Gå til innhold

Hva er høyt sykefravær?

Anbefalte innlegg

Gjest best wishes
Skrevet

det har vært noen diskusjoner er om muligheten for å få fast stilling når man har hatt høyt sykefravær.

Men hva er egentlig høyt sykefravær? Kan noen komme med noen eksempler hvis man jobber hundre prosent ? Og kan definisjonen på høyt sykefravær ha noe å gjøre med hvilket yrke/arbeidsoppgaver man har også? I enkelte sikkerhetsjobber får du ikke gå på jobb om du ikke er i form.

Gjest Megler Smekk
Skrevet

''Kan noen komme med noen eksempler hvis man jobber hundre prosent ? ''

Mer enn 10 dager fravær siste år?

Gjest mean eller median
Skrevet

En måte å se det på er jo å se på gjennomsnittet for bransjen. Å ligge over gjennomsnittet er ikke bra om en har fast stilling som mål.

Skrevet

Gjennomsnitts sykefravær for alle bransjer i 2008 var på ca 7,1%.

For å finne sykefraværet teller en alle arbeidsdager som skal være gjennomført i året på arbeidsplassen (og tar dermed hensyn til deltidsansatte), og har det som grunnlag. Fravær pga syke barn regnes med. Egenmelding og sykemelding fra lege regnes som sykefrvær.

Skrevet

Jeg var til intervju på en stilling der bedriften hadde mindre enn 1% fravær.

Den bedriften jeg jobbet i tidligere hadde vel omtrent 6%, mens i barnehagen var det vel opp mot 17%.

Jeg jobber i et mannsdominert yrke, og tror at de har mindre sykefravær enn kvinnedominerte arbeidsplasser.

Det finnes kanskje statistikk over dette hos ssb.no?

Skrevet

Hvis du spør sjefen min er svaret:

Mer enn en 3-dagers og to sykt-barn dager i året :-)

Skrevet

Den bedriften jeg jobbet i tidligere hadde vel omtrent 6%, mens i barnehagen var det vel opp mot 17%.

Jeg jobber i et mannsdominert yrke, og tror at de har mindre sykefravær enn kvinnedominerte arbeidsplasser.

Bedriften vår med 20 ansatte hadde i 2008 0 % sykefravær :-)

Vet ikke om det er noe å være stolt av, da det var en del hangledager på jobb.....

Gjest best wishes
Skrevet

''Jeg jobber i et mannsdominert yrke, og tror at de har mindre sykefravær enn kvinnedominerte arbeidsplasser''

Hadde de partnere som stort sett ble hjemme med ungene ved sykdom?

Gjest best wishes
Skrevet

Bedriften vår med 20 ansatte hadde i 2008 0 % sykefravær :-)

Vet ikke om det er noe å være stolt av, da det var en del hangledager på jobb.....

Vel hvis dere jobber med sikkerheten til folk, som feks flymekaniker, pilot anestesisykepleier, så vet jeg ikke om jeg er så imponert.Ville ikke blitt operert av en kirurg med 0 fraværsdager hvis det innebar at han ofte opererte i dårlig forfatning.

I min jobb er det ikke noe problem å jobbe om du ikke er i helt topp form. Det eneste jeg ikke gjør om jeg føler meg sløv er å legge medisiner. Andre kollegaer vil heller ikke kjøre noen steder om de er syke. Og det er helt greit. Det er alltids en annen som kan gjøre oppgavene.

Om jeg skulle jobbet på sykehus med masse medisinsk ansvar hadde det blitt problematisk for meg, med tanke på alle kroniske smerter/plager jeg har. Det kan få store konsekvenser å dosere feil der.

Persille1365381127
Skrevet

Jeg synes et personlig fravær på mer enn 5% er mye.

I barnehagene er snittfraværet på mellom 10% og 12% - grunnet de smittsomme sykdommene de hele tiden må forholde seg til.

På et normalt kontor vil jeg ikke tro det overstiger 4%.

Jeg hadde en ansatt i en lederstilling med fravær på 56%, det sier seg selv at det ikke fungerer...

Gjest best wishes
Skrevet

I barnehagene er snittfraværet på mellom 10% og 12% - grunnet de smittsomme sykdommene de hele tiden må forholde seg til.

Jeg hadde en ansatt i en lederstilling med fravær på 56%, det sier seg selv at det ikke fungerer...

Hvor mange sykedager er fem prosent?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

"I barnehagene er snittfraværet på mellom 10% og 12% - grunnet de smittsomme sykdommene de hele tiden må forholde seg til."

Hvorfor er det ikke slik for allmennleger?

Persille1365381127
Skrevet

"I barnehagene er snittfraværet på mellom 10% og 12% - grunnet de smittsomme sykdommene de hele tiden må forholde seg til."

Fordi de ikke går rundt og spiser på de samme tingene som pasientene sine ;)

Høsten er en spesielt tøff periode i barnehagene, da kommer det masse nye barn som ikke er vant til husbakteriene. Barn spiser på alt mulig rart, og smitter hverandre i ett sett.

Og selv om allmennleger møter mange syke på en dag, så blir det ikke like mye snørr på dem som på en ansatt i en barnehage. De blir nøset i ansiktet, gnidd snørr på, grått på osv - og det er ikke alltid så lett å beskytte seg mot det.

De må også håndtere oppkast og diaré på en annen måte enn generelle leger - men dårligere forutsetninger for hygiene enn på et sykehus.

Og så har vi jo det evinnelige; foreldre som sender barna i barnehagen uten at de er helt friske - og derme der smittsomme uten at vi vet det.

Dessuten er gjerne inkubasjonstiden den mest smittsomme, og man oppsøker gjerne lege ETTER at den er over.

Derfor gjelder ikke det samme for allmennleger :)

Persille1365381127
Skrevet

Hvor mange sykedager er fem prosent?

Ett år er vel 260 arbeidsdager eller noe, så da er fem prosent ca 13 dager.

Gjest getting started
Skrevet

Fordi allmennleger stort sett ikke har barna på fanget og klemmer på dem?

Eller fordi allmennleger har bedre hygiene?

Eller fordi i barnehagen jobber det slitne mødre som ikke tåler litt sykdom før de må legge seg rett ned?

Gjest Niccola
Skrevet

Eller fordi i barnehagen jobber det slitne mødre som ikke tåler litt sykdom før de må legge seg rett ned?

Ikke sant.. og også fordi allmenleger ikke må være ute i all slags vær gjennom dagen. Enkelte dager blir man ekstra frossen, det er ikke til å unngå, særlig om man er litt småforkjøla fra før.

Tror ingen som har jobbet i barnehage har problemer med å se en haug av ulikheter her...

Gjest Niccola
Skrevet

"Eller fordi i barnehagen jobber det slitne mødre som ikke tåler litt sykdom før de må legge seg rett ned?"

jeg var ikke helt med på denne, altså. Ironi, eller?

Skrevet

Vel hvis dere jobber med sikkerheten til folk, som feks flymekaniker, pilot anestesisykepleier, så vet jeg ikke om jeg er så imponert.Ville ikke blitt operert av en kirurg med 0 fraværsdager hvis det innebar at han ofte opererte i dårlig forfatning.

I min jobb er det ikke noe problem å jobbe om du ikke er i helt topp form. Det eneste jeg ikke gjør om jeg føler meg sløv er å legge medisiner. Andre kollegaer vil heller ikke kjøre noen steder om de er syke. Og det er helt greit. Det er alltids en annen som kan gjøre oppgavene.

Om jeg skulle jobbet på sykehus med masse medisinsk ansvar hadde det blitt problematisk for meg, med tanke på alle kroniske smerter/plager jeg har. Det kan få store konsekvenser å dosere feil der.

Arbeider ikke med noe som har med sikkerhet å gjøre :-) Men vi er et lite firma i et tøft marked, og alle står på. Det er vi iallefall stolt over :-) Å ikke ha noe dauskinn å drasse på :-)

Gjest trist jente
Skrevet

Fordi de ikke går rundt og spiser på de samme tingene som pasientene sine ;)

Høsten er en spesielt tøff periode i barnehagene, da kommer det masse nye barn som ikke er vant til husbakteriene. Barn spiser på alt mulig rart, og smitter hverandre i ett sett.

Og selv om allmennleger møter mange syke på en dag, så blir det ikke like mye snørr på dem som på en ansatt i en barnehage. De blir nøset i ansiktet, gnidd snørr på, grått på osv - og det er ikke alltid så lett å beskytte seg mot det.

De må også håndtere oppkast og diaré på en annen måte enn generelle leger - men dårligere forutsetninger for hygiene enn på et sykehus.

Og så har vi jo det evinnelige; foreldre som sender barna i barnehagen uten at de er helt friske - og derme der smittsomme uten at vi vet det.

Dessuten er gjerne inkubasjonstiden den mest smittsomme, og man oppsøker gjerne lege ETTER at den er over.

Derfor gjelder ikke det samme for allmennleger :)

Bra innlegg!

Gjest Elextra
Skrevet

''"I barnehagene er snittfraværet på mellom 10% og 12% - grunnet de smittsomme sykdommene de hele tiden må forholde seg til."

Hvorfor er det ikke slik for allmennleger?''

Jeg ville ikke tro allmenleger har samme grad av nærkontakt med barna som barnehageansatte. Legene kan dessuten ta forholdsregler ved mistanke om smitte, hvilket er vanskelig i en barnehagehverdag.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...