Gå til innhold

Lurer jeg meg selv?

Anbefalte innlegg

Gjest drømmer om turnus
Skrevet

Jeg har en jobb med mer ansvar enn lønn :) Men tjener greit. Føler likevel at jeg bruker meg ganske opp i løpet av dagen. Det er alt for mye å gjøre, noe som er utilfredsstillende. Jeg er sliten når jeg kommer hjem.

Jeg har snust litt på en "enklere" jobb inn serviceyrket. Ikke så mange krav, og ingenting som skulle vært gjort når du går hjem for dagen. Men det innebærer skiftarbeid, blant annet annenhver helg. Fordelen er jo at man får ubekvemmstillegg. Slik at jeg ender trolig opp på samme lønn.

Men er det å lure seg selv at man skal ha mer overskudd når man jobber turnus?

Skrevet

Det kommer helt an på turnusen,og hvordan du og kroppen din takler det.

Husk også at nattarbeid ikke er heldig for kroppen. Sies at man senker levealderen med en del år når man jobber turnus.

Men når det er sagt. Jeg har jobbet turnus en del år og elsker det. Synes det er deilig å ha fri litt midt i uka og det har ikke plaget meg at jeg ikke har hattfri hver helg. Samtidig ble det tyngre og tyngre jo eldre barna ble... Noe jeg fant litt rart, men går nok mye på følelsen av å miste oversikten og et ønske om å være der hele tiden.

Vi hadde i utgangspunktet en hard turnus med korte overganger. Kun 8 timer mellom skiftene. Helt supert, for det førte til mye fri. Følte meg opplagt og nøt fritiden. Vi prøvde for en periode en litt annen turnus, da var jeg trettt asolutt hele tiden. Sov bare på fritiden.

Såta en titt på turnusen og sammenlign den med livet ditt. Se på evnene dine tilå tilpasse deg annet jobb og soveønser. Det er ikkegull og grønne skoger å jobbe turnus, men det er heller ikke helvete....

Gjest Turnusarbeider
Skrevet

Det at du må jobbe annen hver helg ville vært det verste for meg. Det kommer til å bli mange hyggelige ting du ikke får være med på i helgene. Bortsett fra helgearbeidet syns jeg det er helt greit med turnusarbeid, det blir en livsstil. Man blir god på å planlegge framover. Det har både positive og negative sider, man får f.eks stadig fridager midt i uka, noe som er fint når barna skal til tannlegen osv.

Skrevet

Hvis turnusen innebærer nattskift, så er det veldig slitsomt for de fleste har jeg inntrykk av. Men turnus som bare veksler mellom formiddag/dag og ettermiddag/kveld, trenger ikke være så slitsomt. Men det kommer helt an på både livssituasjonen din (småbarn? ingen barn? stor trang til å dra ut om kvelden?) og hva du selv trives med.

Selv byttet jeg engang en dagvakt-jobb til en turnus-jobb, fordi jeg trivdes med å ha fri noen formiddager og jobbe på etterm/kveld og omvendt.

Så folk er forskjellige.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...