Gå til innhold

Rabies


Gjest NINAIA

Anbefalte innlegg

Hei ! Jeg var på Kreta for 2 uker siden og ble angrepet av en løs-hund på stranden som bet meg flere ganger i hånden/håndleddet. Bittene var dype. Vi skyllet godt og reiste til sykehus for videre behandling. Fikk der sårstell og tetanus og antibiotika. Hånden/armen ble infisert og vond, men ble bedre etter en ukes tid. Jeg spurte på sykehuset i Chania om jeg måtta ha Rabies vaksine, men det var ikke nødvendig iflg. dem. Har også undersøkt dette etter hjemkomst til Norge, og Folkehelseinstituttet opplyste min lege om at det er rett at dette ikke er nødvendig. Men, jeg klarer ikke slippe angsten for Rabies helt ennå. Hunden var "gal" og bet flere mennesker den dagen. Når jeg leser om Rabies på folkeh.instituttets sider, så står heller ikke Kreta/ Hellas oppført som Rabiesfritt land. Dessuten er det størst risiko for smitte også ved bitt i hånden, som jeg fikk. Spesielt ved multiple bitt, som jeg også fikk. Har lest om symptomene og det er jo svært alvorlig og har alltid dødelig utgang ! Mine bittsår synes jeg fortsatt er litt betente.. men jeg skulle ikke ha mer antib. iflg min lege. Det stikker og gjør vondt inne i hånden/armen. Jeg har fått hodepine, litt feber. Har også vondt i halsen, så prøver slå meg til ro med at det er en vanlig forkjølelse jeg har nå da dette er startsymtomene om man har blitt smittet med rabies. Mitt spørsmål er kort og godt : Kan jeg være 100 % sikker på at den hunden ikke hadde rabies ? eller bør jeg få vaksine ? Dette kostet mye iflg. min lege, men er det den minste mulighet for at hunden kan ha hatt rabies så vil jeg ha den vaksinen !! Mvh Nina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Hei,

Det er vanskelig å gi råd i en sak, som kan ha såpass alvorlige konsekvenser. Det er klart at mine råd vil ikke ha den samme vekten som Folkehelseinstituttet, og spesielt de lokale helsemyndighetene ga deg. Mine råd vil i beste tilfelle være orienterende og generelle.

Det er riktig, som du sier selv, at hvis en blir bitt av en hund eller annet dyr som har rabies kan bittet overføre smitte. Faren er størst om en blir bitt i ansikt eller hode, og spesielt om det er flere bitt. Bitt i hand eller fingre har lavere grad av sykdomsoverføring, uten at det betyr så forferdelig mye i et enkelttilfelle (som ditt).

Jeg har ingen informasjon til gjengelig om hyppigheten av rabiesinfiserte hunder i Kreta. Heller ikke om hvorvidt det er gjennomført vaksinasjo n av hunder der. Både de lokale helsemyndigheter og Folkehelse sitter inne med opplysninger om disse. Siden begge deler oppfattet det slik at det ikke var nødvendig å foreta noe vaksinering eller immun globulinbehandlin, kan man rimeligvis regne med at rabiesinfeksjon av hunder er ikke hyppig i Kreta. Jeg ikke overprøve denne vurderingen. Men jeg kan bekrefte dine opplysninger at rabies er ikke utryddet i Kreta.

Det viktigste som skal og kan gjøres etter hundebitt er rendgjøring av såret med skikklelig vask, noe som du har fått gjort.

Om man/legen vuruderer det slik at vaksinering er nødvendig er det viktig at det settes igang snarest mulig. Hekst samme dag. Det er nødvendig med flere gjentatte iknjeksjoner. Det er faktisk litt i seneste laget å starte opp nå, to uker etter at det skjedde.

De første vanlige symptomer er feber, tretthet, hodepine, oppkast og diaré. Hydrofobia, eller "vannskrekk" er typisk. De lokale symptomer du beskrive skyldes etter alllsansynlighet ikke rabies.

Som du skjønner kan jeg ikke si noe 100% sikkert. Og jeg jan ikke vurdere det viktigste spørsmål du stiller, om hunden du ble bitt av hadde rabies eller ei. Hvis jeg var i ditt sted ville jeg stole på de loklale helsemyndighetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...