Gå til innhold

Brukerundersøkelse: Religion

Anbefalte innlegg

Gjest Kristen? Ja jeg er på vei.
Skrevet

Er jesusbarnet noe du tror på?

• Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• blanke ark

11

• hidi, the scorpion

9

• mariaflyfly

7

• signaturløs

6

Skrevet

Jeg tror det har levd en karismatisk person som het Jesus, og som var sønnen til Maria og at det mest sannnsynlig var Josef som var faren (evt en annen mann).

Jeg tror ikke på at han var gudommelig.

Gjest best wishes
Skrevet

Jeg både tror og tviler på han på en gang. forstå det de som kan.

Gjest Jeg tror på Gud Fader, den Allmektige, himmelens og jordens Skaper
Skrevet

Jeg tror det har levd en karismatisk person som het Jesus, og som var sønnen til Maria og at det mest sannnsynlig var Josef som var faren (evt en annen mann).

Jeg tror ikke på at han var gudommelig.

Hvordan greide han å fly til himmelen da? Jesus var Guds utsendte, men desverre greide han ikke å redde verdenen. Han ble hengt på et kors fordi menneskene hatet han. Hatet er fremdeles gjeldene i vårt samfunn. Om vi alle kunne leve etter Guds ord hadde det ikke vært kriger mer.

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg både tror og tviler på han på en gang. forstå det de som kan.

Forstår deg godt;)

Skrevet

Ja, jeg tror at Jesus var sendt fra Gud, vokste opp blant mennesker og gav sitt liv for at vi skulle kunne få forsoning med Gud, dersom vi ønsker det.

hidi, the scorpion
Skrevet

Hvordan greide han å fly til himmelen da? Jesus var Guds utsendte, men desverre greide han ikke å redde verdenen. Han ble hengt på et kors fordi menneskene hatet han. Hatet er fremdeles gjeldene i vårt samfunn. Om vi alle kunne leve etter Guds ord hadde det ikke vært kriger mer.

Du motsier deg selv!

Hvis Jesus er Guds sønn, hvorfor skulle det være noen problem å bli "tatt opp til himmelen"?

Skrevet

''Hvordan greide han å fly til himmelen da? ''

Det at jeg ikke tror han var gudommelig gjelder også denne delen av bibelhistorien, selvsagt.

Skrevet

''Hatet er fremdeles gjeldene i vårt samfunn.''

Ja, for vet du hvem som er denne verdens gud?

Er ikke Gud sin skyld at det er så mye ondskap her på jorden, men menneskenes egen. Gud utstyrte oss alle med en fri vilje. Om vi vil følge denne verdens gud, eller Gud den allmektige himmelens og jordens skaper er vårt eget valg, og kun opp til den enkelte.

''Jeg tror på Gud Fader, den Allmektige, himmelens og jordens Skaper''

Flott at du gjør det, for Han finnes! Men glem ikke Hans sønn Jesus. Det er gjennom troen på Jesus at du finner frelsen.

Gjest firepile
Skrevet

''Hvordan greide han å fly til himmelen da?''

Ja, greide han egentlig det?

Skrevet

Jeg tror som morsan sier at det levde en fyr som het Jesus en gang for lenge sida, og at han hadde sine tilhengere og motstandere. Resten tror jeg ikke på.

Religion er forresten roten til mye ondt.

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg tror som morsan sier at det levde en fyr som het Jesus en gang for lenge sida, og at han hadde sine tilhengere og motstandere. Resten tror jeg ikke på.

Religion er forresten roten til mye ondt.

''Religion er forresten roten til mye ondt.''

Er den, eller det ønsket om makt som er større? Jesus ville _aldri_ ha brukt makt, så det betyr vel at de som brukte makt/vold ikke fulgte Jesus vilje, er de da å anse som kristne?

"Snu det andre kinnet til", skal likssom være en vits?

Skrevet

Av alle de valg jeg har gjort i livet, så Jesus blant de tingene jeg har valgt å tro på, ja. Kan ikke dermed si at jeg kjøper hele pakka, men har glede av å tro på noe som er større enn meg selv.

Syns ellers det er mye spennende i både Islam, Hinduismen, flere urfolksreligioner og ikke minst Buddhismen. Så jeg hører vel mer til blant de "smörgåsbord-troande" som plukker med meg det jeg liker fra forskjellige hold, og lager en miks jeg kan leve med. Er imidlertid utmeldt av statskirka for lenge siden. Har ikke følt det store behovet for å ha statsansatte meglere til å forvalte mitt forhold til troen.

Gjest Ja, jeg tror
Skrevet

Han reddet verden, nettopp ved å la seg henge på et kors, og sone våre synder. Han overvant døden da han stod opp fra de døde.

hidi, the scorpion
Skrevet

Av alle de valg jeg har gjort i livet, så Jesus blant de tingene jeg har valgt å tro på, ja. Kan ikke dermed si at jeg kjøper hele pakka, men har glede av å tro på noe som er større enn meg selv.

Syns ellers det er mye spennende i både Islam, Hinduismen, flere urfolksreligioner og ikke minst Buddhismen. Så jeg hører vel mer til blant de "smörgåsbord-troande" som plukker med meg det jeg liker fra forskjellige hold, og lager en miks jeg kan leve med. Er imidlertid utmeldt av statskirka for lenge siden. Har ikke følt det store behovet for å ha statsansatte meglere til å forvalte mitt forhold til troen.

Jesus er ikke noe du bare velger, fordi det passer fint inn med resten av livet ditt... Jesus er en du _tror_ på 100 %!

Og tror du på Jesus, så utelukker det _alle_ andre religioner!

Det er ikke som å shoppe litt på Rimi, Kiwi eller Prix, man tar Guds ord alvorlig, og da er det _bare_ troen på at Jesus er Guds sønn og ble oppreist fra de døde, som teller.

Gjest Ja, jeg tror
Skrevet

Ja, jeg tror at Jesus er Guds sønn. Sann Gud og sant menneske. Jeg tror at alle som vil kan ta i mot hjelp og frelse fra han.

Skrevet

Jesus er ikke noe du bare velger, fordi det passer fint inn med resten av livet ditt... Jesus er en du _tror_ på 100 %!

Og tror du på Jesus, så utelukker det _alle_ andre religioner!

Det er ikke som å shoppe litt på Rimi, Kiwi eller Prix, man tar Guds ord alvorlig, og da er det _bare_ troen på at Jesus er Guds sønn og ble oppreist fra de døde, som teller.

Nå syns jeg kanskje du er litt vel kategorisk!

Jeg har min tro, som jeg forholder meg til. Den tar opp i seg elementer fra forskjellige religioner, som ikke strider mot de kristne grunnprinsippene på noen måte, men som utdyper dem. Selv om jeg ser at det er mye godt i andre leire også, så tror jeg på Jesus - også som resultat av et bevisst valg.

For meg er det riktigere å si at jeg tar et standpunkt og velger Jesus, heller enn å forholde meg til Jesus som et blindt standpunkt uten å se troen i forhold til alternativene.

Trostilhørighet må også ses på i en kontekst, det definerer "meg" og "de andre". I en slik sammenheng blir tro også et valg. Samme hva du sier.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...