Gå til innhold

Statistisk Sentralbyrå

Anbefalte innlegg

Gjest Ikke i bevaring ennå
Skrevet

Fikk et brev i dag om at jeg vil blir ringt opp for å måtte svare på spørsmål. Jeg har ikke lyst, men leser at man ilegges en mult om man ikke deltar.

Hvor stor er den multen? Jeg har ikke lyst til å svare på personlige spm. på tlf. Jeg har telefonskrekk, og svarer ikke når det er ukjente nummre som ringer.

Fortsetter under...

Skrevet

Du har overhodet ingen plikt til å besvare. Dette må være noe lureri. Kanskje du skulle politianmelde saken (hvis det dreier seg om noen som utgir seg for å være stat.sent.byrå). Hvis det skulle være riktig, kan du kontakte Datatilsynet eller Forbrukerrådet.

Caloni Makaroni
Skrevet

Jeg ble en gang plukket ut til å være med i en slik undersøkelse fra SSB. Fikk brev noen uker i forkant. Det var frivillig, ingen form for konsekvenser om jeg ikke ville delta, men de oppfordret sterkt til det, ettersom de ikke kan velge noen til å erstatte en de allerede har sendt brev til.

Høres ut som noe lureri du har fått.

Skrevet

Hvis det ikke var til deg som privatperson, men til et firma i ditt navn, er du pliktig til å svare.

Jeg har opplevd det selv. Måtte svare to ganger i året i 5 (eller var det 10 år) år for en bedrift jeg eier.

Skrevet

Jeg ble en gang plukket ut til å være med i en slik undersøkelse fra SSB. Fikk brev noen uker i forkant. Det var frivillig, ingen form for konsekvenser om jeg ikke ville delta, men de oppfordret sterkt til det, ettersom de ikke kan velge noen til å erstatte en de allerede har sendt brev til.

Det er nok ikke noe lureri. Fulgte med en folder med informasjon om undersøkelsen. Man plikter til å la seg intervjue står det, men jeg gir faen. Ta meg til retten om de vil

Skrevet

Også privatpersoner kan ha plikt til å svare.

Hovedregel: Ikke tvangsmulkt mot privatpersoner

''De aller fleste undersøkelser i regi av SSB rettet mot privatpersoner er frivillige. Men alle har plikt til å svare i undersøkelser som er av ekstra stor samfunnsmessig betydning. Folke- og boligtellingen er helt avhengig av høy svarprosent for å ha noen verdi. Derfor er det vedtatt at i dette særtilfellet kan tvangsmulkt bli tatt i bruk, i aller siste instans.''

http://www.ssb.no/emner/02/01/fob2001/tvangsmulkt.html

Annonse

Skrevet

Du har overhodet ingen plikt til å besvare. Dette må være noe lureri. Kanskje du skulle politianmelde saken (hvis det dreier seg om noen som utgir seg for å være stat.sent.byrå). Hvis det skulle være riktig, kan du kontakte Datatilsynet eller Forbrukerrådet.

''De aller fleste undersøkelser i regi av SSB rettet mot privatpersoner er frivillige. Men alle har plikt til å svare i undersøkelser som er av ekstra stor samfunnsmessig betydning. Folke- og boligtellingen er helt avhengig av høy svarprosent for å ha noen verdi. Derfor er det vedtatt at i dette særtilfellet kan tvangsmulkt bli tatt i bruk, i aller siste instans.''

Skrevet

Dette er hva de skriver på nettsidene om svarplikt og tvangsmulkt overfor privatpersoner. Det stemmer som du ser ikke med det som står i brevet ditt, så du er vel like langt.

''Undersøkelser rettet mot privatpersoner

Overfor privatpersoner benytter Statistisk sentralbyrå bare oppgaveplikt i undersøkelser av særlig samfunnsmessig betydning. Vi bruker imidlertid ikke tvangsmulkt i undersøkelser med svarplikt overfor privatpersoner.

De aller fleste undersøkelser mot privatpersoner er frivillige.

Statistisk sentralbyrå har kun to faste undersøkelser med svarplikt som retter seg mot privatpersoner. Det er Arbeidskraftundersøkelsen og Prisindeks for bruktboliger. Det statistiske resultatet av begge undersøkelsene inngår som særdeles viktige ledd i beskrivelsen av den økonomiske utviklingen og er derfor av stor viktighet for utformingen av den økonomiske politikken. Derfor er det svarplikt i disse undersøkelsene. Utfra SSBs policy om ikke å benytte tvangsmulkt overfor privatpersoner, benyttes det ikke tvangsmulkt i disse undersøkelsene.''

Du kan lese mer på

Skrevet

Rettelse: lenger ned står det at ssb har som policy å ikke bruke tvangsmulkt overfor privatpersoner selv om de har anledning til det.

Skrevet

Også privatpersoner kan ha plikt til å svare.

Takk for informasjonen. Ser ut som jeg gladelig kan seile videre i livet mitt...

Skrevet

Rettelse, lenger ned står det at ssb har som policy å ikke bruke tvangsmulkt overfor privatpersoner selv om de har anledning til det.

Tvillingmamma
Skrevet

Hei, jeg har jobbet der som telefonintervjuer. Når de ringer svarer du at du har lest brevet, og at du ikke er interessert i å være med.

Forøvrig er det ikke noen "farlige" spørsmål og siden det står at du har svarplikt er det sikkert Arbeidskraftsundersøkelsen eller husleieundersøkelsen du er plukket ut til.

Tvillingmamma
Skrevet

Det er ikke noe lureri. Statistisk Sentralbyrå er et offentlig organ.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...