Gå til innhold

Ikke punktum etter spørsmålstegn, da..

Anbefalte innlegg

trampetroll
Skrevet

Ja, jeg ser utrolig mye rart... Voksne folk altså!!! Skjerp dere!

Jeg har lært at man kun skal skrive tre punktum ved tankerekke eller hva det heter, sånn bla bla...

men ser på nettet flere som skriver .............

det blir for mye rett og slett :) og to blir for lite.

Og tegna skal stå rett etter siste bokstav.

Hvorvidt de skal stå rett etter siste bokstav kommer an på hvorfor de står der. Slik jeg bruker tre punktum skal de _ikke_ stå rette bak siste bokstav:

''Tre punktum markerer nøling eller uavsluttet periode eller ord

Han er vel ikke …? (mellomrom foran første punktum når ord er utelatt)

Hva f… gjør du her? (ikke mellomrom foran første punktum når bokstaver er utelatt)

Tre punktum markerer utelatelser i sitater

Bukken hadde han stelt med siden i vinter […], men nå var det gjort på en liten stund, og han skulle ikke se den mer.

''

http://www.sprakrad.no/Sprakhjelp/Rettskriving_Ordboeker/Skriveregler_og_grammatikk/Punktum/#nøling

• Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• trampetroll

7

• morsan

4

• hidi, the scorpion

4

• Lillemus

3

Skrevet

Også heter det ikke "å være til legen" eller "var til legen" for svarte svingene!

En skal til legen, er hos legen og har vært hos legen!

Skrevet

Jeg kan ikke huske å ha sett punktum etter spørsmålstegn.

Hva synes du om det typisk østlandske: Hva gjør du på?

Det klinger ikke godt i mine trønderske ører.

Det er ikke østlandsk, det er bergensk.

Jeg sier "hva gjør du på". Men jeg skriver det ikke ;-)

Skrevet

Jeg blir dårlig av alle som skriver "hverken" og ikke "verken". Men når jeg søkte det opp nå ser det ut som om "hverken" ikke er forbudt enda, bare på vei ut.

Skrevet

Jeg blir dårlig av alle som skriver "hverken" og ikke "verken". Men når jeg søkte det opp nå ser det ut som om "hverken" ikke er forbudt enda, bare på vei ut.

For oss som vokste opp med "hverken" er det ikke alltid så enkelt å slutte... Synes det kommer i en annen kategori enn ord som er helt feil - som aldri har vært riktig.

Skrevet

For oss som vokste opp med "hverken" er det ikke alltid så enkelt å slutte... Synes det kommer i en annen kategori enn ord som er helt feil - som aldri har vært riktig.

Jeg har frem til i dag levd i lykkelig uvitenhet om at "hverken" fortsatt er lov, derfor irritasjonen :o)

Gjest minnah
Skrevet

Akkurat det har jeg søkt opp, og begge deler er lov, ja ;-)

Gjest minnah
Skrevet

Også heter det ikke "å være til legen" eller "var til legen" for svarte svingene!

En skal til legen, er hos legen og har vært hos legen!

Eller - jeg tenkte til å... Det kan da ikke være riktig?

Skrevet

Jeg kan ikke huske å ha sett punktum etter spørsmålstegn.

Hva synes du om det typisk østlandske: Hva gjør du på?

Det klinger ikke godt i mine trønderske ører.

Det der er stavangersk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...