Gå til innhold

Når familien din blir svartelistet på nettet?

Anbefalte innlegg

Gjest best wishes
Skrevet

Jeg ønsker å ville tro det, men jeg vet at barnevernet i noen kommuner kan være skikkelige vanskelige. Har jobbet for trygdekontoret med spesialområde enslige foreldre, og har opplevd "overivrige" barnevernsfolk.

Men har også kommet over saker, hvor jeg ville spy.

Jeg tror uansett at hvis man har blitt anmeldt til barnevernet, og ondsinnede naboer/ex-er står bak så gjør man det lurt i å samarbeide med barnevernet selv om man føler seg aldri så krenket. Setter man seg til motverge, og barnevernet ikke får gjort jobben sin vil det da bli flere spørsmål om sin omsorgsevne.

Dessuten er det mange tiltak som gjøres før barnet blir tatt fra en. avlastningsfamilie blir ofte brukt . Min kusine hadde to gutter på avlastning i helgene i over et år. De kom fra en søskenflokk på seks, og de spiste grandiosa hver kveld og la seg ved 23-tiden. De store måtte passe på de minste, for moren var ikke skikket til å være mor.

Heldigvis tok barnevernet til fornuft og plasserte ungene i fosterhjem. Jeg skulle ønske at de hadde gjort det lenge før.

• Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hidi, the scorpion

10

• kaffepiken

8

• candyqueen_83

2

• double

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest også en mamma
Skrevet

Var utrolig mange som stod på den listen,lurer på hvem som legger ut navnene. Var en film der også fra you tube,de hentet noen barn fra hjemmet. Synes det er skremmene å se,men de kan jo ikke gjøre sånt uten grunn heller.

Uten grunn? Mener du med det å si at de har grunnlag for å lage slike svartelister? Jeg er i såfall uenig. Jeg mener at de som lager sånne sider og legger ut slikt jevnt over ikke her noe som helst grunnlag, annet enn at de er fornærmet over å ha blitt fratatt barna sine. Men de aller fleste som blir fratatt barna sine i Norge blir DET med svært gode grunner! Selv om de selv stiller seg uforstående, og barnevernet kan jo ikke gå ut med informasjon om hvorfor, det er taushetsbelagt. Så jo, de aller fleste slike nettsider og filmsnutter er helt grunnløse og sier mer om produsenten av filmen enn om barnevernet.

Skrevet

Har forstått det, og jeg personlig synes det er en uting:(

Man kan rase mot pedagoger, advokater og barnevernsansatte, men folk som stiller opp og gjør en glimrende innsats, bør skjermes!

''Man kan rase mot pedagoger, advokater og barnevernsansatte, men folk som stiller opp og gjør en glimrende innsats, bør skjermes!''

Det var en merkelig måte å formulere seg på. Pedagoger, advokater og barnevernsansatte kan vel også være mennesker som stiller opp og gjør en glimrende innsats.

Gjest triste greier
Skrevet

Jeg har sett disse listene før, og det er triste greier. Personlig tipper jeg at de som har havnet på listene bør oppfatte det som en ære, for de er der fordi de har gjort jobben sin til tross for vanskelige vilkår. Både fagpersoner og fosterforeldre som arbeider til barnas beste.

Disse listene er ikke til barnas beste. Jeg tror jeg ville ha fortalt de fosterforeldrene du kjenner om disse listene, slik at de kan velge om de vil forklare det for ungene, eller bare være forberedt om spørsmålet kommer opp.

Et annet alternativ kan være å tipse Kripos' tips-enhet for å få vurdert lovligheten i at dette ligger ute. Jeg tipset Kripos selv om en annen nettsak i vår, og fikk en flott blomsteroppsats levert på døra som takk for hjelpen. Så ikke vær redd for å gjøre det! Pga den saken, som mange av mine kjente har hørt om, så velger jeg å skrive under et annet nick i dag.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Disse listene er totalt useriøse. De er sannsynligvis laget av de mest antisosiale blant foreldre som har blitt fratatt omsorgen.

På listen over psykiatere/psykologer (som forøvrig inneholder en del feil), finner en flere av landets fremste eksperter på barn.

På listen over dommere/ledere fylkesnemnd finner en sga samtlige. Kriteriet for å komme på listen er sannsynligvis ikke annet en at en minst en gang har dømt i biologiske foreldres disfavør.

Så lenge nettet består, kan en ikke hindre at tullinger legger ut det utroligste vås på nettet. En må huske at det ikke er noen kvalitetskontroll på internett.

Gjest ignorer dette
Skrevet

Dette ser ut som to helt like lister, og ikke finner jeg noen kriterier er for å komme der. Jeg kjenner mange på de listene og de er vanlige profesjonelle fagmennesker. Det er også kjente politikere, forskere osv. på de listene som neppe har direkte kontakt med barnevernsbarn.

Jeg har gått igjennom listene for å se om jeg selv muligens var der, men jeg er ikke det. Ikke vet jeg hvordan jeg hadde reagert da, men jeg finner ingen andre kriterier for å bli listet enn at noen sender inn en historie og oppgir navn, arbeidssted og tittel til noen de føler seg dårlig behandlet av.

Jeg ser ingen offisiell instans bak dette heller, men på den ene listen er det bilder av en dame som er meget markert sannsynligvis av dop, alkohol og andre psykiske lidelser. Ikke tillitsvekkende for å si det mildt at en slik person alene kan lage slike lister.

Jeg råder alle til å ignorere dette våset. Dette er svarte siden ved internett.

Gjest best wishes
Skrevet

Disse listene er totalt useriøse. De er sannsynligvis laget av de mest antisosiale blant foreldre som har blitt fratatt omsorgen.

På listen over psykiatere/psykologer (som forøvrig inneholder en del feil), finner en flere av landets fremste eksperter på barn.

På listen over dommere/ledere fylkesnemnd finner en sga samtlige. Kriteriet for å komme på listen er sannsynligvis ikke annet en at en minst en gang har dømt i biologiske foreldres disfavør.

Så lenge nettet består, kan en ikke hindre at tullinger legger ut det utroligste vås på nettet. En må huske at det ikke er noen kvalitetskontroll på internett.

Det jeg lurte mest på var hvordan fosterforeldrene skal forholde seg til dette, når de har fosterbarn og egne barn som selv kan søke på nettet? Synes du at de bør fortelle barna dette i forkant, eller håpe at de ikke finner siden? Barna forstår ikke nødvendigivs at dette er en useriøs side.

Skrevet

Da jeg skulle til psykologen min for første gang, søkte jeg på navnet hennes, og det første som kom opp var denne "svartelisten". Ble jo litt skremt først, før jeg også skjønte at dette var totalt useriøst. Jeg fester ingen lit overhode til disse menneskene som lager slike lister! Jeg har en fantastisk psykolog!

Mista nikket
Skrevet

På disse sidene er i hvertfall ikke barna blitt tatt hensyn til. Selv om personen fritar disse personene fra taushetsplikten er det til syvende og sist hennes barn det går ut over. De blir jo utlevert til gud og hvermann.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...