KaVa Skrevet 10. juli 2009 Skrevet 10. juli 2009 Tunnel (tunell)er et slikt fælt ord :-/ Nå er det lov å skrive både tunnel og tunell, da - jmfr www.sprakrad.no... http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=tunell&ordbok=bokmaal&alfabet=n&renset=j 0 Siter
Lillemus Skrevet 10. juli 2009 Skrevet 10. juli 2009 Det har jeg aldri lagt merke til, dvs ikke sett. For jeg vil nok garantert ha sett det. En annen irriterende variant: "Hvordan farge liker du best?". Heter det ikke "hvilken"? Eller "hvem katt er penest?" Ææææææ! 0 Siter
Gjest togli Skrevet 10. juli 2009 Skrevet 10. juli 2009 Nå er det lov å skrive både tunnel og tunell, da - jmfr www.sprakrad.no... http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=tunell&ordbok=bokmaal&alfabet=n&renset=j Oj, så bra Problemet er at jeg veldig ofte har lyst å skrive "tunnell" 0 Siter
pusi Skrevet 10. juli 2009 Skrevet 10. juli 2009 Jeg kan ikke huske å ha sett punktum etter spørsmålstegn. Hva synes du om det typisk østlandske: Hva gjør du på? Det klinger ikke godt i mine trønderske ører. 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 10. juli 2009 Skrevet 10. juli 2009 Jeg kan ikke huske å ha sett punktum etter spørsmålstegn. Hva synes du om det typisk østlandske: Hva gjør du på? Det klinger ikke godt i mine trønderske ører. Ikke i mine sørlandske ører heller;) 0 Siter
Lillemus Skrevet 10. juli 2009 Skrevet 10. juli 2009 Jeg kan ikke huske å ha sett punktum etter spørsmålstegn. Hva synes du om det typisk østlandske: Hva gjør du på? Det klinger ikke godt i mine trønderske ører. Ka gjør du? ) Ikke "hva gjør du _på_??? Jeg gjør ikke _på_ noe. 0 Siter
pusi Skrevet 10. juli 2009 Skrevet 10. juli 2009 Ka gjør du? ) Ikke "hva gjør du _på_??? Jeg gjør ikke _på_ noe. Men du har vel hørt spørsmålet? Mannen min sier dette av og til. Jeg tror det skyldes hans tidligere kjæreste, som er østlending. Ellers er det bare på østlandet jeg har hørt det... 0 Siter
Gjest Tatjana Skrevet 10. juli 2009 Skrevet 10. juli 2009 Jeg kan ikke huske å ha sett punktum etter spørsmålstegn. Hva synes du om det typisk østlandske: Hva gjør du på? Det klinger ikke godt i mine trønderske ører. ''Hva gjør du på?'' Jeg er Østlending, født og oppvokst og har levd hele mitt liv på Østlandet og det der har jeg _aldri_ hørt noen si. 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 10. juli 2009 Skrevet 10. juli 2009 ''Hva gjør du på?'' Jeg er Østlending, født og oppvokst og har levd hele mitt liv på Østlandet og det der har jeg _aldri_ hørt noen si. Her i sør sier de bare: "hva skjer a?" 0 Siter
Gjest minnah Skrevet 10. juli 2009 Skrevet 10. juli 2009 Jeg kan ikke huske å ha sett punktum etter spørsmålstegn. Hva synes du om det typisk østlandske: Hva gjør du på? Det klinger ikke godt i mine trønderske ører. "Hva gjør du på" er mer bergensk i mine ører :-) 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 10. juli 2009 Skrevet 10. juli 2009 "Hva gjør du på" er mer bergensk i mine ører :-) Hmm, har aldri hørt det heller før.... 0 Siter
Gjest minnah Skrevet 10. juli 2009 Skrevet 10. juli 2009 Hmm, har aldri hørt det heller før.... "ka du jør på da?" :-) 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 10. juli 2009 Skrevet 10. juli 2009 "ka du jør på da?" :-) Helt ukjent for meg, men høres ut som noe som kan bli sagt.... Jeg er litt god på dialekter, men når dialektene for egne små dialekter, så er det håpløst;)) 0 Siter
Colette Skrevet 10. juli 2009 Skrevet 10. juli 2009 Jeg kan ikke huske å ha sett punktum etter spørsmålstegn. Hva synes du om det typisk østlandske: Hva gjør du på? Det klinger ikke godt i mine trønderske ører. Jeg har aldri hørt noen si "hva gjør du på?" her på Østlandet. Det er enten "hva gjør du?" eller "hva driver du med /holder du på med?" Punktum etter spørsmålstegn har jeg heller ikke sett, så vidt jeg husker. Det er en skrivefeil jeg synes det blir mer og mer av - og det er orddelingsfeil. http://ikkepedia.org/wiki/Ord_deling :-) 0 Siter
Lillemus Skrevet 10. juli 2009 Skrevet 10. juli 2009 Men du har vel hørt spørsmålet? Mannen min sier dette av og til. Jeg tror det skyldes hans tidligere kjæreste, som er østlending. Ellers er det bare på østlandet jeg har hørt det... Har hørt østleninger (?) si det ja, men aldri en trønder. ) 0 Siter
morsan Skrevet 10. juli 2009 Skrevet 10. juli 2009 ''Hva gjør du på?'' Jeg er Østlending, født og oppvokst og har levd hele mitt liv på Østlandet og det der har jeg _aldri_ hørt noen si. Jeg har heller ikke hørt noen si det. Jeg er riktignok ikke født og oppvokst på Østlandet, men har drøyt 22 års fartstid, så det burde jo telle _noe_. ;-) 0 Siter
trampetroll Skrevet 10. juli 2009 Skrevet 10. juli 2009 Jeg kan ikke huske å ha sett punktum etter spørsmålstegn. Hva synes du om det typisk østlandske: Hva gjør du på? Det klinger ikke godt i mine trønderske ører. ''Hva synes du om det typisk østlandske: Hva gjør du på?'' Jeg er fra Østlandet, og det der har jeg aldri hørt. 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 10. juli 2009 Skrevet 10. juli 2009 Jeg kan ikke huske å ha sett punktum etter spørsmålstegn. Hva synes du om det typisk østlandske: Hva gjør du på? Det klinger ikke godt i mine trønderske ører. Det har ikke jeg hørt ofte på Østlandet hvertfall.. Og jeg har også vokst opp her. 0 Siter
Colette Skrevet 10. juli 2009 Skrevet 10. juli 2009 Det har ikke jeg hørt ofte på Østlandet hvertfall.. Og jeg har også vokst opp her. Vi sier (ikke skriver) mye rart på Østlandet, men ikke dette:-) Men det blir ille når folk skriver f.eks. "demses":-) Og det har jeg faktisk sett noen ganger:-) 0 Siter
Gjest Mirakelet Skrevet 10. juli 2009 Skrevet 10. juli 2009 Ja, jeg ser utrolig mye rart... Voksne folk altså!!! Skjerp dere! Jeg har lært at man kun skal skrive tre punktum ved tankerekke eller hva det heter, sånn bla bla... men ser på nettet flere som skriver ............. det blir for mye rett og slett og to blir for lite. Og tegna skal stå rett etter siste bokstav. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.