Gå til innhold

Usaklig oppsigelse?

Gjest Venninna som ikke tror på engler.

Anbefalte innlegg

Skrevet

En venninne av meg fikk nylig sparken, fordi hun kombinerte jobb og engleskolen. Hun er akkurat ferdig med å pusse opp et gammelt hus, er alene og har gjeld som skal betjenes. Nå har hun mistet en inntekt på 550.000.

Jeg trodde først hun var så gal at hun hadde sagt opp selv for å begynne med healing. Men nå viser det seg at hun faktisk ble oppsagt.

Vel, jeg kan forstå at det kan bli for mye engleprat og den slags. Det vet jeg alt om, men begrunnelsen for oppsigelsen må da være ulovlig?

Jeg sier til henne at hun skal gå videre med saken, men hun ønsker ikke av hensyn til Martha. Det kan bli en kjempesak i VG og det har hun nok rett i.

Men selve oppsigelsen er da et brudd på menneskerettighetene?

Hva mener du?

Skrevet

Helt klart usaklig oppsigelse. Be henne ta kontakt med sin fagforening.

Skrevet

Menneskerettighetene sier vel ikke noe om dette, men arbeidsmiljøvernloven kanskje? Det er vanskelig for en som ikke kjenner detaljene å svare på om venninna di har blitt ulovlig oppsagt, men hun bør jo ta kontakt med den tillitsvalgte på jobb og få bistand fra fagorganisasjonen sin, hvis hun er fagorganisert da. Alternativt kan hun ta kontakt med en advokat, gjerne en som har kompetanse innen arbeidsrett. Begge deler kan hun selvfølgelig gjøre uten å blande inn media.

Skrevet

Hun er dessverre ikke organisert.

hidi, the scorpion
Skrevet

Er du synsk?

Hvordan i all verden kan du vite at det var en usaklig oppsigelse, ut i fra disse opplysningene?

Gjest Venninna som ikke tror på engler
Skrevet

Menneskerettighetene sier vel ikke noe om dette, men arbeidsmiljøvernloven kanskje? Det er vanskelig for en som ikke kjenner detaljene å svare på om venninna di har blitt ulovlig oppsagt, men hun bør jo ta kontakt med den tillitsvalgte på jobb og få bistand fra fagorganisasjonen sin, hvis hun er fagorganisert da. Alternativt kan hun ta kontakt med en advokat, gjerne en som har kompetanse innen arbeidsrett. Begge deler kan hun selvfølgelig gjøre uten å blande inn media.

Jeg skal forsøke, men hun tror det er englene som har sparket henne i den retning, da det er meningen at hun skal drive med healing isteden.

Gjest minnah
Skrevet

Har hun brutt en bestemmelse i kontrakten med arbeidsgiver? Fikk hun advarsler på forhånd?

Det får være måte på å være lojal mot Mærta, tap av en slik inntekt er viktigere mener nå jeg. Men henne om det.

Gjest minnah
Skrevet

Jeg skal forsøke, men hun tror det er englene som har sparket henne i den retning, da det er meningen at hun skal drive med healing isteden.

Ok.. Like greit å la henne styre på da, kanskje.

Skrevet

Har hun brutt en bestemmelse i kontrakten med arbeidsgiver? Fikk hun advarsler på forhånd?

Det får være måte på å være lojal mot Mærta, tap av en slik inntekt er viktigere mener nå jeg. Men henne om det.

''Mærta''

*knegg*

Skrevet

''men hun tror det er englene som har sparket henne i den retning, da det er meningen at hun skal drive med healing isteden.''

Ergo er hun ikke interessert i å gå tilbake i jobb tydeligvis. Jeg hadde ikke blandet meg mer, men heller ikke lånt henne penger om hun kommer og ber om det.

Skrevet

Du verden... Ser kanskje for meg at det er andre grunner til at hun har fått sparken enn at hun har gått på skole - kan jo hende hun har forandret seg veldig, blitt veldig "svevende" og ikke lenger gjør en god jobb? Uansett koker jo dette ned til at hun må ønske å ta opp kampen selv.

Og arbeidsgiver _må_ ha en saklig grunn for å si henne opp, man er ganske godt vernet mot oppsigelse gjennom lovverket. Så det kan absolutt tenkes at hun har en god sak om hun bestemmer seg for å ta opp kampen.

Skrevet

''men hun tror det er englene som har sparket henne i den retning, da det er meningen at hun skal drive med healing isteden.''

Ergo er hun ikke interessert i å gå tilbake i jobb tydeligvis. Jeg hadde ikke blandet meg mer, men heller ikke lånt henne penger om hun kommer og ber om det.

Nei, jeg vil ikke blande meg annet at jeg har sagt at hun bør gå videre med saken. Det bestemmer hun selv. Synes likevel det er litt interesant å høre hva dere mener om saken.

Skrevet

Er du synsk?

Hvordan i all verden kan du vite at det var en usaklig oppsigelse, ut i fra disse opplysningene?

http://www.lovdata.no/all/tl-20050617-062-013.html

og

§ 15-7. Vern mot usaklig oppsigelse

(1) Arbeidstaker kan ikke sies opp uten at det er saklig begrunnet i virksomhetens, arbeidsgivers eller arbeidstakers forhold.

(2) Skyldes oppsigelsen driftsinnskrenkning eller rasjonaliseringstiltak, er den ikke saklig begrunnet dersom arbeidsgiver har et annet passende arbeid i virksomheten å tilby arbeidstaker. Ved avgjørelse av om en oppsigelse har saklig grunn i driftsinnskrenkning eller rasjonaliseringstiltak, skal det foretas en avveining mellom virksomhetens behov og de ulemper oppsigelsen påfører den enkelte arbeidstaker.

(3) En oppsigelse som skyldes at arbeidsgiver setter ut eller tar sikte på å sette ut virksomhetens drift på oppdrag ved bruk av selvstendige oppdragstakere, er ikke saklig med mindre det er nødvendig av hensyn til virksomhetens fortsatte drift.

(4) Oppsigelse med fratreden før fylte 70 år som alene skyldes at arbeidstaker har nådd pensjonsalder etter folketrygdloven, skal ikke anses å være saklig begrunnet. Etter at arbeidstaker er fylt 66 år, men ikke senere enn seks måneder før pensjonsalderen inntrer, kan arbeidsgiver skriftlig spørre om arbeidstaker ønsker å fratre sin stilling ved nevnte pensjonsalder. Forespørselen må besvares skriftlig senest tre måneder før arbeidstaker når pensjonsalderen. Dersom det uttrykkelig er gjort oppmerksom på det i forespørselen, medfører oversittelse av svarfristen at oppsigelsesvernet etter dette ledd faller bort.

Gjest ikke mulig
Skrevet

Det kan umulig være lov å gi noen sparken slik så lenge hun gjør sine plikter på jobben. Jeg har problemer med å tro at dette kan være sant.Dette er jo ren diskriminering som hun selvsagt ikke må akspetere. Jeg hadde uten tvil satt advokat på denne saken.

Skrevet

Tja, hvis hun f eks jobber på et sykehus, somatisk el psykiatrisk,og har "healet" folk der, så er vel ikke det helt uproblematisk.

Skrevet

Tja, hvis hun f eks jobber på et sykehus, somatisk el psykiatrisk,og har "healet" folk der, så er vel ikke det helt uproblematisk.

Selvsagt ikke. Jeg forholder meg til at hun ble oppsagt fordi hun går på engleskolen (som trådstarter hevder).

Gjest Vanuna
Skrevet

Har hun skriftlig begrunnelse på at hun ble oppsagt pga. engleskolen?

Gjest Vanuna
Skrevet

550.000 for en halv stilling?

Hvor står det at dette dreier seg om en halv stilling?

Skrevet

Oppsigelsen skal være skriftlig, og der skal det også gis en begrunnelse. Har du sett oppsigelsesbrevet?

Sier arbeidskontrakten hennes noe om å kombinere jobben med andre ting/mer alternative ting?

Jeg tviler på at hun er oppsagt med den begrunnelsen at "hun går på engleskolen". Kan det være at hun forsømmer arbeidet sitt fordi hun prioriterer "engleskolen"? Det blir jo noe helt annet.

Hvis hun er med i en fagforening bør hun søke hjelp der, det får ikke media kjennskap til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...