Gå til innhold

proteinintoleranse


Gjest cuti

Anbefalte innlegg

Dette var et kjent begrep for meg inntil i går, da jeg fikk opplest en artikkel om Dr.Reichelt/Rikshospitalet som visstnok forsker på dette.

Symptomene stemte veldig godt overens med det vi ser hos vår sønn (2 år), og jeg vil svært gjerne ha dette nærmere undersøkt.

Vi skal til utredning hos barnelege (SiR) om et par uker, og jeg vil gjerne stille litt forberedt. Bør vi gi gutten melk og/eller melkeprodukter nå framover for at prøvene skal være mer pålitelige? Hvordan pleier det å være hvis jeg ber om prøver - er det noe jeg har rett på? Han har en nokså lang sykdomshistorie (mange småting, ikke _svært_ alvorlig), kan jeg forvente at legen tar seg tid til å høre alt?

Vet du noe om hvordan disse teoriene blir sett på av andre leger? Har inntrykk av at det er litt ymse...

Som du kanskje skjønner er jeg redd for igjen å bli avfeid med at "noen barn er bare sånn", for jeg vet at gutten vår ikke har det bra. Samtidig vil jeg jo gjerne være sympatisk, så langt det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen

Kjære Cuti

Det er riktig at Dr. Reichelt forsker på peptider (fragmenter av protein) i urinen som han mener kan ha sammenheng med visse intoleransereaksjoner. Dr Reichelt er en glimrende forsker på biokjemiske sammenhenger, men har liten kontakt med klinikken, dvs hverdagen for pasienter med symptomer. Jeg vet ikke hvilke symptomer du mener gutten din har som stemmer overens med det du har lest. Uansett behøver du ikke starte noen diett før du har vært til undersøkelse hos legen, men hvis gutten din allerede går på en melkefri kost kan du like gjerne fortsette med det. De prøvene som skal / kan tas har liten sammenheng med hva han har fått av melk eller ikke de siste ukene. For å stille en sikker diagnose på melkeintoleranse er kostforsøk helt nødvendige, og hvordan de skal gjennomføres kan du diskutere med legen.

Endel av de teoriene som Reichelts forskning har ført til blir nok ikke sett på som helt "stuerene" av medisinere flest, selv om de biokjemiske forsøkene er meget interessante. Det er bare det at av og til trekkes det litt for bastante konklusjoner ut fra enkeltforsøk i reagensrør som har liten sammenheng med hverdagen.

Jeg synes ikke du skal la deg avfeie med "at noen barn er slik" - de problemene du opplever som forelder er reelle nok og må tas på alvor. Du kan be om, og forvente en grundig undersøkelse, men prøver som legene ikke tror er riktige å ta kan du ikke forvente at blir tatt. Du har også rett til å vente at legen tar seg god tid - du har tross alt bestilt time pga noe du synes er et problem, og det må legen ta seg tid til å høre på. Men som sagt, jeg har liten tro på dietter uten at en intoleranse er sikkert påvist gjennom kostforsøk. Det er imidlertid greitt nok å gjennomføre en eliminasjon av (at du fjerner) melken og vurderer om symptomene bedrer seg for så å gi melkeprodukter en periode for å se om plagene kommer tilbake. Dette bør gjentas noen ganger for at du skal kunne stole på forsøket.

Lykke til.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...