Gå til innhold

BHD

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har NHD hørt om Broken Heart Syndrom ? Som er eller protenselig dødlig ? p.g.a. organsvigt.

Gjest kverulerer, jeg??? neeeida
Skrevet

Broken Heart Syndrom = BHS, ikke BHD... ;-)

Gjest Går det ann?
Skrevet

Organsvikt?

Hvilket organ? Det knuste hjertet?

Seriøst?

Gjest anonym for i kveld
Skrevet

Organsvikt?

Hvilket organ? Det knuste hjertet?

Seriøst?

Det er fullt mulig ja, fortrinnsvis eldre kvinner men også yngre, fysik og psykisk stress; ekstreme påkjenninger, er årsaken. Det ligner et hjerteinfarkt, forskjellen er at der er ingen blokkeringer. Kalles også stress cardiomyopathy, uisikker hva dette er på norsk.

• 3 år senere...
Skrevet (endret)

Jeg har hørt om det. Det er rimelig sjeldent.

Det kalles også Takotsubo kardiomyopati, fordi venstre hjertekammer som rammes utvider seg nederst slik at det ser ut som en krukke som japanerne brukte for å fange blekksprut. Et annet ord er stresskardiomyopati.

Tilstanden er sjelden dødelig, selv om hjertesvikt alltid er en alvorlig tilstand. Den eksakte årsaken er ukjent, men antas å skyldes ekstreme mengder stresshormoner, vanligst skjer det i forbindelser med svulster på binyrene som skiller ut stresshormoner. Å få stresskardiomyopati av angst er nok rimelig uvanlig.

Legen finner normalt tegn til tilstanden på EKG, men diagnosen bekreftes ved ultralyd eller MR av hjertet. Behandlingen er såvidt jeg vet ro og betablokkere, og selvfølgelig å korrigere evt underliggende årsaker.

Det har altså ikke noe med å gjøre at hjertet "knuser". Men at en region av hjertet utvides og får redusert pumpekraft.

Endret av issomethingwrong
Madelenemie
Skrevet

Det er fullt mulig ja, fortrinnsvis eldre kvinner men også yngre, fysik og psykisk stress; ekstreme påkjenninger, er årsaken. Det ligner et hjerteinfarkt, forskjellen er at der er ingen blokkeringer. Kalles også stress cardiomyopathy, uisikker hva dette er på norsk.

Hei!

Da vet jeg hvorfor jeg får slike smerter i hjerte til tider.

Jeg må holde meg til brystet, jeg tenker så "hva er dette?" og konklusjonen er alltid sorg eller stress.

Når den siste faktor fjernes, har jeg ikke smerter mer, det tar noen dager.

Jeg er imidlertid ikke bekymret da jeg er ganske trent, spiser sunt og ikke røyker, men drikker alkohol gjør jeg, men det skal vist være bra.

Jo mindre stress, jo mindre hjertesmerter, det burde jeg egentlig huske på, i min iver etter jobb og enda mer for tiden, jeg har jo tross alt et emosjonelt ansvar og forpliktelse utover meg selv siden jeg har barn.

Skrevet

Hei!

Da vet jeg hvorfor jeg får slike smerter i hjerte til tider.

Jeg må holde meg til brystet, jeg tenker så "hva er dette?" og konklusjonen er alltid sorg eller stress.

Når den siste faktor fjernes, har jeg ikke smerter mer, det tar noen dager.

Jeg er imidlertid ikke bekymret da jeg er ganske trent, spiser sunt og ikke røyker, men drikker alkohol gjør jeg, men det skal vist være bra.

Jo mindre stress, jo mindre hjertesmerter, det burde jeg egentlig huske på, i min iver etter jobb og enda mer for tiden, jeg har jo tross alt et emosjonelt ansvar og forpliktelse utover meg selv siden jeg har barn.

Nei, det er det ikke.

Stresskardiomyopati er en ekstremt sjelden tilstand som skyldes en fysisk forandring / restrukturering av hjertemuskelen. Det fører til hjertesvikt (hjertets funksjon svekkes) som heldigvis som regel går over. Brystsmerter ved stress, bekymring, angst, osv. skyldes jo som regel spenninger i muskulaturen.

Madelenemie
Skrevet

Nei, det er det ikke.

Stresskardiomyopati er en ekstremt sjelden tilstand som skyldes en fysisk forandring / restrukturering av hjertemuskelen. Det fører til hjertesvikt (hjertets funksjon svekkes) som heldigvis som regel går over. Brystsmerter ved stress, bekymring, angst, osv. skyldes jo som regel spenninger i muskulaturen.

Hei!

Ok skal lese meg opp på det :-).

Jeg får ikke angst og små smerter, men låser døren fordi jeg får forferdelige smerter i hjerteområdet....

Får ikke angst fordi vet at kommer av stress. For meg har det tiltatt med årene, når jeg noen ganger trener, må jeg løpe mens jeg tenker " nei du har ikke vondt/hjerteproblemer, løp!" så løper jeg, selv om jeg har smerter, og jeg overlever hver gang. Jeg snakker ikke om det for ellers blir det mer stress.

Skrevet

Hei!

Jeg får ikke angst og små smerter, men låser døren fordi jeg får forferdelige smerter i hjerteområdet....

Får ikke angst fordi vet at kommer av stress. For meg har det tiltatt med årene, når jeg noen ganger trener, må jeg løpe mens jeg tenker " nei du har ikke vondt/hjerteproblemer, løp!" så løper jeg, selv om jeg har smerter, og jeg overlever hver gang. Jeg snakker ikke om det for ellers blir det mer stress.

Hei!

Hvis du får alvorlige brystsmerter under aktivitet, så kan det jo være greit å snakke med lege om det, eventuelt bli henvist til en sykkeltest, men jeg regner med du allerede har tatt det opp med legen din og han har avkreftet hjerteårsak?

Stresskardiomyopati er det i alle fall ikke, vær trygg. Det er en akutt tilstand som krever sykehusinnleggelse, selv om den som regel går over.

Alle kan jo få brystubehag ved stress, også under anstrengelse fordi du puster mer intenst og strekker musklene i brystkassen. Men uansett er vel brystsmerter som forverres under aktivitet, særlig ved alder 40 år eller mer, et "rødt flagg" som skal legeundersøkes. Særlig hvis smertene stråler utover i brystet eller du har symptomer i tillegg som tung pust, kaldsvette, etc.

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Jeg har for to år siden tatt EKG (etter press fra min mann) og alt var fint :-)

Så derfor vet jeg at jeg er frisk, bare stress sensitiv, dessverre, men glad for at det ikke er farlig :-)

Hjertesmertene.

Men ubehagelig er det, jo  mer jeg løp i fjellet, jo verre ble det :-( Det gikk liksom ikke å løpe det vekk.

Neste dag var det å begynne på nytt, og nå skal jeg snart i gang igjen, fikk dessverre influensa så må bli frisk før jeg begynner løpe igjen, men ganske ok på tabl nå :-)

Skrevet

Men ubehagelig er det, jo  mer jeg løp i fjellet, jo verre ble det :-( Det gikk liksom ikke å løpe det vekk.

Ja, ikke vet jeg. Det viktige er at du har presentert disse symptomene til legen din, og at han mener at du er frisk. Hvis du har gjort det, og han har gjort nødvendige undersøkelser, er jo alt bra. Men et EKG i hvile sier alene ikke så mye, det viktigste er at legen din har oversikt over symptomene.

Madelenemie
Skrevet

Ja, ikke vet jeg. Det viktige er at du har presentert disse symptomene til legen din, og at han mener at du er frisk. Hvis du har gjort det, og han har gjort nødvendige undersøkelser, er jo alt bra. Men et EKG i hvile sier alene ikke så mye, det viktigste er at legen din har oversikt over symptomene.

Hei!

Jeg tok EKG i hvile, men det er kun når jeg løper og presser meg selv jeg får smerter, jeg føler da at det er et vist valg i det.

Jeg får vondt noen andre ganger, men min egen konklusjon er "stress ned", jeg er god på å ta på meg for mye. :-)

Jeg tror jeg er frisk, jeg har presentert symptomer jeg kom på, fordi jeg ble tvunget til legen.

Da tok han EKG i hvile, jeg lå på en seng. alt bra.

Smertene er sannsynligvis små, da jeg ikke er flink til å gradere slikt, jeg har en annen smerteopplevelse.

Jeg kan falle ned en trapp og si "alt bra" og smile, kjenner ingen smerte, og dulte borti noe og "synke sammen i smerte". da får jeg så vondt.

Dvs store smerter kjennes bedre enn små, de takler jeg dårligere.

Konklusjon: alt er bra med meg, og jeg tror sykdom mye skyldes innstilling og frykt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...