Gå til innhold

hjertebank-kolesterol


doc

Anbefalte innlegg

Kjære Dr. Søyland

Jeg er en kvinne på 36 år. Jeg har de siste to ukene vært plaget av veldig ureglemessig hjerterytme. Det kjennes ut som hjertet hopper over et slag og neste slag er da så kraftig at det kjennes helt opp i halsen.Det er tungt og puste og det føles som om noen "sitter" på brystet og halsen, jeg har i tillegg tørr hoste.For noen dager siden oppsøkte jeg legevakten og fikk tatt en EKG. Legen kunne tydelig se og høre mitt "løpske hjerte", men mente det var ufalig og kom p.g.a stress. Jeg ønsker å tro denne legen, men har vanskelig for å slå meg til ro med dette da det fremdeles plager meg. Jeg har også brukt mevacor/lescol i 11 år nå, da forhøyet kolesterol er noe hele familien på fars side er plaget av.Mine verdier er nå norm. Har lest litt om mitt problem, men har endt opp mer engsterlig, da det høres ut som første stadiet til hjertesvikt. Bør jeg slå meg til ro med svaret til legen jeg oppsøkte? Er dette en belastning for hjertet? Vil det gå over av seg selv? Jeg er så sliten, slapp og engstelig, hva kan/bør jeg gjøre?

Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Doc.

Se det svaret jeg har gitt til Jaco tidligere idag. Så godt som alt jeg skrev der gjelder ogaå for deg.

Din beskrivelse av dine ekstraslag er som klippet ut av læreboken, med en pause ( fordi ekstraslaget ofte kommer så tidlig at det ikke pumper ut særlig blod) og et kraftig dunk deretter, fordi hjertet har rukket å fylle seg ekstra opp i løpet av pausen.

Det er meget som taler for at din lege på Legevakten har rett.

Imidlertid hører du til en familie med meget forhøyet kolesterol. I slike familier vil vi være mer på vakt med henblikk på undersøkelser. Hvis dine plager fortsetter vil det være sterkt ønskelig å få utført et AEKG. Ta dette opp med din privatlege.

Det du beskriver har ikke noe med hjertesvikt å gjøre.

Ekstraslag representerer i seg selv ikke noen belastning for hjertet.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...