Gå til innhold

Angående redusering av sauser

Anbefalte innlegg

hidi, the scorpion
Skrevet

Gjør dere det?

Jeg har alltid fått masse ros for de gode sausene mine, men de er ikke blitt redusert til halvparten eller mindre, for her i huset elsker vi god saus til god mat;) Synes det ser tørt og elendig ut med bare en spiseskje med saus strødd forsiktig utover tallerkenen.

Sitter selvfølgelig nå og ser på matprogram....;) Elsker god mat!

Gjest svava
Skrevet

Reduserer kun sausen i én rett, og det er en rett med kylling og bacon og masse fløte. NamNam :)

hidi, the scorpion
Skrevet

Hvis du har begrenset med kraft gjør du vel ikke det, men det blir jo mer smak hvis du gjør det.

Ja, de sier så. Jeg har alltid god kraft og godt med kraft, men familien min ville bli dødsfornærmet om jeg tom for saus! Jeg lager ett par liter, slik at jeg også har nok til restematen. Da kan du jo tenke deg hvor mye jeg måtte lage om den i tillegg skulle reduseres til halvparten eller mer....?

hidi, the scorpion
Skrevet

Reduserer kun sausen i én rett, og det er en rett med kylling og bacon og masse fløte. NamNam :)

Åh, det hørtes virkelig godt ut! Deler du oppskrift?

hidi, the scorpion
Skrevet

Hehe, et par liter saus? :-)

He, he, tuller ikke engang. Og jeg lager ikke spesielt fete sauser, for når de er laget på god kraft, trenger man ikke så mye smør. Og så er det til spesielle middager og vi er fem til bords, ikke hverdagsmat altså, da hender det jeg bruker posesaus og gjør den til min egen ved å tilføre mer krydder etc.

hidi, the scorpion
Skrevet

Hehe, det er ingen oppskrift, alt med bacon og fløte smaker bra. :-)

Kan jo ikke annet enn å være enig i det;))

Gjest Kimmie
Skrevet

Jeg elsker også god mat,ble sulten nå ;)

Sauser er et must,helst mye også...

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg elsker også god mat,ble sulten nå ;)

Sauser er et must,helst mye også...

Det mener jeg og hele familien min også;) På restauranter ber vi alltid om ekstra saus, bortsett fra kinarestauranter.

hidi, the scorpion
Skrevet

Har et bilde av en jeger som står der tomhendt, og tenker: "jaja, det er jo sausen som er god...". :-)

He, he;)

Men det er jo beina etc vi skal lage god saus på da....;)

hidi, the scorpion
Skrevet

Sant nok.

Godmiddagen handler jeg alltid hos slakteren, for da får jeg med bein til kraften;)

Gjest svava
Skrevet

Som smir så riktig påpeker er det ikke noen eksakt oppskrift, men jeg gjør som følger: Jeg steker en pakke bacon (sånn vanlig pakke i skiver), disse tas ut, og så steker jeg så mange kyllingfileteer som vi er mennesker i fettet fra baconet, baconet legges tilbake i stekegryten (oppå fileteene) og så heller jeg en pakke krem over det hele.... smakes til med litt pepper (som oftest er det unødvendig med salt pga baconet). Litt peanøtter i sausen rett for servering. Smaker helt himmelsk :)

(tar litt tid før sausen er redusert, men det er verdt å vente på)

Mvh

også en mor
Skrevet

ps. Det hender at jeg tar to pakker krem :)

Gjest svava
Skrevet

Prøv med ei pakke vårløk oppi. :-)

Takk for tips ;)

Hvor mye vårløk? Og når i prosessen skal de oppi? ;)

hidi, the scorpion
Skrevet

Nice. :-)

Har aldri prøvd det, jeg... har bare laget av stekesjy fra kjøttet (og grønnsakskraft..)

Det må du prøve, og kraft kan du fryse ned også;) Ben, løk, gulrøtter event. hvitløk og andre smaker du er glad i, lar du koke en times tid (småkoke). Det blir nan,nam kraft, så lager du sausen med smør og mel som brunes (ikke brent, det smaker pyton) tilsetter kraft og krydder etter eget ønske. Viktig å smake jevnlig;)

hidi, the scorpion
Skrevet

Som smir så riktig påpeker er det ikke noen eksakt oppskrift, men jeg gjør som følger: Jeg steker en pakke bacon (sånn vanlig pakke i skiver), disse tas ut, og så steker jeg så mange kyllingfileteer som vi er mennesker i fettet fra baconet, baconet legges tilbake i stekegryten (oppå fileteene) og så heller jeg en pakke krem over det hele.... smakes til med litt pepper (som oftest er det unødvendig med salt pga baconet). Litt peanøtter i sausen rett for servering. Smaker helt himmelsk :)

(tar litt tid før sausen er redusert, men det er verdt å vente på)

Mvh

Skal prøves;)

Hørtes kjempegodt ut. Sitter og gnafler på en ferdigstekt kylling, men klarer ikke å spise hele, så i morgen er jeg på butikken og kjøper bacon og fløte;))

hidi, the scorpion
Skrevet

ps. Det hender at jeg tar to pakker krem :)

Jasså, din luring;))

Gjest svava
Skrevet

Det er godt med MYE. Kanskje ei pakke vårløk til 400 g kjøtt.

Du trenger ikke steke/koke de så lenge, de er gode litt sprøe, men kok de gjerne litt sammen med fløten.

:-)

Så du steker dem litt, før du tar dem oppi fløten?

hidi, the scorpion
Skrevet

:-)

Jepp, jeg kan lage saus. :-) Men jeg har ikke hatt kraftbein før, bare. :-)

Betviles ikke, bare sulten og fingrene som tok overtaket;) Gnafler på en ferdigstekt kylling nå, imorgen blir bacon og fløte innkjøpt!

også en mor
Skrevet

Jasså, din luring;))

Kommer jo an på hvor mange mennesker vi er.! ;)))

hidi, the scorpion
Skrevet

Hm... jeg pleier å koke inn hele greia med fløte, jeg. Vårløken blir mør ganske kjapt.

Det _må_ også kjøpes! Vårløk, nam;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...