Gå til innhold

hjerterytne


Gjest jaco

Anbefalte innlegg

Jeg er en mann på 50+ som er hjerteoperert har nå 5år etter ingrepet fått problemer med ekstraslag. Har gjenomgått en undrsøkelse, med telemetri.

Har fått beskjed om at ekstraslagene ikke er farlig. Til meg varierete det pr time med 40til 400 ekstraslar det var flere forskjellige typer. Hvilepulsen min varierte i det døgnet dette ble måle mellom 40 til 60. Ble anbefalt å prøve med tenormin betablokker. Dette er ikke farlig men du verden så skremmende. når en venter på neste hjerteslag. Er dette et kjent problem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Jaco.

Den operasjon du gjennomgikk for 5 år siden var sannsynligvis en ventil- eller bypass-operasjon.

1-6 ekstraslag pr. minutt (som hos deg) er litt i overkant av det som er gjennomsnittet, men vær klar over at alle har et og annet ekstraslag. Mange har også vesentlig flere ekstraslag i løpet av et døgn enn det du har, og det kan være folk som aldri har hatt noen form for hjertesykdom eller har gjennomgått noen operasjon.

Som regel vil vi ikke gi folk medisiner for et fenomèn som ekstraslag. Grunn til å gi legemidler likevel kan være at ekstraslagene gir sirkulatoriske komplikasjoner, eller at den enkelte pasient subjektivt er så plaget at livskvaliteten blir redusert.

Noen kan ha mange tusen ekstraslag i løpet av døgnet uten at de kjener noe som helst, mens andre kan bli sterkt affisert og redd av et enkelt ekstraslag. Det er således store, individuelle forskjeller.

Hos deg ville jeg sannsynligvis vurdert å gjøre en arbeidsbelastning (AEKG, ergometerbelastnig med EKG) for å se på effekten på ekstraslagene.

Hvis en slik belastning ikke viser noe galt, ville jeg anbefale deg å prøve psykisk å bearbeide deg selv, slik at du i stor grad klarer å ignorere ekstraslagene, idet de sjelden representerer noen som helst fare.

Problemet er meget kjent, og hyppig forekommende.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...