Gå til innhold

Farging av ull

Anbefalte innlegg

Gjest Fargeglad
Skrevet

Jeg har to ullpledd som jeg aldri bruker pga at de ikke passer i fargen. Neb det er flotte pledd, så jeg har tenkt å farge dem sorte. Leste på Herdins at en ikke skulle farge ull med dypsvart. Hvorfor ikke det? Er det fordi det blir for sterk behandling med den sterkeste sorte?

Noen som har erfaring med farging av ullpledd? Jeg bruker dem allikevel ikke nå, så jeg putter de i maskinen på 40 grader. Får vel ta en mørk grå farge da hvis det er bedre for ulla.

Takknemlig for erfaringer!

Skrevet

Jeg mener å ha hørt at svart farge på ull ender med brunt sluttresultat.

40 grader? Det er vel litt for høy temperatur for ull - hvis det ikke står på vaskeanvisningen at de tåler så pass mye varme da.

Skrevet

Jeg mener å ha hørt at svart farge på ull ender med brunt sluttresultat.

40 grader? Det er vel litt for høy temperatur for ull - hvis det ikke står på vaskeanvisningen at de tåler så pass mye varme da.

Om man bruker ullprogram så er 40 grader helt fint for ull, på de maskiner jeg har hatt har jeg hatt temperaturvalgene 30 og 40 grader på ullprogrammet.

Skrevet

Om man bruker ullprogram så er 40 grader helt fint for ull, på de maskiner jeg har hatt har jeg hatt temperaturvalgene 30 og 40 grader på ullprogrammet.

Du har nok rett i det :) De nye maskinene er gode. Det aller viktigste er et skånsomt ullprogram.

Det er bare jeg som er en gammel (!) husflidskoleelev som har lærdommen derfra fortsatt i hodet: "aldri vaske ull i over 30 grader!"

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...