Gå til innhold

Jobbsøknad...

Anbefalte innlegg

Gjest Jobbsøker
Skrevet

Jeg er uten jobb for tiden, og har vært det en stund nå. Så ser jeg at min tidligere jobb (vikariat), som jeg egentlig kunne tenke meg igjen, er lyst ledig. Jeg skal søke, men så sitter jeg der, og vet søren ikke hva jeg skal skrive. Hva skriver man i en jobbsøknad til en jobb man har hatt før, og hvor leseren av søknaden, sjefen, kjenner meg??

Har aldri sendt en slik søknad før. Den vanlige presentasjonen blir jo helt malplassert!

Er det noen som helt "røffly" har et forslag til hva man skriver i søknaden, hvordan man presenterer seg?

Skrevet

Jeg hadde ringt på forhånd og sagt at jeg kom til å søke på jobben, og så hadde jeg bare skrevet en vanlig søknad uten å presentere meg selv, men heller fokusert på hvorfor jeg søker stillingen igjen.

Gjest Jobbsøker
Skrevet

Jeg hadde ringt på forhånd og sagt at jeg kom til å søke på jobben, og så hadde jeg bare skrevet en vanlig søknad uten å presentere meg selv, men heller fokusert på hvorfor jeg søker stillingen igjen.

Hvorfor hadde du ringt på forhånd?

Skrevet

Jeg hadde ringt for å "bryte isen litt". Jeg hadde ikke helt visst hvordan jeg skulle ha formulert meg ellers.

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg tror jeg ville lagt vekt på en god CV og gjort selve jobbsøknaden kort og konsis.

Skrevet

Jeg tror jeg ville lagt vekt på en god CV og gjort selve jobbsøknaden kort og konsis.

Min nåværende jobb, spanderte jeg 3-4 linjer på i søknaden. Jeg vektlegger å jobbe med CV i stedet.

Gjest Elextra
Skrevet

''Hvorfor hadde du ringt på forhånd?''

En telefon skader sjelden. Og om du har et spørsmål relevant for stillingen er det et pluss.

Gjest trist jente
Skrevet

Jeg ville nok ringt eller tatt kontakt på annen måte for å si at du kommer til å søke. Da er du sikker på at de husker deg og jeg tenker at de vektlegger en søknad der de kjenner vedkommende utifra tidligere arbeidsforhold.

Jeg ville fokusert på CV'en. Men det skader ikke å si noe om hvorfor du vil egne deg i denne jobben, og hvorfor du ønsker den. Personlig informasjon tenker jeg ikke er noen vits siden de kjenner deg.

Oppgi referanser på CV'en, men kontakt referanser i forkant. Både for å forsikre deg om at personen husker deg (hvis det er lenge siden du jobbet der) og for å avklare at det er greit å oppgi denne som referanse.

Jeg har forstått det slik at man skal fatte seg i korthet i søknader. Ryddig, presist og relevant. Samt begrunnelse for hvorfor du søker på stillingen, og hvorfor du er kvalifisert.

Det de lurer på utover dette spør de om i intervjuet.

Vær forberedt til intervjuet. Nå har du den fordelen at du har jobbet der tidligere og vet hva de legger vekt på. Hva de jobber utifra.

Skrevet

''Hvorfor hadde du ringt på forhånd?''

En telefon skader sjelden. Og om du har et spørsmål relevant for stillingen er det et pluss.

''Og om du har et spørsmål relevant for stillingen er det et pluss.''

Ville det ikke virke dumt å stille spørsmål rundt en jobb man har hatt før da? Jeg ville da begynt å lure om vedkommende hadde vært helt tilstede ;) Leste en artikkel her om dagen om temaet ringe på ledige stillinger, der kom det frem at det sjelden var et pluss, de fleste arbeidsgivere foretrakk skriftlige søknader uten hendvendelse på forhånd.

Gjest Elextra
Skrevet

Ville det ikke virke dumt å stille spørsmål rundt en jobb man har hatt før da? Jeg ville da begynt å lure om vedkommende hadde vært helt tilstede ;) Leste en artikkel her om dagen om temaet ringe på ledige stillinger, der kom det frem at det sjelden var et pluss, de fleste arbeidsgivere foretrakk skriftlige søknader uten hendvendelse på forhånd.

''Ville det ikke virke dumt å stille spørsmål rundt en jobb man har hatt før da?''

Nå vet jeg ikke hvor lenge det var siden hun hadde hatt nevnte stilling, men kan en ikke forvente at de fleste organisasjoner og stillinger er i en viss endring, da? Det ville jeg gjort, i hvertfall.

Skrevet

Hvis rekrutteringen foregår gjennom et rekrutteringsbyrå, så synes jeg ikke at jobbsøker skal ringe til arbeidsplassen. Det har jeg opplevd to ganger, og for vedkommende var det bare negativt.

En prosess der det er arbeidsgiver som står for annonse og intervju, så synes jg godt du kan ringe.

Gjest trist jente
Skrevet

sitat:

Jeg har hørt det motsatte. Ved å ringe viser du interesse og pågangsmot.

Skrevet

sitat:

Jeg har hørt det motsatte. Ved å ringe viser du interesse og pågangsmot.

http://e24.no/jobb/article3292159.ece

Skrevet

Hvis rekrutteringen foregår gjennom et rekrutteringsbyrå, så synes jeg ikke at jobbsøker skal ringe til arbeidsplassen. Det har jeg opplevd to ganger, og for vedkommende var det bare negativt.

En prosess der det er arbeidsgiver som står for annonse og intervju, så synes jg godt du kan ringe.

Det er klart man kan ringe, men da bør man være godt forberedt og ikke minst ha gode spørsmål knyttet til stillingen.

Skrevet

''Ville det ikke virke dumt å stille spørsmål rundt en jobb man har hatt før da?''

Nå vet jeg ikke hvor lenge det var siden hun hadde hatt nevnte stilling, men kan en ikke forvente at de fleste organisasjoner og stillinger er i en viss endring, da? Det ville jeg gjort, i hvertfall.

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg har vært med på en del ansettelser, og har også erfart at det virker mot sin hensikt om man ringer uten klart å vite hvorfor. Om det skinner igjennom at du først og fremst ringer for å virke interessert og interessant, styrker det ikke din stilling. Har du derimot relevante spørsmål kan det umulig virke negativt.

Gjest trist jente
Skrevet

Jeg tolker ikke denne artikkelen som ensidig negativ til å ringe i forkant. Slik jeg forstod den var det frustrerende og mye bortkastet tid på å få tlf fra uforberedte søkere.

Det stod jo mye om når det var nyttig å ringe. At du er forberedt, ikke spør om noe som står i annonsen. Spør om klima feks.

For meg ga denne artikkelen flere syn på ringe/ikke ringe.

Skrevet

Jeg tolker ikke denne artikkelen som ensidig negativ til å ringe i forkant. Slik jeg forstod den var det frustrerende og mye bortkastet tid på å få tlf fra uforberedte søkere.

Det stod jo mye om når det var nyttig å ringe. At du er forberedt, ikke spør om noe som står i annonsen. Spør om klima feks.

For meg ga denne artikkelen flere syn på ringe/ikke ringe.

''For meg ga denne artikkelen flere syn på ringe/ikke ringe.''

Så bra! Det er selvsagt ulikt syn på dette. Jeg ville ringt kun hvis jeg hadde spørsmål ville bekrefte/avkrefte om dette var en jobb for meg eller ikke og det ikke kom frem i søknaden. For ikke å kaste bort tiden min og deres.

Skrevet

Jeg har vært med på en del ansettelser, og har også erfart at det virker mot sin hensikt om man ringer uten klart å vite hvorfor. Om det skinner igjennom at du først og fremst ringer for å virke interessert og interessant, styrker det ikke din stilling. Har du derimot relevante spørsmål kan det umulig virke negativt.

''Har du derimot relevante spørsmål kan det umulig virke negativt.''

Det er sant, men jeg synes ofte det gis råd om å ringe først fordi det å vise interesse er ubetinget positivt. Og det er det nødvendigvis ikke.

Gjest trist jente
Skrevet

''Har du derimot relevante spørsmål kan det umulig virke negativt.''

Det er sant, men jeg synes ofte det gis råd om å ringe først fordi det å vise interesse er ubetinget positivt. Og det er det nødvendigvis ikke.

''Det er sant, men jeg synes ofte det gis råd om å ringe først fordi det å vise interesse er ubetinget positivt. Og det er det nødvendigvis ikke.''

Når du sier det så skjønner jeg skepsisen din. Ringer man bare for å ringe blir man lett avslørt. Det må være relevant og man bør sette seg inn i bedriftens ideologi

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...