatt) som er din arbeidsgiver, og kan og skal undersøke med arbeidsgiver hvordan du fungerer i arbeidshverdagen. Det skal være tett samhandling mellom NAV og arbeidsplassen hvis du er i et attføringsløp...

''Men du går på attføring, altså du får ikke lønn fra arbeidsgiver for jobben du gjør?''

Hvis det stemmer så kan (og bør) nav snakke med arbeidsgiver, ja. Da er jo den jobben en del av attføringen.

Skrevet

''Men du går på attføring, altså du får ikke lønn fra arbeidsgiver for jobben du gjør?''

Hvis det stemmer så kan (og bør) nav snakke med arbeidsgiver, ja. Da er jo den jobben en del av attføringen.

Nettopp:-) Og slik jeg leser innlegget er det akkurat det som er tilfellet i denne saken... Og da synes jeg det blir litt merkelig å være negativ til det at NAV skal ta kontakt...

Gjest på attføring
Skrevet

Jeg får lønn fra arbeidsgiver, og attføring for de dagene jeg ikke jobber.

Skrevet

Jeg får lønn fra arbeidsgiver, og attføring for de dagene jeg ikke jobber.

Å sånn ja, det kom litt dårlig fram.

Men likevel har vel NAV lov til å undersøke hvordan du utfører jobben din? Det skal jo være et nært samarbeid mellom NAV og arbeidsgiver ved all sykdom.

Det er jo ikke slik at NAV skal utlevere deg og din helsetilstand til arbeidsgiver, men de bør jo snakke med dem...

Gjest brullebuff
Skrevet

Men likevel har vel NAV lov til å undersøke hvordan du utfører jobben din? Det skal jo være et nært samarbeid mellom NAV og arbeidsgiver ved all sykdom.

Det er jo ikke slik at NAV skal utlevere deg og din helsetilstand til arbeidsgiver, men de bør jo snakke med dem...

Hvis trådstarter ikke er sykemeldt fra denne jobben, og jobben ikke er en del av attføringen, altså det er en deltidsjobb trådstarter har skaffet seg selv, og får lønn i, helt uten noe innvirkning av nav i det hele tatt, så har ikke nav noe med å kontakte dem om trådstarter ikke vil.

Skrevet

Hvis trådstarter ikke er sykemeldt fra denne jobben, og jobben ikke er en del av attføringen, altså det er en deltidsjobb trådstarter har skaffet seg selv, og får lønn i, helt uten noe innvirkning av nav i det hele tatt, så har ikke nav noe med å kontakte dem om trådstarter ikke vil.

Jo, NAV har sin fulle rett til å innhente opplysninger om vedkommende som er under attføring... Uansett om dette er en jobb vedkommende har utenom attføringsopplegget... Altså opplysninger om arbiedsfunksjon - de har selvfølgelig taushetsplikt ifht helseopplysninger.

Gjest brullebuff
Skrevet

Jo, NAV har sin fulle rett til å innhente opplysninger om vedkommende som er under attføring... Uansett om dette er en jobb vedkommende har utenom attføringsopplegget... Altså opplysninger om arbiedsfunksjon - de har selvfølgelig taushetsplikt ifht helseopplysninger.

Er du nå helt sikker på det?

Skrevet

Er du nå helt sikker på det?

99% i hvert fall:-)

NAV har jo full rett til å innhente opplysninger som kan ha betydning for saken til attføringsklienten... kan ikke se at det skulle være noe problem om de tar kontakt med arbeidsgiver jeg da, NAV er ikke nødvendigvis den store stygge ulven...

Gjest på attføring
Skrevet

''Men likevel har vel NAV lov til å undersøke hvordan du utfører jobben din? Det skal jo være et nært samarbeid mellom NAV og arbeidsgiver ved all sykdom.

''

Og hvordan skal det samarbeidet foregå? Og hvordan skal sjefen svare på hvordan jeg er i arbeidssituasjonen? jeg har jo sjelden noe med han å gjøre?

Jeg er seriøst redd for at hvis arbeidsstedet sier at de er fornøyd med meg, så mister jeg attføringen. Kan jeg be de si noe dritt om meg?

Skrevet

''Men likevel har vel NAV lov til å undersøke hvordan du utfører jobben din? Det skal jo være et nært samarbeid mellom NAV og arbeidsgiver ved all sykdom.

''

Og hvordan skal det samarbeidet foregå? Og hvordan skal sjefen svare på hvordan jeg er i arbeidssituasjonen? jeg har jo sjelden noe med han å gjøre?

Jeg er seriøst redd for at hvis arbeidsstedet sier at de er fornøyd med meg, så mister jeg attføringen. Kan jeg be de si noe dritt om meg?

'' Kan jeg be de si noe dritt om meg?''

Ja, det er jo betandig smart å prøve å lyve til NAV:-)

Jeg ser ikke problemet jeg da, hvis du har reelt behov for attføring så er det jo ikke noe problem om arbeidsgiver uttaler seg...

Gjest på attføring
Skrevet

NAV har jo full rett til å innhente opplysninger som kan ha betydning for saken til attføringsklienten... kan ikke se at det skulle være noe problem om de tar kontakt med arbeidsgiver jeg da, NAV er ikke nødvendigvis den store stygge ulven...

Jeg tror vel heller ikke at de er den store stygge ulven, allikevel så liker jeg det ikke om de skulle finne på å ta kontakt med arbeidsgiver. Jeg vil bli behandlet om en hvilket som helst annen arbeidstaker, og vil ikke at sjefen skal få nyss i hvor mange helseplager jeg har. Det kan få konsekvenser for meg om jeg ønsker meg en høyere stilling på sikt.

Gjest brullebuff
Skrevet

Jeg er overhodet ikke av den formening at nav er den store stygge ulven.

Nav skal imidlrtid ikke ta kontakt med folk de ikke har noe med å ta kontakt med. Det kan få innvirkninger for arbeidsplassen (som er helt utenfor attføringsløpet) hvis nav ringer og forteller at arbidstakeren er på attføring og lurer på hvordan trådstarter fungerer)

Nå ser jeg imidlertid at trådstarter sir at h*n allerede har fortalt arbidsgiver at han er på attføring. Vi aner ingenting om hvorfor h*n har sagt dette. Det er i det hele tatt mye vi ikke vet her.

Gjest brullebuff
Skrevet

''

''Jeg er seriøst redd for at hvis arbeidsstedet sier at de er fornøyd med meg, så mister jeg attføringen. Kan jeg be de si noe dritt om meg?''

Hvis dette er holdningen din, så tror jeg ikke jeg vil skrive så mye mer i denne tråden. Du skal ha attføring hvis du har krav på den. Du skal ikke ha attføring hvis du ikke har krav på den. Å be arbeidsgiver si noe stygt om deg er direkte ulurt.

Skrevet

Jeg er overhodet ikke av den formening at nav er den store stygge ulven.

Nav skal imidlrtid ikke ta kontakt med folk de ikke har noe med å ta kontakt med. Det kan få innvirkninger for arbeidsplassen (som er helt utenfor attføringsløpet) hvis nav ringer og forteller at arbidstakeren er på attføring og lurer på hvordan trådstarter fungerer)

Nå ser jeg imidlertid at trådstarter sir at h*n allerede har fortalt arbidsgiver at han er på attføring. Vi aner ingenting om hvorfor h*n har sagt dette. Det er i det hele tatt mye vi ikke vet her.

Det er jeg selvfølgelig klar over, men det er klart at det er vesentlig hvordan vedkommende utfører en jobb... Jeg hadde møter med NAV og arbeidsgiver lenge før jeg kom over i et attføringsløp (altså mens jeg var ansatt i bedriften), og jeg ser virkelig ikke problemet...

Gjest på attføring
Skrevet

'' Kan jeg be de si noe dritt om meg?''

Ja, det er jo betandig smart å prøve å lyve til NAV:-)

Jeg ser ikke problemet jeg da, hvis du har reelt behov for attføring så er det jo ikke noe problem om arbeidsgiver uttaler seg...

I mitt tilfelle kan det slå feil ut. De mener at jeg er for velfungerende, og det er et problem for NAV at jeg ikke faller inn under noen av tiltakene deres. Fordi jeg ikke har problemer som faller inn under det, så lurer de på om jeg trenger attføring. Så hvis sjefen kunne fortelle litt negative ting om meg, at jeg var ekstremt pysete (sant), redd for å forholde meg til andre mennesker (av og til, men ikke så mye jobb) stresser veldig mye (sant, men det vises kanskje ikke?) så har jeg ihvertfall et grunnlag for attføring føler jeg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...