Gå til innhold

Brukerundersøkelse: Religion

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jepp og jeg innrømmer glatt at det er fordi jeg synes det er en fin tradisjon og en vakker seremoni ikke fordi jeg har et kristent livssyn. :o) *Hykler for harde livet*

En ærlig hykler, i det minste.

;- )

• Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• blanke ark

11

• hidi, the scorpion

9

• mariaflyfly

7

• signaturløs

6

Skrevet

Er barna dine døpt?

Ja, det er de. Uten at jeg ser noe stort poeng i det i etterkant. Kall det gjerne hyklersk. ;)

Gjest muslimah
Skrevet

En ærlig hykler, i det minste.

;- )

Men er barnedåp noe som stammer fra kristendommen, Orio?

Såvidt meg bekjent er ikke barnedåp omtalt noe sted i Bibelen.

Skrevet

Jesus som hstorisk person? - Ja.

Jesus som Guds sønn og verdens frelser? - Nei.

Skrevet

Jeg forholder meg til ham slik han står beskrevet uten å tillegge ham noe annet. Påstår å oppleve bønnesvar.

Gjest Ja, jeg tror
Skrevet

Så om jeg tror på Jesus, men setter pris på Buddahs smil og gleden i Buddhismen, så er jeg ikke kristen?

Jeg syns det er litt tendenser til at enkelte forsøker å gjøre seg til dommer i andres sted her...

Hvis du tror at Jesus er den eneste sanne Gud og verdens frelser, er du kristen.

Buddah hadde sikkert mange gode leveregler. Poenget er at Buddah er død, han er ikke Gud, og gode leveregler kan ikke frelse noen, i følge bibelen.

Skrevet

Hvorfor skal islamister holde troen sin for seg, og ikke de kristne?

De kristne har kriget, drept og voldtatt for å "misjonere".

Fundamentalister, uansett religion, er de som må begrenses, ikke normale troende.

''Fundamentalister, uansett religion, er de som må begrenses, ikke normale troende. – jubalong70''

Jeg er fundamentalist, tror på nestekjærlighet og religionsfrihet slik det står i FNs menneskerettserklæring. Det er ikke opp til noen her i landet å bestemme hvilke livssynsutgaver som skal være lovlige eller ikke. Religionsfriheten gjelder for alle uansett.

Gjest Ja, jeg tror
Skrevet

Men er barnedåp noe som stammer fra kristendommen, Orio?

Såvidt meg bekjent er ikke barnedåp omtalt noe sted i Bibelen.

Jeg har heller ikke funnet at det står spesielt om BARNEdåp i bibelen, men det står mye om dåp. Det står imidlertid om personer som lot seg døpe sammen med hele husstanden (eller, hele sitt hus). Det er vel bl.a. det kristne som forkynner barnedåp holder seg til. Også at man skal gå ut og gjøre alle folkeslag til disipler (elever) i det man døper dem i Faderens, Sønnens og Den hellige ånds navn. Det blir også brukt som argument at Jesus sier at alle barn skal komme til han, og at barna hører Guds rike til. Men i den forbindelse velsignet Jesus barna, han døpte dem ikke. Nettopp det at han sier at barna hører Guds rike til, gjør at jeg mener at de hører Gud til, med eller uten dåp. Det er mange måter å fortolke på. Personlig er jeg for voksendåp. Jeg tror imidlertid ikke Jesus er avhengig av dåpsritualet for å frelse noen, og at det er vesentlig om man velger barnedåp eller voksendåp. Jeg ser på barnedåp som en velsignelse.

Skrevet

Jeg er ikke kristen. Jeg tror på Jesus som historisk person, men det er alt.

Jeg er borgerlig gift og mine barn er ikke døpt.

Skrevet

Islam er bra så lenge de kan holde religionen for seg selv. Hadde muslimer vært like fredfulle som kristne hadde det ikke vært noe problem.

Heh, kanskje du skulle frisket opp dine historiekunnskaper en smule før du påstår at kristendommen er fredfull?

Skrevet

Hvorfor skal islamister holde troen sin for seg, og ikke de kristne?

De kristne har kriget, drept og voldtatt for å "misjonere".

Fundamentalister, uansett religion, er de som må begrenses, ikke normale troende.

''Fundamentalister, uansett religion, er de som må begrenses, ikke normale troende.''

Jepp. Fanatikere er klin gærne uansett religion.

Skrevet

''Fundamentalister, uansett religion, er de som må begrenses, ikke normale troende. – jubalong70''

Jeg er fundamentalist, tror på nestekjærlighet og religionsfrihet slik det står i FNs menneskerettserklæring. Det er ikke opp til noen her i landet å bestemme hvilke livssynsutgaver som skal være lovlige eller ikke. Religionsfriheten gjelder for alle uansett.

Problemet med fundamentalister og fanatister, uansett religion, er at de ikke makter å se at andre enn dem selv kan ha en sannhet. Og da blir det skummelt...

Skrevet

Problemet med fundamentalister og fanatister, uansett religion, er at de ikke makter å se at andre enn dem selv kan ha en sannhet. Og da blir det skummelt...

''Problemet med fundamentalister og fanatister, uansett religion, er at de ikke makter å se at andre enn dem selv kan ha en sannhet. Og da blir det skummelt...''

Jeg er uenig når det gjelder fundamentalisme, men enig når det gjelder fanatisme om det er i betydningen hensynsløshet. Jeg er også uenig når det gjelder oppfatning av sannhet. To eller flere motstridende påstander kan ikke være sanne samtidig. Dessuten er det ingen automatikk i at folk som ikke sliter med tvil i livssynsspørsmål nødvendigvis prakker sine oppfatninger på andre eller er hensynsløse på annen måte.

Etter min mening er derimot problemet manglende sunn toleranse. Det vil si anerkjennelse av andres rett til å mene noe annet enn man selv eller flertallet gjør og anerkjennelse av andres rett til å leve i samsvar med egne meninger når det ikke har negative konsekvenser for noen.

Det ser ikke ut til at dine argumenter for å begrense andres livssynsfrihet passer sammen med sunn toleranse og aksept av trosfrihet etter menneskerettighetene. ("Fundamentalister, uansett religion, er de som må begrenses, ikke normale troende"). Det er etter mitt syn temmelig unødvendig og gir en ekkel assosiasjon til "en moral for oss og en moral for dem vi er mest uenige med".

Hvorfor insinuere anklage mot dagens kristne for ugjerninger begått for hundrevis av år siden? ("De kristne har kriget, drept og voldtatt for å "misjonere". ") Det blir ikke bedre om dagens norske ateister anklages for ugjerningene begått i ateismens navn under Stalin og Mao - sistnevnte er den enkeltperson som har forårsaket flest tap av menneskeliv, langt mer under noen religion.

Enhver får stå ansvarlig for den urett han/hun selv gjør. Og enhver må bedømmes etter hva han/hun selv tror på, ikke hva andre tror på. Når det gjelder kristne tror de på Bibelens ord om nestekjærlighet, ikke paver som for hundrevis av år siden tillot heksebrenninger og annen ondskap.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...