Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fant en flått på gutten min. Denne fjeret jeg og 2 dager senere kome det en rød ring der. Jeg kontaktet lege, men da vi var på ferie fikk jeg beskjed om å ta kontakt med fastlegen når vi kom hjem 2 dager senere. Da vi kom hjem var denne røde ringen borte. No er det vare en liten rød prikk der. Jeg ringte kontoret til fastlegen, fikk bare snakke med kontor damen, hun sa at det ikke var noen fare siden ringen var gått vekk.

Etter å ha lest om hvor dårlig helsevesenet i norge er på dette område er jeg veldig usikker på hva jeg skal gjøre. Kan det være borelia siden ringen forsvant? Om jeg forlanger en blodprøve hvor stor er da muligheten for at den viser det korekte svaret?

hidi, the scorpion
Skrevet

Det vil ofte danne seg en liten ring, men når den forsvinner er faren over. De store ringene forsetter å vokse, og da er det tid for legebesøk.

Jeg har hatt endel på meg selv, og området rundt blir litt rødt og irritert, men det har fått over av seg selv;)

Men føler du deg tryggest ved å få tatt en prove, så gjør du det! Svarene er temmelige nøyaktige;)

Lykke til;)

Skrevet

Vi har fått flått mange ganger. Men aldri fått noen ring rundt.

Jeg hadde forlangt en test. Hører om mange som blir syke av dette, og de blir VELDIG syke veldig lenge. Jeg hadde rett og slett ikke villet risikere det.

Men du har jo ingen garantier for at prøvene viser korrekt svar dessverre.

Gjest togli
Skrevet

Vi får veldig ofte flått på oss, og noen ganger blir det et rødt og ujevnt utslett rundt bittet (ikke stort utslett). Dette er helt normalt.

En gang opplevde jeg at den ene datteren min etter få dager fikk et ringformet utslett rundt bittet (ca 5 cm i diameter). Ringen var helt trillrund og minte ikke om utslett. Den var veldig svak, men lett å få øye på. Vi dro til legen og fikk tatt blodprøve som var helt fin. Ringen forsvant etter få dager.

I ettertid (etter alt i media om dette nå i det siste) har jeg allikevel litt uro i meg mht denne ringen, men jeg har det i bakhodet dersom datteren min f.eks. skulle få noen spesielle plager e.l. Det er to-tre år siden hun fikk dette bittet og hun er frisk som en fisk :)

Gjest må tas på alvor
Skrevet

Det vil ofte danne seg en liten ring, men når den forsvinner er faren over. De store ringene forsetter å vokse, og da er det tid for legebesøk.

Jeg har hatt endel på meg selv, og området rundt blir litt rødt og irritert, men det har fått over av seg selv;)

Men føler du deg tryggest ved å få tatt en prove, så gjør du det! Svarene er temmelige nøyaktige;)

Lykke til;)

"Prøvesvarene er temmelig nøyaktige" ??!!

Det er jo nettopp det de IKKE er! Alle som har fulgt med i nyhetene de siste månedene har fått med seg den kraftige kritikken mot helsevesenet i Norge når det gjelder Borrelia, og hvor unøyaktige prøvene er.

Måten trådstarter ble møtt på av legene, er dessverre et eksempel på dårlig håndtering av en situasjon som på sikt kan vise seg å få store konsekvenser. Mange som blir bitt av Flått utvikler på et senere tidspunkt alvorlige symptomer a la utmattelsessyndrom.

hidi, the scorpion
Skrevet

"Prøvesvarene er temmelig nøyaktige" ??!!

Det er jo nettopp det de IKKE er! Alle som har fulgt med i nyhetene de siste månedene har fått med seg den kraftige kritikken mot helsevesenet i Norge når det gjelder Borrelia, og hvor unøyaktige prøvene er.

Måten trådstarter ble møtt på av legene, er dessverre et eksempel på dårlig håndtering av en situasjon som på sikt kan vise seg å få store konsekvenser. Mange som blir bitt av Flått utvikler på et senere tidspunkt alvorlige symptomer a la utmattelsessyndrom.

Her i sør hvor det er flott overalt, så tas det alvorlig!

Det viktigste er å saumfare kroppen og fjerne de raskt mulig, og har man gjort det beste, En liten ring rundt med èn gang er gjerne irritason. Men vokser den, så skal man oppsøke lege!

Ikke alle flott er smittebærere, heldigvis:)

Skrevet

Takk for mange svar.

jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. har mest lyst til å forlange kur men det er jo ikke bra det heller. Tror jeg kommer til å forlange en blodprøve, er den posetiv så får han jo behandling og alt blir bra. Er den negativ får jeg bare ha det i bakhodet om han skulle bli syk noen gang. Har lest at det kan ta mange år før eventuelle symptomer kommer.

hidi, the scorpion
Skrevet

Takk for mange svar.

jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. har mest lyst til å forlange kur men det er jo ikke bra det heller. Tror jeg kommer til å forlange en blodprøve, er den posetiv så får han jo behandling og alt blir bra. Er den negativ får jeg bare ha det i bakhodet om han skulle bli syk noen gang. Har lest at det kan ta mange år før eventuelle symptomer kommer.

Ikke ta bekymringer på forhånd. Å gi kuren til et negativt svar, er ikke bra for gutten.

Sjansene er store for at du fikk ut flotten i rett tid, og da er gutten frisk:) Husk: Ikke alle flott er infisert;)

Skrevet

Ikke ta bekymringer på forhånd. Å gi kuren til et negativt svar, er ikke bra for gutten.

Sjansene er store for at du fikk ut flotten i rett tid, og da er gutten frisk:) Husk: Ikke alle flott er infisert;)

Jeg vet at det å bli bitt av flått ikke automatisk betyr at enn har borellia. Jeg har fjernet mange flotter opp gjennom årene med dette er første gangen det er kommet en rød ring i etter kant. Jeg vet også om flere som er blitt bitt i samme område som har fått smitten.

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg vet at det å bli bitt av flått ikke automatisk betyr at enn har borellia. Jeg har fjernet mange flotter opp gjennom årene med dette er første gangen det er kommet en rød ring i etter kant. Jeg vet også om flere som er blitt bitt i samme område som har fått smitten.

For å få slutt på din bekymring, så kontakter du lege!

Gjest togli
Skrevet

Det ante jeg virkelig ikke...;(

Takk for linken, skal ha det på minnet;) Jeg er ikke selv en skogsfarer, men det er til gjengjeld kattene mine, de små beista....;)

Jeg er faktisk litt usikker på om dyr kan bli syke av borelia? Har aldri hørt om det før, men det hadde kanskje vært rart om bare mennesker fikk det?

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg er faktisk litt usikker på om dyr kan bli syke av borelia? Har aldri hørt om det før, men det hadde kanskje vært rart om bare mennesker fikk det?

Jeg tror noen dyr kan bli smittet.... Men jeg får flott i sofe`en jeg;;);)

Selv om jeg saumfarer kattene jevnlig. Æsj

Gjest togli
Skrevet

Jeg tror noen dyr kan bli smittet.... Men jeg får flott i sofe`en jeg;;);)

Selv om jeg saumfarer kattene jevnlig. Æsj

Sånn er det hos oss også :-(

Et par ganger har jeg oppdaga ei brun kule som "går" bortover gulvet...flått som har ramla av katta :-(

candyqueen_83
Skrevet

Ja, dyr kan også bli smittet. Oppdages ofte ved at de blir slappe og dårlige.

Gjest togli
Skrevet

Ja, dyr kan også bli smittet. Oppdages ofte ved at de blir slappe og dårlige.

Nesten rart at den langhåra katten min ikke har fått det .... Vi plukker av henne hundrevis av flått gjennom en sesong :-/

Gjest mora2
Skrevet

Takk for mange svar.

Det er ikke dumt å notere ned slike flåttbitt. Det går fort i glemmeboken.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...