Gå til innhold

Finnes det medisin for meg?

Anbefalte innlegg

Jeg la inn følgende innlegg på forum for psykiatri og håpet NHD kunne vurdere om jeg kunne ha nytte av noe psykiatrisk medisin, eller andre typer, men fikk ikke noe svar, så jeg prøver meg her også. Jeg må snart ta ferie, og vil så gjerne ha noen gode dager da. Sist jeg var på en liten utflukt i noen dager, ble jeg liggende etter å ha gått rundt og sett meg om i den byen jeg besøkte. Dette er så slitsomt da det ødelegger så mye for meg. Jeg har vært hos kjevespesialist men fikk ikke noe hjelp. Dette har jeg hatt etter en skade for 7 år siden, og lurer nå på om tabletter (som jeg egentlig ikke liker) kan hjelpe på noe vis. Her er innlegget:

Jeg hører stadig om noe de kaller muskelavslappende, og lurer på hvilken medisin det egentlig er, og hvordan det virker. Er dette psykiatrisk medisin slik at jeg må til en psykiater for å få det, eller kan legen min skrive det ut?

Selv om jeg er litt depressiv for tiden, så føler jeg at jeg ikke trenger medisin for akkurat det, har ikke noe angst. Når jeg leser innleggene her, så har jeg vel en depresjon ultra light i forhold.

Men det som plager meg mest er at hele hodet er veldig stramt, musklene slapper liksom aldri av. Det er så stramt oppi der at det er vondt hvis jeg "flytter" på håret. All energien stopper opp der. Hvis jeg går noen kilometer, så blir presset mye større, samme skjer hvis jeg sykler eller danser. I det hele tatt, jo mer jeg beveger kroppen, jo større press blir det på hodet. Om morgenen våkner jeg og føler at noen har skrudd av hodet om natta og skrudd det på igjen feil. Skjevt og stramt alt sammen.

Kan muskelavslappende tabletter virke på dette? Jeg har fått IBUX av legen min og de skulle visstnok virke litt avlappende, men selv om jeg en gang tok 2 tabletter a 600 mg var det ingen virkning. Hodet var akkurat like "sprengt".

Kan legge til at jeg er ganske sprek i kroppen ellers, og liker og bevege den, slik at jeg klarer ikke å la være å f.eks danse, selv om jeg får problemer etterpå.

Dette blir et større og større dilemma for meg, siden jeg alltid har likt og bruke kroppen.

Finnes det noe hjelp?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/33239-finnes-det-medisin-for-meg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

Ut i fra beskrivelsen tenker jeg at du - slik du skriver - er plaget av muskelspenninger. Slike spenninger oppstår gjerne som følge av indre uro - d.v.s. som følge av angst og/eller depresjon. Jeg vil derfor tro at du kanskje bør snakke med legen din om du vil ha nytte av et antidepressivt middel.

Det er fint at du holder deg i god fysisk form. Det kan lindre både muskulære spenninger og depresjon.

Muskelavslappende midler er som regel vanedannende f.eks. Valium og Vival. De kan forskrives av alle leger, men midlene er vanligvis ingen god løsning annet enn til sporadisk bruk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...