Gjest vikaren Skrevet 14. august 2009 Skrevet 14. august 2009 Jeg har en tid nå jobbet som ekstravakt på et sykehjem. Jeg blir ringt til når de trenger hjelp og jeg kan selv bestemme om jeg kan jobbe eller ikke. Det er godt å ha denne friheten men på samme tid så kan det også være veldig ekkelt å si nei noen ganger. Jeg sier ofte ja selv om jeg ikke kunne tenkt meg vakten. Når jeg har sagt nei har jeg pleid å forklare grunnen og noen ganger har det ført til diskusjon. Egentlig kunne jeg bare tenkt meg å si det ikke passer men synes også jeg bør si grunnen når jeg sier nei. Bør jeg forklare hvorfor når jeg sier "nei" eller er det greit og bare si at det ikke passer? 0 Siter
fyrlykt Skrevet 14. august 2009 Skrevet 14. august 2009 Det holder at du sier at du ikke har anledning. Det som kan skje når du sier nei flere ganger er at de slutter å ringe til deg. 0 Siter
Skyer Skrevet 14. august 2009 Skrevet 14. august 2009 Du sier at det ikke passer for deg, det er ditt privilegium som ekstravakt. Jeg synes det er upassende av den som ringer å spørre hvorfor, eller begynne å diskutere. Det er antagelig ikke alltid lett å få tak i ekstravakter, men det er ikke ditt problem, og ikke noe du skal ha dårlig samvittighet for. Så lenge du jobber relativt ofte, vil de nok ikke slutte å ringe deg 0 Siter
Speak Skrevet 14. august 2009 Skrevet 14. august 2009 Selvsagt MÅ du ikke det. Men det kan kanskje være smart å gi en liten forklaring for at de skal "gidde" å ringe deg senere? 0 Siter
Gjest tidligere ringehjelp Skrevet 14. august 2009 Skrevet 14. august 2009 Har du ikke nummervisning på telefonen? La være å svare hvis du vet at du ikke kan jobbe den dagen de ringer. Hvis du tar telefonen sier du bare at du allerede har en avtale, eller bare at du ikke kan. Du trenger ikke å forklare hvorfor du ikke kan. 0 Siter
cecily Skrevet 14. august 2009 Skrevet 14. august 2009 Jeg var ekstravakt selv som student og det hendte innimellom at jeg bare rett og slett ikke hadde lyst på den vakten som ble tilbudt. Jeg svarte da at jeg takket for tilbudet, men dessverre ikke kunne den dagen. Det var alltid helt greit for de som ringte. 0 Siter
Gjest mora2 Skrevet 4. oktober 2009 Skrevet 4. oktober 2009 Du kan bare si nei, uten å forklare hvorfor. Det har de ingenting med. :0) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.