Gjest lailani Skrevet 10. juli 2009 Skrevet 10. juli 2009 Fikk brev fra legen at kreatinin min er forhøyet til 150. Vet noen hva dette innebærer, og hva det kommer av? Legen ber meg kontrollere dette 1 til 2 ganger i året. Hvilken konsekvenser/forhåndsregler bør jeg isåfall ta? Må legge til at jeg har høyt BT, og medisineres for dette. 0 Siter
GoodTimes Skrevet 10. juli 2009 Skrevet 10. juli 2009 Jeg vet jo ikke hvorfor du er bedt om dette. Men siden ingen foreløpig har svart deg, kan jeg si at kreatininverdier bl.a. har med nyrenes rensefunksjon å gjøre. Har man høye kreatininverdier kan det peke mot en nyrefunksjon som ikke er bra nok. MEN mange menneskers kreatinin-nivå er naturlig litt høyt, derfor vil vel kanskje legen sjekke deg noen ganger i løpet av et år for å se om den stiger eller ligger på samme nivå. (Dette er noe jeg har googlet meg fram til - jeg har ikke mer medisinsk kunnskap enn deg, antakelig. Men dette var hva jeg fant). 0 Siter
Gjest nyrefunksjon Skrevet 10. juli 2009 Skrevet 10. juli 2009 Forhøyet kreatininverdi indikerer nedsatt nyrefunksjon, men dine verdier er ikke så veldig høye, det er vel derfor det holder å kontrollere 1-2 ganger pr år. 0 Siter
Gjest lailani Skrevet 10. juli 2009 Skrevet 10. juli 2009 Jeg vet jo ikke hvorfor du er bedt om dette. Men siden ingen foreløpig har svart deg, kan jeg si at kreatininverdier bl.a. har med nyrenes rensefunksjon å gjøre. Har man høye kreatininverdier kan det peke mot en nyrefunksjon som ikke er bra nok. MEN mange menneskers kreatinin-nivå er naturlig litt høyt, derfor vil vel kanskje legen sjekke deg noen ganger i løpet av et år for å se om den stiger eller ligger på samme nivå. (Dette er noe jeg har googlet meg fram til - jeg har ikke mer medisinsk kunnskap enn deg, antakelig. Men dette var hva jeg fant). Takker så mye for svar (0: 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.