Gå til innhold

tomater

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har dyrket fram tomater på verandaen i sommer. Jeg sådde frøene i april, men tomatene er fortsatt ikke modne. Dårlig sommer! Nå er høsten kommet. Selv om det er fint vær om dagen blir det ikke særlig høye temperaturer lenger. Hva gjør jeg nå med tomatplanene for å få tomatene modne. De er helt grønne ennå=( Tar jeg de inn?? Det er jo varmere inne, men ikke så mye sol da!

Skrevet

Jeg har egentlig ikke noe særlig peiling, men vet at mor pleier å ta inn grønne tomater som får lov til å modnes ferdig på kjøkkenbenken.

Skrevet

Jeg pleier å ta de grønne tomatene i et mørkt skap - da modnes de etterhvert :)

Skrevet

Jeg pleier å ta de grønne tomatene i et mørkt skap - da modnes de etterhvert :)

Da er det kanskje like greit å bare ta inn hele blomsterpotta?? De er plantet i en gigantisk blomsterpotte på verandaen. Tror det er teknisk mulig å ta inn hele sulamitten. Men jeg trodde tomatene trengte sol og godt dagslys for å modnes...?

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Epler skiller ut et plantehormon- som i allefall får bananene mer modne- og i verste fall overmodne.

Mon tro om de kan fremskynde modning av tomater?

Gjest majas mamma
Skrevet

Min mor har alltid pleid å legge tomatene til modning i vinduskarmen sammen med blomstene. Så der har det i alle år ligget tomater i ulike stadier av grønt og rødt på rekke or rad. Men hvis du har dem i en potte hadde jeg flyttet hele potten inn. Pass bare på at de får nok lys.

Skrevet

Jeg mener å huske at tanta mi hadde tomatplanter inne i stua, om ikke hele sesongen, så ihvertfall når høstkulda snek seg på.

Hun sa at det også holdt fluene unna. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...