Gå til innhold

forebygge allergi, barn

Anbefalte innlegg

Gjest trude35

hei! jeg har en gutt på 10 mnd., og vil gjerne vite mer om hvordan jeg kan forebygge allergi hos ham. Jeg er selv allergisk mot bjørkepollen, hund og katt, faren er svært allergisk mot reker og skalldyr. Barnet reagerte på tran da han var ca 2 mnd (knatrete pust, surklet), så derfor har han ikke fått det siden. Han har ikke vist noe tegn til allergi siden. Jeg har nettopp sluttet å amme ham. Vi har sålangt ikke gitt ham fisk, kumelk, jordbær. Når kan han begynne å få dette? Hva kan jeg ellers gjøre for å forebygge allergi hos ham? Takknemlig for svar. mvh trude

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/33589-forebygge-allergi-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære trude35

Nyere forskning tyder på at det viktigste du/dere kan gjøre for å unngå allergiutvikling er å ikke utsette barnet for tobakksrøyk og å fullamme i 4-6 måneder og fortsette å amme inntil ett år (9 - 12 måneder)mens dere gradvis innfører vanlig mat. Dette har du gjort så etter mine begreper har du gjort det beste du har kunnet for barnet ditt.

Hva gir du ham nå å drikke av melk? Det kan være lurt å vente med vanlig kumelk til han er ett år. Fisk kan du også gi ham etter ett års alder, spesielt siden han ikke har vist tegn til allergi siden 2 måneders alder. Jeg synes også dere skal prøve med tran igjen - det er viktig med tran både for vitaminene og for fiskefettet og det er slett ikke sikkert han vil reagere på det nå. Hvis han har sart hud, lett for å få utslett og kløe ville jeg vente litt med jordbær - hvis ikke kan du forsøke med det også. Men husk å gi alle nye matvarer forsiktig, litt av gangen og bare en ny ting av gangen. Skalldyr er det lurt å vente med.

Av andre ting er det lurt å unngå langvarig nærkontakt med dyr foreløbig - det er vel ikke noe problem siden du selv er allergisk mot dyr.

Lykke til videre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/33589-forebygge-allergi-barn/#findComment-130717
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...