Gå til innhold

Vask av gulvrye

Anbefalte innlegg

Gjest minnah
Skrevet

Kjøpte noen fine ryer til gulvet på soverommet, ikke spesielt dyre, men skulle være litt ok kvalitet. Sjekket at de kunne vaskes, og de var merket med 30 grader.

Stappet den ene i vaskemaskina i går, men det gikk ikke helt som planglagt. Ryen er ikke kjempestor, men ganske tykk, og den blir jo steintung når den er våt... så vaskemaskina ville ikke sentrifugere, prøvde flere ganger.

Og nå har jeg en dryppende våt rye her, som jeg er spent på om jeg får tørket før den begynner å lukte surt...

Er det ikke meningen at man skal kunne vaske gulvryer? Gidder da ikke kjøpe nye hver gang de begynner å bli skitne? Hva gjør dere?

Skrevet

Du må jo veie den først og se om vaskemaskina er beregnet for så tung "last" da. Min maskina har trommel som tar inntil 6 kg tørt tøy, min kjæres maskin tar vel ikke mer enn 4 tror jeg.

Heng rya ute om du har mulighet til det, den tørker jo, selv om det tar litt tid.

Gjest minnah
Skrevet

Du må jo veie den først og se om vaskemaskina er beregnet for så tung "last" da. Min maskina har trommel som tar inntil 6 kg tørt tøy, min kjæres maskin tar vel ikke mer enn 4 tror jeg.

Heng rya ute om du har mulighet til det, den tørker jo, selv om det tar litt tid.

Maskina tar 7 kg. Tenkte dessverre ikke på at den blir "bittelitt" tyngre når den er våt..

Skrevet

Maskina tar 7 kg. Tenkte dessverre ikke på at den blir "bittelitt" tyngre når den er våt..

Man skal jo regne etter tørt tøy, men en rye blir nok adskillig tyngre i våt tilstand enn vanlige klær ja. :o)

Skrevet

Man skal jo regne etter tørt tøy, men en rye blir nok adskillig tyngre i våt tilstand enn vanlige klær ja. :o)

Gammelmåten: legg rya i badekaret med ikke for mye vaskepulver (evt. grønnsåpe). Etter en time bløtlegging, bruk skurebørste (hvis det ikke fins, så gjerne en stiv grønnsakbørste eller til nød en neglebørste) og skur i samme retning som stripene, altså på tvers. Ta rya fra ende til annen, la den ligge(kjempetung nå) mens vannet renner ut og skyll. I mange vann ... Prøv å presse ut så mye som mulig av vannet ved å rulle rya sammen mens du presser alt du kan, evt. tråkker på den (barbeint). Bær den ut og heng den til tørk over rekkverk eller annet solid.

Den er dryppvåt, så de som har fine gulv/tepper bør bære den (tunge) rullen ut i søppelpose.

Det er vel gøy med litt gammeldags vaskeslit av og til?

:o

Skrevet

Gammelmåten: legg rya i badekaret med ikke for mye vaskepulver (evt. grønnsåpe). Etter en time bløtlegging, bruk skurebørste (hvis det ikke fins, så gjerne en stiv grønnsakbørste eller til nød en neglebørste) og skur i samme retning som stripene, altså på tvers. Ta rya fra ende til annen, la den ligge(kjempetung nå) mens vannet renner ut og skyll. I mange vann ... Prøv å presse ut så mye som mulig av vannet ved å rulle rya sammen mens du presser alt du kan, evt. tråkker på den (barbeint). Bær den ut og heng den til tørk over rekkverk eller annet solid.

Den er dryppvåt, så de som har fine gulv/tepper bør bære den (tunge) rullen ut i søppelpose.

Heldigvis har jeg ikke badekar. :o) Og mine matter går fint i vaskemaskina, den største er et par meter lang og det går helt fint.

Større ryer kan man hive ut i nysnøen om vinteren og slå løs på dem med teppebanker. :o)

Gjest minnah
Skrevet

Tror jammen det må bli slik! Takk for innspill :-)

Gjest En finne i Norge
Skrevet

Klart gulvryer skal vaskes, men de blir jo skrekkelig tunge for en vanlig maskin hvis de er litt store.

Filleryevasking med børste og grønnsåpe ved vannkanten var en del av den finske sommerkulturen i alle år - helt til man skjønte for noen år siden hvilken kilde for forurensing slik aktivitet var.

Men det er definitivt den beste måten å få rene filleryer på: børste og grønnsåpevann. Problemet er bare å ha mulighet til å gjøre det. Jeg er så heldig at jeg har stort verandagulv jeg kan gjøre dette på...:)

Vaskerier tar i mot tepper til rens - men det koster jo litt.

Gjest minnah
Skrevet

Klart gulvryer skal vaskes, men de blir jo skrekkelig tunge for en vanlig maskin hvis de er litt store.

Filleryevasking med børste og grønnsåpe ved vannkanten var en del av den finske sommerkulturen i alle år - helt til man skjønte for noen år siden hvilken kilde for forurensing slik aktivitet var.

Men det er definitivt den beste måten å få rene filleryer på: børste og grønnsåpevann. Problemet er bare å ha mulighet til å gjøre det. Jeg er så heldig at jeg har stort verandagulv jeg kan gjøre dette på...:)

Vaskerier tar i mot tepper til rens - men det koster jo litt.

Har terrasse, kan kanskje skrubbe den først og spyle med hageslangen? Kaldt vann, men langt å gå inn etter varmt..

Skrevet

Har terrasse, kan kanskje skrubbe den først og spyle med hageslangen? Kaldt vann, men langt å gå inn etter varmt..

Å skylle den med kaldtvann går helt fint. :o)

Gjest En finne i Norge
Skrevet

Det går nok veldig greit - vannet er sjelden oppvarmet i de finske innsjøene :D

Gjest minnah
Skrevet

Det går nok veldig greit - vannet er sjelden oppvarmet i de finske innsjøene :D

Kitos - og kipis!

(eller noe i den dur!? ;-)

Gjest En finne i Norge
Skrevet

Kitos - og kipis!

(eller noe i den dur!? ;-)

Noe i den duren, ja :D

(Kiitos .... Kippis)

Ole hyvä! (=værsågod)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...