Gå til innhold

Kan en få attest på at en ikke kan jobbe turnus?

Anbefalte innlegg

Gjest Helse og turnus
Skrevet

hos fastlegen sin? Har nå jobbet 2 år turnus etter endt utdanning i helsevesenet. Føler meg fullstendig utbrent av turnusjobbing. Dette går ut på søvnproblemer, og at jeg aldri er uthvilt pga av forskjellige arbeidstider. Jeg trodde jeg skulle venne meg til denne type jobbing, men ser at det går ikke bra. Jeg har alltid hatt relativt store søvnproblemer, så dette er ikke noe nytt. Hvor lenge må en presse seg i slik turnusordning før en gir opp? Jeg trives godt med jobben min, men ikke arbeidstiden. Avdelingen jeg jobber på er ikke fleksible med tanke på ønsketurnus. Selv vil jeg nok fungere mye bedre ved å jobbe fra 8 -16 og helgefri. Problemet er også at i min bransje er det mest turnusjobbing, og lite mulighet for å få jobb på dagtid.

Har barn og mann, og ser jobben med turnus jeg har går mye utover dem også ved at jeg aldri er uthvilt. I tillegg har jeg fibromyalgi som ikke gjør saken bedre, samt stoffskiftesykdom som ikke alltid er i balanse.

Kan jeg be om å få legeerklæring på at jeg ikke kan jobbe i turnus pga min helsemessige tilstand? Det har ingenting for seg å sykemelde meg for en periode for at jeg skal komme meg til hektene, da søvnproblemene er der uansett. Vet bare at slik jeg har hatt det ei stund nå, vil føre til at jeg til slutt går helt i kjelleren.

Skrevet

Det høres ut som du er syke- eller hjelpepleier eller sånt. Jeg har aldri hørt om at man kan få fritak for turnusjobbing med legeerklæring. Jeg kjenner mange som sliter med å jobbe turnus, og flere av dem har valgt å videreutdanne seg slik at de kan jobbe mer administrativt (og dermed kun dagtid) eller valgt å jobbe med noe annet.

Det går sikkert an å bli sykemeldt med aktiv sykemelding, og på den måten jobbe kun på dagtid noen timer, men dette er jo ingen løsning i lengden.

Hvis du ikke klarer turnusjobbing av helsemessige årsaker (du har en diagnose forstår jeg), kan det være du må tenke på omskolering, evt gjennom attføring, dette kan du snakke med legen din om.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg synes heller du skal satse på å søke deg over til et arbeidssted hvor det er ingen eller svært lite turnusjobbing.

Om en eller flere får fritak, blir det desto verre for de gjenværende.

Gjest minnah
Skrevet

Med slike utfordringer burde du kanskje heller satse på omskolering til et yrke som ikke innebærer slik turnus.

Skrevet

sykemeld deg, kom til hektene og finn deg ny jobb

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...