Gå til innhold

Kan leger skrive ut resepter til seg selv?

Anbefalte innlegg

Gjest best wishes
Skrevet

En venninne av meg jobber på apotek og hun sier at det er mange helsearbeidere, spesielt leger som kommer innom med resepter på Valium, Sobril etc. Mange av legene er gjengangere og har et ganske høyt forbruk av beroligende medikamenter.

Men kan legene under noen omstendigheter skrive resepter til seg selv? Eller må de få andre leger til å skrive under på det? Og er det andre regler hvis de har privat praksis? En oppegående lege ville vel ikke skrevet ut fire Valium i døgnet over flere måneder hvis det ikke var sterke grunner for det?

Skrevet

De kan ikke skrive ut til seg selv, nei.

hvorfor skjer dette??
Skrevet

Hei!

Hvorvidt en lege har lov eller ikke til å skrive ut resepter i eget navn, er jeg ikke sikker på. Legen har derimot lov til å hente ut medisiner til egen praksis, og apoteket har jo ingen oversikt over hva legen benytter disse til. Så i praksis vil en gjerne kunne si at legen kan skrive ut medisiner til seg selv. Hentes det ut store kvanta fra samme apotek, vil det jo ofte bli reaksjoner.

Biter meg også merke i et par andre ting du skriver. Du sier at i følge din venninne så er det mange "helsearbeidere" som henter ut valium, stesolid etc. Alle som ikke er leger, må jo ha fått resepten fra en lege, og dermed blir det noe på siden av problemstililngen om leger har lov til å skrive ut til seg selv.

Nå vet jo ikke jeg hvor du bor (hvor dette skjer), men hvis dette ikke er i en alt for stor by, så syns jeg jo også at venninnen din balanserer hårfint på grensen av taushetspliktsbrudd, selv om hun ikke opplyser navn på hvem dette gjelder...

Gjest Nils Håvard Dahl, lege
Skrevet

Leger kan skrive ut medisiner til eget bruk.

De kan derimot ikke skrive blåresept til seg selv og egen familie.

Gjest best wishes
Skrevet

Hei!

Hvorvidt en lege har lov eller ikke til å skrive ut resepter i eget navn, er jeg ikke sikker på. Legen har derimot lov til å hente ut medisiner til egen praksis, og apoteket har jo ingen oversikt over hva legen benytter disse til. Så i praksis vil en gjerne kunne si at legen kan skrive ut medisiner til seg selv. Hentes det ut store kvanta fra samme apotek, vil det jo ofte bli reaksjoner.

Biter meg også merke i et par andre ting du skriver. Du sier at i følge din venninne så er det mange "helsearbeidere" som henter ut valium, stesolid etc. Alle som ikke er leger, må jo ha fått resepten fra en lege, og dermed blir det noe på siden av problemstililngen om leger har lov til å skrive ut til seg selv.

Nå vet jo ikke jeg hvor du bor (hvor dette skjer), men hvis dette ikke er i en alt for stor by, så syns jeg jo også at venninnen din balanserer hårfint på grensen av taushetspliktsbrudd, selv om hun ikke opplyser navn på hvem dette gjelder...

Vi bor i en stor by, så dette er ikke noe problem. Jeg aner ikke hvem det er hun snakker om.

Gjest best wishes
Skrevet

Hei!

''Biter meg også merke i et par andre ting du skriver. Du sier at i følge din venninne så er det mange "helsearbeidere" som henter ut valium, stesolid etc. Alle som ikke er leger, må jo ha fått resepten fra en lege, og dermed blir det noe på siden av problemstililngen om leger har lov til å skrive ut til seg selv''

Jeg forsøkte bare å understreke at det var helsearbeidere som var på toppen her, når det gjaldt å bruke disse medikamentene. Det sier jo litt om at det er store belastninger med å jobbe i disse yrkene. Jeg synes det er litt betenkelig at leger bare kan skrive ut dette til seg selv, da må det jo være lett å bli misbruker hvis man først starter og får problemer med å slutte.

Gjest best wishes
Skrevet

Men er det likevel noe begrensning på hvor mye Valium de kan ta ut? Det høres skummelt hvis det ikke er noe kontroll på dette. Da kan faren for misbruk være stor om man først starter med det i en stresset situasjon og ikke klarer å slutte igjen.

Skrevet

...og jeg kjenner personlig til tre tilfeller der to av legene ble pillenarkomane, og en faktisk døde av overdose på piller... så hvor lurt dette er kan vel diskuteres...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...