Gå til innhold

Ringe pårørende ved sykehusinnleggelse

Anbefalte innlegg

Gjest deppa nå ja
Skrevet

Nylig ble jeg kjørt med ambulanse til sykehuset etter et selvmordsforsøk. Jeg hadde tatt flere hundre piller og var bevisstløs. Ambulansepersonalet måtte gjenopplive meg og på sykehuset måtte jeg ha hjelp til å puste.

Jeg var bevisstløs i ca. 12 timer. Men selv om jeg var nær ved å dø og var bevisstløs lenge etterpå hadde ikke sykehuset kontaktet mine pårørende. Det var jeg veldig glad for fordi jeg ønsket ikke at de skulle få vite om forsøket. Likevel har jeg tenkt på det i etterkant at jeg synes det er litt merkelig...

Hvis en person kommer inn, livstruende skadet, etter en bilulykke f.eks. så vil jeg jo tro at pårørende blir kontaktet når pasienten er bevisstløs og ikke kan bestemme selv? Eller tar jeg feil? Skiller de mellom selvmordsforsøk/psykiatri og andre somatiske skader?

Selv er jeg jo glad for at pårørende ikke ble kontaktet, men det får meg til å undre om man blir behandlet forskjellig hvis man selv har påført seg skaden eller om det er en ulykke.

Noen som har peiling eller erfaring?

Gjest trist jente
Skrevet

Dette hørtes veldig merkelig ut. Fikk du lov å reise hjem? Fikk du tilbud om inleggelse på psykiatrisk? Får du hjelp nå?

Gjest deppa nå ja
Skrevet

Dette hørtes veldig merkelig ut. Fikk du lov å reise hjem? Fikk du tilbud om inleggelse på psykiatrisk? Får du hjelp nå?

Jeg ble lagt inn på psykiatrisk etter at jeg var ferdigbehandlet på medisinsk. Nå får jeg poliklinisk behandling hos en psykolog.

Gjest trist jente
Skrevet

Jeg ble lagt inn på psykiatrisk etter at jeg var ferdigbehandlet på medisinsk. Nå får jeg poliklinisk behandling hos en psykolog.

Trist at du har det så vondt at du prøvde å dø. Håper du ser litt mer håp nå? Livet kan alltid bli bedre, selv om det er vanskelig å se når man er midt oppe i det.

ønsker deg alt godt

Gjest deppa nå ja
Skrevet

Trist at du har det så vondt at du prøvde å dø. Håper du ser litt mer håp nå? Livet kan alltid bli bedre, selv om det er vanskelig å se når man er midt oppe i det.

ønsker deg alt godt

Takk for det :)

Gjest Nattsykepleieren
Skrevet

De skulle nok ha informert pårørende ja og de skulle ha pratet med deg om dette på forhånd. Ikke minst om hvorfor de måtte informere og evt hvorfor de lot være.

Kanskje du til og med innerst inne ønsket at pårørende fikk vite det?

Syns du skulle tatt opp dette med personellet selv. Si at du spør av ren nysgjerrighet.

Gjest deppa nå ja
Skrevet

De skulle nok ha informert pårørende ja og de skulle ha pratet med deg om dette på forhånd. Ikke minst om hvorfor de måtte informere og evt hvorfor de lot være.

Kanskje du til og med innerst inne ønsket at pårørende fikk vite det?

Syns du skulle tatt opp dette med personellet selv. Si at du spør av ren nysgjerrighet.

Takk for svar!

Det var jo ikke så lett for dem å snakke med meg om det på forhånd for jeg var jo bevisstløs i ca. et halvt døgn.

Resten av tiden jeg var på medisinsk og var ved bevissthet var det aldri snakk om å ringe til pårørende så jeg fikk aldri noe svar på det jeg nå lurer på. Selv var jeg såpass dårlig og tenkte på helt andre ting så jeg fikk aldri spurt dem. Det var først da jeg kom hjem at jeg begynte å lure på hvordan det foregår ved andre typer skader (ulykker etc.).

Gjest trist jente
Skrevet

Takk for svar!

Det var jo ikke så lett for dem å snakke med meg om det på forhånd for jeg var jo bevisstløs i ca. et halvt døgn.

Resten av tiden jeg var på medisinsk og var ved bevissthet var det aldri snakk om å ringe til pårørende så jeg fikk aldri noe svar på det jeg nå lurer på. Selv var jeg såpass dårlig og tenkte på helt andre ting så jeg fikk aldri spurt dem. Det var først da jeg kom hjem at jeg begynte å lure på hvordan det foregår ved andre typer skader (ulykker etc.).

Synes dette hørtes veldig rart ut jeg. Mine pårørende har alltid blitt kontaktet når jeg har vært i koma eller bevisstløs. Ikke mitt ønske

Gjest trist jente
Skrevet

Synes dette hørtes veldig rart ut jeg. Mine pårørende har alltid blitt kontaktet når jeg har vært i koma eller bevisstløs. Ikke mitt ønske

De har forresten også blitt kontaktet ved utskrivelse selv om jeg ikke har villet. Informasjonsplikt kaller de det.

Gjest deppa nå ja
Skrevet

Har det vært etter selvmordsforsøk?

Gjest trist jente
Skrevet

Har det vært etter selvmordsforsøk?

Ja, alle gangene.. Har ikke virket som det har vært noen sammenheng ifht hvor lenge jeg har vært bevisttløs i koma. Hver gang jeg har våknet er pårørende kontaktet. Og jeg har aldri fått dra hjem. Fått valget om frivillig innleggelse eller tvang, og da er jo frivillig greiest- selv om det i prinsippet blir frivillig tvang.

Gjest deppa nå ja
Skrevet

Ja, alle gangene.. Har ikke virket som det har vært noen sammenheng ifht hvor lenge jeg har vært bevisttløs i koma. Hver gang jeg har våknet er pårørende kontaktet. Og jeg har aldri fått dra hjem. Fått valget om frivillig innleggelse eller tvang, og da er jo frivillig greiest- selv om det i prinsippet blir frivillig tvang.

Da varierer det tydeligvis fra sykehus til sykehus, eller fra lege til lege... Merkelig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...