Gå til innhold

slankekurs for tenåringer, er det farlig?

Anbefalte innlegg

Gjest efexora
Skrevet

Grethe Roede skal starte et slankekurs for overvektige tenåringer. Interessegruppa for kvinner med spiseforstyrrelser reagerer sterkt på dette og mener at stort fokus på kropp og vekt i den alderen lett kan tippe over i spiseforstyrrelser.

Men er det ikke farlig å ha et alvorlig overvektsproblem ubehandlet også? Hvis det allerede er en spiseforstyrrelse som har skapt overvekten, så har de vel ikke så mye å tape på å gå på dette slankekurset, tenker jeg.

Har en voksen fetter med et alvorlig fedmeproblem og tenker at han burde hatt hjelp mye før.

Skrevet

Jeg er helt enig med deg - om det er erfarne folk som tar seg av dette kurset og ungdommene får god oppfølging så ser jeg ikke noe problem med det. Vi har blitt så hysterisk redde for å utløse anoreksi at vi heller lar barn og ungdommer få store overvektsproblemer.

Gjest Skal ned 60 kg -58,1
Skrevet

Jeg tror det er bra om ungdommer med overvektsproblemer kan få hjelp med det så tidlig som mulig. Stor overvekt tyder også på spiseforstyrrelser. Jeg syns kanskje de kunne kalt det noe annet enn slankekurs, for slanking tror jeg ikke er av det gode for noen. Kostholdsendringskurs høres bedre ut. En av de vesentligste oppgavene de som leder et kurs for ungdom har, er etter min mening å få ungdommene til å forstå at det er varige kostholdsendringer i hverdagen som må til, ikke en slankekur. Jeg tror også det er viktig at ungdommene får vite at det er greit å spise det man har lyst på av og til, f.eks når det er spesielle anledninger. Det vil bare virke uoverkommelig å skulle spise sunt og riktig bestandig, veldig få klarer det i lengden. Dersom de først og fremst fokuserer på et sunt kosthold og normal fysisk aktivitet, tror jeg ikke det er skadelig med et sånt kurs for ungdom.

Skrevet

For mange år siden gikk jeg på et Grete-Roede-kurs, hvor en av deltakerne var 14-15 år. Hun fikk være med fordi hennes "gamle" mor også var med på kurset, som ble holdt hjemme hos dem. Tror ikke hun tok skade av det, selv om mora var bortreist et par uker under kurset.

Dessverre har jeg ikke sett jenta i senere år, så jeg vet ikke hvordan det går med vekta.

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være farlig. Overvektig ungdom har det nok fælt i alt fettet, og de trenger profesjonell hjelp til å gå ned i vekt og endre matvaner.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Jeg synes det er veldig bra at overvektige ungdommer kan få hjelp til å gå ned i vekt. Fokuset på utseede og kropp er der alt, det blir ikke mindre av at de går ytterligere opp i vekt i stedet for å bli slankere.

Skrevet

Jeg kjenner faktisk to stykker som slet med (lette) spiseproblemer i tenårene, og som fikk normalisert forholdet sitt til mat nettopp ved å delta på Grete Roede-kurs. "Endelig kan jeg være mett uten å ha dårlig samvittighet", sa en av dem.

GR-kursene er fornuftige og gode, og deltakerne lærer mye om ernæring og balansert kost. Jeg ville ikke hatt noe problem med å la en tenåring delta på det, dersom det var behov for sånt.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

En bør fokusere på livsstilsendring (sunnere mat/mer mosjon) i stedet for slanking.

Skrevet

En bør fokusere på livsstilsendring (sunnere mat/mer mosjon) i stedet for slanking.

Grete Roede-opplegget fokuserer på livsstilsendring (sunnere mat/mer mosjon), det er ikke vektnedgang som er mest i fokus på kurskveldene.

Gjest efexora
Skrevet

Jeg syns dette ser ut som et godt og trygt opplegg for ungdom. Og tror det kan forebygge spiseforstyrrelser.

Når IKS er så imot dette,så lurer jeg på om det går på selvfølelsen løs at personer som de mener har en spiseforstyrrelse skal på slankekurs?

er det slik at om man kaller en overvekt en spiseforstyrrelse så blir man på en måte fratatt ansvaret for vekta, man har ikke skyld i det selv pga det er en sykdom?

Jeg gikk opp nesten ti kilo for noen år siden, pga jeg fikk dilla på kokkosboller, og tok med meg all mulig godis til forelesningen fordi jeg kjedet vettet av meg. Ikke trivdes jeg noe særlig godt heller. Hvis jeg kaller dette en spiseforstyrrelse så føler jeg at jeg ikke hadde ansvaret for mine egne matvaner. Men da jeg ble bevisst på hvor mye jeg hadde gått opp, og hvor mye usunt jeg egentlig hadde proppet i meg så tok jeg noen grep. Jeg har nå vanlig vekt.

Jeg synes man skal kalle en spade for en spade. Det som tilbys er et slankekurs og innæring av nye kostvaner. Er det så feil å kalle noe for slanking?

Gjest efexora
Skrevet

''En bør fokusere på livsstilsendring (sunnere mat/mer mosjon) i stedet for slanking''

Er det ikke det man gjør ved slanking da? Eller er det bare ordet slanking du ikke liker?

Skrevet

Jeg syns dette ser ut som et godt og trygt opplegg for ungdom. Og tror det kan forebygge spiseforstyrrelser.

Slanking er noe som varer en periode. Mange mennesker er på stadig nye slankekurer hele livet. Når man har nådd målvekta fortsetter man å spise like galt som før, inntil det blir behov for en ny slankekur. Det kalles jojo-slanking og er ikke bra.

Derfor er det bedre å ta sikte på en varig livsstilsendring, sånn som du har gjort. Kurset Grete Roede tilbyr ser ut til å legge vekt på nettopp bevisstgjøring og livsstilsendringer. Så det er sikkert et utmerket tilbud for ungdom som sliter med overvekt.

Skrevet

Når IKS er så imot dette,så lurer jeg på om det går på selvfølelsen løs at personer som de mener har en spiseforstyrrelse skal på slankekurs?

er det slik at om man kaller en overvekt en spiseforstyrrelse så blir man på en måte fratatt ansvaret for vekta, man har ikke skyld i det selv pga det er en sykdom?

Jeg gikk opp nesten ti kilo for noen år siden, pga jeg fikk dilla på kokkosboller, og tok med meg all mulig godis til forelesningen fordi jeg kjedet vettet av meg. Ikke trivdes jeg noe særlig godt heller. Hvis jeg kaller dette en spiseforstyrrelse så føler jeg at jeg ikke hadde ansvaret for mine egne matvaner. Men da jeg ble bevisst på hvor mye jeg hadde gått opp, og hvor mye usunt jeg egentlig hadde proppet i meg så tok jeg noen grep. Jeg har nå vanlig vekt.

Jeg synes man skal kalle en spade for en spade. Det som tilbys er et slankekurs og innæring av nye kostvaner. Er det så feil å kalle noe for slanking?

Slanking er noe som varer en periode. Mange mennesker er på stadig nye slankekurer hele livet. Når man har nådd målvekta fortsetter man å spise like galt som før, inntil det blir behov for en ny slankekur. Det kalles jojo-slanking og er ikke bra.

Derfor er det bedre å ta sikte på en varig livsstilsendring, sånn som du har gjort. Kurset Grete Roede tilbyr ser ut til å legge vekt på nettopp bevisstgjøring og livsstilsendringer. Så det er sikkert et utmerket tilbud for ungdom som sliter med overvekt.

Skrevet

''En bør fokusere på livsstilsendring (sunnere mat/mer mosjon) i stedet for slanking''

Er det ikke det man gjør ved slanking da? Eller er det bare ordet slanking du ikke liker?

Grethe Roede mener jeg ikke har fokus på livsstilsendring, men på slanking.

Hovedfokus ligger på å gå ned i vekt, med veiing jevnlig.

Gjest efexora
Skrevet

Grethe Roede mener jeg ikke har fokus på livsstilsendring, men på slanking.

Hovedfokus ligger på å gå ned i vekt, med veiing jevnlig.

I følge artikkelen så kan målet også være at ungdommene skal unngå å gå mere opp i vekt, at de skal være stabile.

Jeg mener at slanking må innebære en livsstilendring også, ellers går de bare opp igjen når kuren er slutt. For de skal vel ikke kun leve av rugbrød og vann den tiden kuren varer?

Skrevet

Dette kan sikkert bli "feil" for enkelte. Men dersom det er et godt opplegg som fokuserer på læring og positiv holdning, så tror jeg at dette kan bli positivt for de fleste ungdommene.

Men ingenting passer for alle.

Skrevet

For enkelte tror jeg det kan være mye farligere å drive på egen hånd, f.eks. ved hjelp av merkelige ukebladkurer. Hele forbrenningssystemet kan komme i ulage hvis man stadig setter kroppen på merkelige dietter i tenårene.

For enkelte tror jeg man ikke kommer noen vei uansett, fordi problemet skyldes noe "dypere" som vil kreve andre fagfolk enn de som kan ernæring og denslags. For IKS er det nok særlig denne gruppa som står i fokus.

For svært mange som bare har kommet inn i et uføre med dårlige kostholds- og livsstilsvaner, tror jeg GR er noe av det bedre som tilbys.

Gjest efexora
Skrevet

For enkelte tror jeg det kan være mye farligere å drive på egen hånd, f.eks. ved hjelp av merkelige ukebladkurer. Hele forbrenningssystemet kan komme i ulage hvis man stadig setter kroppen på merkelige dietter i tenårene.

For enkelte tror jeg man ikke kommer noen vei uansett, fordi problemet skyldes noe "dypere" som vil kreve andre fagfolk enn de som kan ernæring og denslags. For IKS er det nok særlig denne gruppa som står i fokus.

For svært mange som bare har kommet inn i et uføre med dårlige kostholds- og livsstilsvaner, tror jeg GR er noe av det bedre som tilbys.

''For enkelte tror jeg man ikke kommer noen vei uansett, fordi problemet skyldes noe "dypere" som vil kreve andre fagfolk enn de som kan ernæring og denslags. For IKS er det nok særlig denne gruppa som står i fokus.''

Jeg foreslår at de som ikke oppnår bedring etter et kurs med GR kan ta kontakt med IKS, eller IKS kan komme og behandle dem. Får nesten en følelse av at IKS er redd det ikke skal bli nok personer med sf igjen til dem.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...