Gjest best wishes Skrevet 2. oktober 2009 Skrevet 2. oktober 2009 når jeg sender en tekstmelding til moren min som nærmer seg seksi så får jeg veldig raskt svar. Sist gang jeg sendte en sms og spurte hvordan de hadde det på fjellet fikk jeg en sms om at " vi er og besøker x og X". Noen timer senere ringte hun meg og beklaget at hun hadde vært så kort på sms, men hun følte at hun ikke kunne skrive noen lange meldinger når hun var på besøk hos noen. Det virker som om hun tror at hun er forpliktet til å svare på en sms når den kommer, og at hun må legge fra seg alt for å svare på sms som hun godt kunne svart på neste dag. For er det noe viktig så ringer jeg jo. Det samme opplevde jeg når jeg sendte sms til en dama i femtiårene. Jeg stilte et faglig spørsmål. Da fikk jeg svar tilbake om at hun så på tv og ikke hadde tid til å svare meg. Er dette typisk for denne generasjonen at de tror sms er som en telefonsamtale? 0 Siter
Gjest så dette på fjernsynet i stad Skrevet 2. oktober 2009 Skrevet 2. oktober 2009 Ja, og så er det vanlig at folk sier "så takk" når det helles kaffe i koppen tidligere jo eldre de blir. Er du 150 år så sier du "så takk" så tidlig at du ikke får en dråpe kaffe. Er du 4 år så sier du ikke "så takk" i det hele tatt. 0 Siter
Gjest best wishes Skrevet 2. oktober 2009 Skrevet 2. oktober 2009 Ja, og så er det vanlig at folk sier "så takk" når det helles kaffe i koppen tidligere jo eldre de blir. Er du 150 år så sier du "så takk" så tidlig at du ikke får en dråpe kaffe. Er du 4 år så sier du ikke "så takk" i det hele tatt. ''Er du 4 år så sier du ikke "så takk" i det hele tatt. '' Da tar du bort koppen før de har hellt ferdig:)) 0 Siter
Gjest straks 50 Skrevet 2. oktober 2009 Skrevet 2. oktober 2009 Jeg blir 50 om noen måneder, og jeg svarer ikke på sms der og da, men venter til jeg har tid. Noen ganger blir det ikke før neste dag. Men jeg er jo ung da. :-) Kanskje det er annerledes med 70-80 åringer? 0 Siter
signaturløs Skrevet 2. oktober 2009 Skrevet 2. oktober 2009 Har en relativt ny venninne på snart 40 som før forventet at jeg straks svarte henne på sms. Hvis ikke jeg svarte med en gang, fikk jeg meldinger som "Er du sur på meg"? "Har jeg sagt noe galt?", osv. Utrolig slitsomt i lengden. Jeg måtte jo legge fra meg alt jeg hadde i hendene for å svare henne straks jeg mottok melding. Hvis ikke ble jo dama gal! Men til slutt orket jeg ikke mer, og sa at jeg kun svarer på sms når jeg har tid. Og at både barn, husarbeid og andre gjøremål går foran det å svare på sms. Heldigvis tok hun den, og er ikke lenger så intens. Skriver dette for å vise at det ikke bare er gamle mennesker... ;-) 0 Siter
Gjest så dette på fjernsynet akkurat Skrevet 2. oktober 2009 Skrevet 2. oktober 2009 ''Er du 4 år så sier du ikke "så takk" i det hele tatt. '' Da tar du bort koppen før de har hellt ferdig:)) Nei, en 4åring syns det er facinerende å se at det renner over, renner utover bordet, ned på golvet, at det fosser ut av koppen og blir bløtt overalt. 0 Siter
Orio Skrevet 2. oktober 2009 Skrevet 2. oktober 2009 Moren min holder på på samme måten. Kommer det en sms må den leses og besvares på sekundet, om du så lager kø i kassa på rema. 0 Siter
Colette Skrevet 2. oktober 2009 Skrevet 2. oktober 2009 Noe av poenget med denne formen for kommunikasjon, enten det gjelder mail eller sms, er i hvert fall at det skal ta kortere tid å få svar enn å bruke frimerker og konvolutt:-) Og det ser det ikke ut til at alle har skjønt, synes jeg. 0 Siter
morsan Skrevet 2. oktober 2009 Skrevet 2. oktober 2009 Jeg forventer ikke svar på sms med én gang, men jeg svarer som oftest ganske fort, og jeg er heldigvis laaangt unna 60 ennå;-) Det har vel noe med at om jeg ikke svarer med én gang, så glemmer jeg det. 0 Siter
morsan Skrevet 2. oktober 2009 Skrevet 2. oktober 2009 Noe av poenget med denne formen for kommunikasjon, enten det gjelder mail eller sms, er i hvert fall at det skal ta kortere tid å få svar enn å bruke frimerker og konvolutt:-) Og det ser det ikke ut til at alle har skjønt, synes jeg. *S* 0 Siter
Orio Skrevet 2. oktober 2009 Skrevet 2. oktober 2009 Noe av poenget med denne formen for kommunikasjon, enten det gjelder mail eller sms, er i hvert fall at det skal ta kortere tid å få svar enn å bruke frimerker og konvolutt:-) Og det ser det ikke ut til at alle har skjønt, synes jeg. På den annen side, vil jeg ha svar med en gang ringer jeg. 0 Siter
morsan Skrevet 2. oktober 2009 Skrevet 2. oktober 2009 På den annen side, vil jeg ha svar med en gang ringer jeg. Ja, hvis ddet er veldig viktig. Men man venner seg jo til at sms kan være en utmerket måte å få svar fort uten å bruke mye tid. Som f eks forleden da jeg skulle sende mail med vedlegg til en venninne, og sms'et henne for å spørre om mailadressen. Det hadde vært helt ok om det hadde tatt tid før jeg fikk svar, men hun svarte raskt, og mailen kunne derfor sendes før jeg glemte det. 0 Siter
Gjest mora2 Skrevet 2. oktober 2009 Skrevet 2. oktober 2009 Nja, de fleste går jo med tlf på. Så om jeg skriver en mld, regner jeg med å få svar ganske fort... Men om det haster, ringer jeg jo bare. :0) 0 Siter
Colette Skrevet 2. oktober 2009 Skrevet 2. oktober 2009 På den annen side, vil jeg ha svar med en gang ringer jeg. Jeg kommuniserer noen ganger med folk som jeg vet foretrekker sms framfor telefonsamtaler. Noen liker ikke å snakke i telefonen, og da bruker jeg ofte sms, selv om det gjelder viktige ting i jobbsammenheng. Og da er det ofte viktig at kommunikasjonen foregår relativt raskt. Så det kommer veldig an på hva slags meldinger det er snakk om, for mitt vedkommende. 0 Siter
Lillemus Skrevet 2. oktober 2009 Skrevet 2. oktober 2009 Det er vel for den generasjonen vanlig høflighet og svare raskt, og heller utdype svaret senere når de har bedre tid. 0 Siter
morsan Skrevet 2. oktober 2009 Skrevet 2. oktober 2009 Jeg kommuniserer noen ganger med folk som jeg vet foretrekker sms framfor telefonsamtaler. Noen liker ikke å snakke i telefonen, og da bruker jeg ofte sms, selv om det gjelder viktige ting i jobbsammenheng. Og da er det ofte viktig at kommunikasjonen foregår relativt raskt. Så det kommer veldig an på hva slags meldinger det er snakk om, for mitt vedkommende. Samme her. 0 Siter
morsan Skrevet 2. oktober 2009 Skrevet 2. oktober 2009 Det er vel for den generasjonen vanlig høflighet og svare raskt, og heller utdype svaret senere når de har bedre tid. Det er ihvertfall mye som var "vanlig høflighet" for en generasjon siden som ikke finnes lenger, dessverre. 0 Siter
Colette Skrevet 2. oktober 2009 Skrevet 2. oktober 2009 Det er vel for den generasjonen vanlig høflighet og svare raskt, og heller utdype svaret senere når de har bedre tid. I den jobben jeg har, så har det faktisk blitt en del av vårt varemerke å yte god service bl.a. ved at vi alltid svarer raskt på mailer. Så og si alle bemerker dette, og sammenligner med andre firmaer som svarer etter 1 uke eller 2, eller ikke i det hele tatt. Det er vanlig høflighet å svare på henvendelser fra andre mennesker så fort man kan, uansett om man er 40 eller 60, synes jeg. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 2. oktober 2009 Skrevet 2. oktober 2009 Jeg synes også at det er naturlig å svare ganske raskt på sms, men så er jeg antakelig også eldre enn deg! Særlig om noen har et saklig spørsmål svarer jeg så snart jeg kan. Er det mer "åssen har du det"-sms gjør det jo ikke noe om det venter til dagen etter. 0 Siter
Lillemus Skrevet 2. oktober 2009 Skrevet 2. oktober 2009 Jeg synes også at det er naturlig å svare ganske raskt på sms, men så er jeg antakelig også eldre enn deg! Særlig om noen har et saklig spørsmål svarer jeg så snart jeg kan. Er det mer "åssen har du det"-sms gjør det jo ikke noe om det venter til dagen etter. ''Er det mer "åssen har du det"-sms gjør det jo ikke noe om det venter til dagen etter.'' Men det er litt forvirrrende når vedkommende svarer på en sms du sendte for mange dager siden og blir sittende og lure på hva i all verden du har spurt om. ) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.