Gå til innhold

bekkenløsning - hormonspiral

Anbefalte innlegg

jeg er plaget av bekkenløsning etter svangerskap. Jeg er blitt fortalt at plagene kan vedvare så lenge man ammer pga hormoner i kroppen. Er det de samme hormonene som styrer mensen?

vil det i såfall bare være bra for meg å få mensen tilbake, før jeg evt setter inn en hormonspiral m.t.p. bekkenløsningen?

jeg er blitt fortalt at det er mest gunstig å sette inn hormon spiralen før man får tilbake mensen, hvorfor og hvilke ulemper er det med å vente til etter man har fått mensen tilbake?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/33285-bekkenl%C3%B8sning-hormonspiral/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

Jeg er ikke kjent med at bekkenløsning vedlikeholdes av amming.

Når man ammer undertrykkes produksjonen av kjønnshormonene østrogen og progesteron - d.v.s. to av hormonene som inngår i menstruasjonssyklus.

Hormonspiralen bør helst settes inn under menstruasjon eller de første dagene etter. Jeg vil tro at det ikke er nødvendig å ha fått den første menstruasjonen før man setter den inn, men det kan nok spesialist i gynekologi Mette H. Moen i Doktor Onlines forum om gynekologi svar deg på.

• 3 år senere...

Jeg er ikke kjent med at bekkenløsning vedlikeholdes av amming.

Når man ammer undertrykkes produksjonen av kjønnshormonene østrogen og progesteron - d.v.s. to av hormonene som inngår i menstruasjonssyklus.

Hormonspiralen bør helst settes inn under menstruasjon eller de første dagene etter. Jeg vil tro at det ikke er nødvendig å ha fått den første menstruasjonen før man setter den inn, men det kan nok spesialist i gynekologi Mette H. Moen i Doktor Onlines forum om gynekologi svar deg på.

Min erfaring er at hormonspiralen forlenger bekkenløsning, men nå er jeg et tilfelle og ikke en forskningsrapport. Jeg har slitt med bekkenløsning i snart tre år, fikk hormonspiral ganske kort tid etter fødselen (6mndr). For en tid tilbake leste jeg her på DOL (tror jeg det var), en gynekolog som skrev (i 2001) at det er en forholdsvis ny erkjennelse at hormonspiral, Levonova, kan forlenge bekkenløsning!

Jeg tok ut spiralen dagen etter at jeg leste dette (jeg er en utolmodig person) og faktisk merker jeg ganske stor forskjell allerede. Dette er fire uker siden.

Selv om det ikke er bevist enda, bør kankje leger tipse kvinner med bekkenløsning, om at hormonspiral kanskje ikke er den beste løsningen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...