Gå til innhold

Lage eplemos selv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har tenkt å lage eplemos selv og lurer på om eplene bør skrelles først? Skal kjøre hele greia i foodprocessor etterpå så den blir helt glatt og tenkte da at det kanskje ikke var så farlig med skallet?

Gjest Vilikkehanick
Skrevet

Vil det ikke bli biter av skallet når du har det med mon tro?

Persille1365381127
Skrevet

Smak og behag?

Jeg tror jeg ville hatt det på... Det blir litt annen farge, litt annen konsistens - og jeg inbiller meg at det sitter litt smak i skallet også :)

Skrevet

Smak og behag?

Jeg tror jeg ville hatt det på... Det blir litt annen farge, litt annen konsistens - og jeg inbiller meg at det sitter litt smak i skallet også :)

Det sitter i alle fall masse antioksydanter i skallet. :o)

Skrevet

Jeg liker ikke å ha skall i eplemosen. Det blir fort litt klumper av dette i mosen selvom den blir moset godt.

Skrevet

Vi har laga store mengder mos med å koke eplebåter med skall og til og med rester av kjernehus. Kjører det glatt med stavmikseren, og det blir skikkelig godt. Har frosset uten konserveringsmiddel, bare med sukker, og det er supert både som syltetøy, i kaker osv.

Som du sier lenger ned: Mye lurt i skallet, så derfor ville vi prøve å ta det med. Dessuten var det ganske greit å slippe å skrelle alle eplene, som vi har styra med før.

Skrevet

Vi har laga store mengder mos med å koke eplebåter med skall og til og med rester av kjernehus. Kjører det glatt med stavmikseren, og det blir skikkelig godt. Har frosset uten konserveringsmiddel, bare med sukker, og det er supert både som syltetøy, i kaker osv.

Som du sier lenger ned: Mye lurt i skallet, så derfor ville vi prøve å ta det med. Dessuten var det ganske greit å slippe å skrelle alle eplene, som vi har styra med før.

Det er det jeg har tenkt å gjøre - altså bare koke med litt sukker og fryse ned. :o) Med skall, men uten kjærnehus, det går jo fort å skjære ut det, men jeg ser ikke for meg å stå og skrelle kilovis med små epler nei.

Skrevet

Det er det jeg har tenkt å gjøre - altså bare koke med litt sukker og fryse ned. :o) Med skall, men uten kjærnehus, det går jo fort å skjære ut det, men jeg ser ikke for meg å stå og skrelle kilovis med små epler nei.

Genial måte å prekevere eplene på, om jeg må si det selv ;)

Har mye mer glede av den frosne eplemosen enn av blåbæra jeg plukka i høst, så dette skal jeg gjøre igjen!

Skrevet

Jeg synes mosen kan ha en tendens til å bli bitter om det er for mye skrell i den. Foretrekker eplene skrelt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...