Gå til innhold

Militærtjeneste og helseproblemer

Anbefalte innlegg

Dette er egentlig et litt to-delt spørsmål. Jeg har en bror på 19 som reiste inn i militæret for to uker siden, og som i dag sitter på fly hjem igjen pga helseproblemer. Han har siden han reiste inn, hatt store problemer med kvalme, oppkaste, høy feber i perioder og slapphet. Allikevel har han vært med på enkelte øvelser og fungert greit i perioder. Han har det siste året slitt med en del liknende problemer. Han gikk siste året på v.gående samtidig som han kjørte med aviser om natten (siden nyttår). Dette tappet ham naturlig nok ham for krefter i perioder, og da han kom til påske fikk han sin første "time-out", han ble sykemeldt av sin lege i 3-4 uker fordi han hadde symptomer liknende de jeg tidligere beskrev. Det ble tatt mange prøver, men ingenting funnet ut. Antakelig med den konklusjon at han var under stress og utslitt. Sommeren nærmet seg og han led stadig av "mageproblemer". Han har hatt et noe langvarig forhold med ei jente, og mitt oppe i dette tok forholdet slutt for en periode, og problemene ble da ikke mindre av den grunn. De har nå kommet sammen igjen, og jeg og mine foreldre har til nå lurt på om det er dette som har gjort ham "syk". ER det rett og slett nervene som spiller ham noen puss eller hva? Han er en litt urolig og nervøs (til tider) person, men allikevel ganske utadvendt og "tøff". Kvalmen er det største problemet, og han klager på smerter fra under brystet og ned mot magen. Legejournaler er nå sendt militæret, og min bror fikk nå svar om at de ikke lenger "ville ha ham" pga helsetilstanden. De kunne ikke gjøre noe med ham, og derfor ble han sendt hjem. Er det slik det fungerer? Skulle det nå vise seg at han har en form for mageinfeksjon, og blir behandlet og frisk om en 14 dagers tid, kan han da ikke sendes tilbake? Må han vente i 12 mnd og deretter søke seg selv inn igjen?? Skjønner ikke helt dette... Mine spørsmål blir da altså: Hva kan disse problemene skyldes? Hvorfor kan min bror evt. ikke sendes tilbake etter kort tid og evt. behandling??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/33519-milit%C3%A6rtjeneste-og-helseproblemer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

Ut i fra opplysningene i brevet kan plagene hans skyldes stress og psykiske forhold eventuelt i kombinasjon med en følsom tarm f.eks. irritabel tarm. Du finner informasjon om denne vanlige tilstanden på følgende side:

http://www.doktoronline.no/pub/articles/digestive/300174.html

Hva som er den beste løsningen for han nå, synes jeg det er vanskelig å gi råd om uten å kjenne han bedre.

Militæret har kanskje ikke kapasitet til å hjelpe broren din med plager som er av såvidt langvarig karakter som det han sliter med. Hvilke muligheter det er for at han kan komme tilbake dersom han friskner til, må han nok kontakte militæret for å få nærmere rede på ettersom deres regelverk er relativt innfløkt. I tillegg vil alltid en viss grad av personlig skjønn spille inn ved en slik vurdering.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...