Gå til innhold

hvorfor vikeplikt fra venstre ved rundkjøring?

Anbefalte innlegg

Gjest bilteori
Skrevet

Jeg holder på med bilteori og skal besvare dette spørsmålet. Så hva er egentlig grunnen til det bortsatt fra at man ser at det må være sånn?

hidi, the scorpion
Skrevet

Fordi bilen fra venstre allrede er i rundkjøringen;)

Skrevet

''I Norge er det i utgangspunktet den generelle regelen om vikeplikt for trafikk fra høyre som gjelder også i rundkjøringer. Imidlertid er det i praksis alltid satt opp vikepliktskilt før rundkjøringer, slik at trafikanter som skal inn i en rundkjøring har vikeplikt for alle trafikanter som allerede befinner seg i rundkjøringen.''

Fra http://no.wikipedia.org/wiki/Rundkj%C3%B8ring

hidi, the scorpion
Skrevet

''I Norge er det i utgangspunktet den generelle regelen om vikeplikt for trafikk fra høyre som gjelder også i rundkjøringer. Imidlertid er det i praksis alltid satt opp vikepliktskilt før rundkjøringer, slik at trafikanter som skal inn i en rundkjøring har vikeplikt for alle trafikanter som allerede befinner seg i rundkjøringen.''

Fra http://no.wikipedia.org/wiki/Rundkj%C3%B8ring

Var ikke det samme som mitt svar;))

Skrevet

Det har sikkert noe med trafikkflyten å gjøre. De som allerede er i rundkjøringen slipper å tenke på å stoppe opp for andre trafikanter og kan bare "seile" gjennom. Det er mye mer effektivt enn hvis alle i rundkjøringen skulle vike for hver innkjøringsvei.

Gjest bilteori
Skrevet

Fordi bilen fra venstre allrede er i rundkjøringen;)

Men hva med de rundkjøringene hvor det er vikeplikt fra høyre?

hidi, the scorpion
Skrevet

Da er du i engelskkontrollerte land;))

Gjest bilteori
Skrevet

Da er du i engelskkontrollerte land;))

Det sto i teoriboka, at i noen rundkjøringer så var det vikeplikt fra høyre. De sa ingenting om at det var i engelskspråklige land.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Det har sikkert noe med trafikkflyten å gjøre. De som allerede er i rundkjøringen slipper å tenke på å stoppe opp for andre trafikanter og kan bare "seile" gjennom. Det er mye mer effektivt enn hvis alle i rundkjøringen skulle vike for hver innkjøringsvei.

I Tyrkia må man vike for biler som skal inn i rundkjøringen. Og det er fryktelig vanskelig å huske på, føles fullstendig feil og blir kaos. Så det er godt at det er satt opp vikepliktskilt i Norge, slik at man viker for de som skal ut.

hidi, the scorpion
Skrevet

Det sto i teoriboka, at i noen rundkjøringer så var det vikeplikt fra høyre. De sa ingenting om at det var i engelskspråklige land.

Jasså, de prøver å lure oss....;)

Les Ulvinnens svar.

Skrevet

Jeg tror ikke slike rundkjøringer finnes her i landet. Det står alltid en vikeplikttrekant der du kjører inn i en rundkjøring.

Skrevet

Jeg tror ikke slike rundkjøringer finnes her i landet. Det står alltid en vikeplikttrekant der du kjører inn i en rundkjøring.

Jeg har hørt at det finnes et par stk. i hele Norge, hvor det er vikeplikt fra høyre i r.kjøring.

Skrevet

Jeg har hørt at det finnes et par stk. i hele Norge, hvor det er vikeplikt fra høyre i r.kjøring.

:)

brilleslangen
Skrevet

Jo da det finnes rundkjøringer med andre regler også i norge.Minirundkjøringer. I minirundkjøringer er det vikeplikt fra høyre. Minirundkjøringer kjører man noen ganger gjennom nesten uten å legge merke til dem det fordi opphøyningen nesten bare ersom et kumlokk. Så i en minirungkjøring gjelder andre regler enn for "vanlige" rundkjøringer.

Skrevet

Jo da det finnes rundkjøringer med andre regler også i norge.Minirundkjøringer. I minirundkjøringer er det vikeplikt fra høyre. Minirundkjøringer kjører man noen ganger gjennom nesten uten å legge merke til dem det fordi opphøyningen nesten bare ersom et kumlokk. Så i en minirungkjøring gjelder andre regler enn for "vanlige" rundkjøringer.

Det er med andre ord slik at rundkjøringer, store og små, er som alle andre kryss - og som bilist skal en der, som ellers, følge skiltingen / fravær av skiilting.

Skrevet

Jeg mener å huske at det fantes noen rundkjøringer uten vikepliktsskilt da dette med rundkjøringer var en ny greie, men nå ser jeg bare dem med slikt skilt der jeg ferdes ihvertfall:-)

Skrevet

Den gang jeg leste bilteori, var det noen tegninger i boka som viste "rangordenen" mellom de ulike "ting" som forteller oss hvordan vi skal kjøre.

Hvis jeg husker rett, så var det politi på topp, etterfulgt av trafikklys, etterfulgt av skilt, etterfulgt av trafikkreglene.

Med andre ord: Ettersom høyreregelen er en generell regel som gjelder overalt med mindre skilt eller annet med høyere "rang" bestemmer noe annet, vil høyreregelen også gjelde i rundkjøringer dersom det ikke står vikepliktsskilt før innkjøring. Som du ser av andre svar er det en nokså sjelden sak i Norge.

Dette med vikeplikt fra venstre i rundkjøringen er dermed et avvik fra den generelle regel om vikeplikt fra høyre, men det gir jo mye bedre flyt i trafikken enn vanlig høyreregel.

Gjest Elextra
Skrevet

Den gang jeg leste bilteori, var det noen tegninger i boka som viste "rangordenen" mellom de ulike "ting" som forteller oss hvordan vi skal kjøre.

Hvis jeg husker rett, så var det politi på topp, etterfulgt av trafikklys, etterfulgt av skilt, etterfulgt av trafikkreglene.

Med andre ord: Ettersom høyreregelen er en generell regel som gjelder overalt med mindre skilt eller annet med høyere "rang" bestemmer noe annet, vil høyreregelen også gjelde i rundkjøringer dersom det ikke står vikepliktsskilt før innkjøring. Som du ser av andre svar er det en nokså sjelden sak i Norge.

Dette med vikeplikt fra venstre i rundkjøringen er dermed et avvik fra den generelle regel om vikeplikt fra høyre, men det gir jo mye bedre flyt i trafikken enn vanlig høyreregel.

''Med andre ord: Ettersom høyreregelen er en generell regel som gjelder overalt med mindre skilt eller annet med høyere "rang" bestemmer noe annet, vil høyreregelen også gjelde i rundkjøringer dersom det ikke står vikepliktsskilt før innkjøring.''

Klart avledet fra lex superior eller trinnhøydeprinisppet - lenge siden du var innom rettskildelæren? ;)

Skrevet

''Med andre ord: Ettersom høyreregelen er en generell regel som gjelder overalt med mindre skilt eller annet med høyere "rang" bestemmer noe annet, vil høyreregelen også gjelde i rundkjøringer dersom det ikke står vikepliktsskilt før innkjøring.''

Klart avledet fra lex superior eller trinnhøydeprinisppet - lenge siden du var innom rettskildelæren? ;)

leser Thorstein Eckhoff på senga hver kveld! ;-)

Gjest Elextra
Skrevet

leser Thorstein Eckhoff på senga hver kveld! ;-)

;)

Anbefaler i stedet en god krim, f.eks. "Døden ved vann" av Torkhild Damhaug nå i ferien.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...