Gå til innhold

uførepensjon og utdannelse

Anbefalte innlegg

Gjest kanskje student?
Skrevet

For noen år siden ble jeg 50% varig ufør pga. en alvorlig, kronisk sykdom. Jeg hadde da vært deltidsstudent innen videreutdanning innen mitt felt i flere år, i kanskje 20% pr. år, noe avbrutt av perioder hvor jeg var indisponibel av sammen grunn som jeg nå er ufør. Denne utdannelsen ble aldrig ferdig på grunn av min sviktende helse. Utdannelsen innebærer ikke at jeg kan ta en annen jobb (noe jeg heller ikke ønsker). Jeg vil bare bli ytterligere kvalifisert i jobben jeg har. Attføring er derfor ikke aktuelt i dette tilfellet. Jeg føler nå at jeg kan være i stand til å lese noe igjen, men er svært usikker på hvordan det forholder seg med de trygdeytelsene jeg mottar i en situasjon hvor jeg igjen blir student og eventuelt avlegger eksamener/leverer oppgaver. Må jeg varsle NAV om dette? Kan jeg eventuelt miste rettigheter til uføretrygd? Er det andre ting jeg bør være oppmerksom på i denne situasjonen?

Advokat Thomas Myran
Skrevet

Hei!

Det er i utgangspunktet ingenting i veien for at du kan studere i den 50% du ikke her pensjon for, men det forutsetter jo da at du ikke jobber 50% i tillegg.

Summen skal i utgangspunktet ikke bli mer enn 100% tilsammen.

Like fullt bør det være i NAVs interesse at du videreutdanner deg, slik at du kan opprettholde den 50% jobben du har pr. i dag.

Jeg ville bedt om et møte med NAV for å avklare dette, og sørget for en skriftlig aksept av at etterutdannelsen er ok. Da bør du begrunne det med at det er nødvendig for å beholde og opprettholde den jobben du har i dag.

Thomas Myran

Advokat

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...