Gå til innhold

Overleve vinteren

Anbefalte innlegg

tzatziki1365380058
Skrevet

Jeg gruer meg sånn til vinteren at jeg nesten blir kvalm. Mest til mørket, men også til gråvær, snøvær, glatte veier og mengder av klær - for barn, meg selv, mann klarer seg sjøl, heldigvis...

Det blir verre og verre for hvert år som går. Så snart vi kommer til februar går det greiere, for da begynner lyset å komme tilbake.

Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre med dette, jeg. Jeg pleier å slite OM vinteren, men det er første året jeg virkelig har GRUET meg sånn!

Jeg elsker å være ute om sommeren! Om vinteren blir jeg daff, slapp, lei meg.Får nesten klaus av mørket som omslutter meg.Selv om jeg prøver å komme meg ut i lyset, i alle fall i helgene.

Jeg bor ikke en gang i nord norge. Har vært der noen ganger i mørketiden, og har det helt fryktelig. Så det er nok mørket som "tar" meg. Selv om jeg heller ikke er glad i kulde og masse klær.

Noen gode råd? Vitaminer jeg kan ta eller noe sånt?

Hjelper dagslyslampe eller sånn "vekkelampe"? Jeg føler meg skikkelig "dårlig" allerede - fordi jeg gruer meg - og vi er knapt kommet til oktober.

Gjest sol-lampe
Skrevet

Det ser ut som du kan ha en slags "vinterdepresjon" ja, jeg kjenner meg igjen i det du skriver.

Selv syns jeg at sol-lampe er til stor hjelp, det hjelper selvsagt ikke 100 prosent, men kanskje 50 prosent. Jeg har den på 10 minutter hver morgen ved frokostbordet, den skal stå ca 50 cm fra øynene og lyse inn i øynene dine. Det er viktig at man tar den om morgenen/formiddagen. Noen velger å ha den på jobben, det kommer an på hva som er mest praktisk i en hektisk hverdag.

Skrevet

Sånn er de her også.. Blir deppa av mørket. Mørkt da jeg kommer hjem fra jobb :(

Får håpe vinteren går fooort...

Gjest Niccola
Skrevet

Jeg prøver å unngå å tenke så mye på det, men skjønner godt hva du mener - har to småbarn.

Det hjelper litt å ha et godt system/oppbevaring av dresser, luer, votter, sko osv.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Kjenner meg litt igjen.

Take it or leave it.

Det er jo det som er realiteten. Vinteren kommer uansett hva du eller jeg synes om det. Enten får vi pines hvert år, eller vi får flytte til varmere strøk- eller vi får lære oss å leve med vinteren her.

Jeg har valgt det siste.

Det innebærer å lete etter de positive tingene ved vinteren. Feks det faktum at det er koselig med talgelys på kvelden. Det at jula er om vinteren og at hele desembermåned kan gå til å glede seg til det. Det at det blir lysere i januar er flott. Det at snø er mye renere enn skitten og våt sand....

Regn og mørke er mye værre enn snø. Snømåking er faktisk mosjon. Og man kan snakke med naboen da. :-)

Jeg foretrekker sommer- men øver meg bevisst på å like vinteren. Har du forresten sett hvor flotte trærne er i sola når de står fulle av snø?

Gjest Elextra
Skrevet

Kjenner meg veldig igjen i innlegget ditt, jeg er også absolutt et sommermenneske, og blir vemodig og litt deprimert når sommeren er ugjenkallelig slutt.

For meg er det dog verre tidligere på høsten, synes det er verst når skyggene blir lange og det kommer et kjølig drag i luften allerede i august. I oktober har jeg forlengst avfunnet meg med situasjonen og ser høstens muligheter.

Men du er ikke alene :)

Skrevet

Jeg må ha noe å se frem til. Så vi planelgger en tur. Bare for å dele opp vinteren litt...

Skrevet

Jeg skjønner deg godt. Jeg hater vinteren her i Norge sjøl. Kaldt, mørkt, glatt og jævlig, samt fullt av den helvetes snøen. Når jeg blir gammel og rik pensjonist, skal jeg ikke bo her en eneste vinter til.

Ja til global oppvarming! ;)

Skrevet

Jeg skjønner deg godt. Jeg hater vinteren her i Norge sjøl. Kaldt, mørkt, glatt og jævlig, samt fullt av den helvetes snøen. Når jeg blir gammel og rik pensjonist, skal jeg ikke bo her en eneste vinter til.

''Ja til global oppvarming! ;)''

Amen! ;p

Gjest Tatjana
Skrevet

''Ja til global oppvarming! ;)''

Sånn at vi i stedet for lange, mørke kvelder, kulde og snø, kan få lange mørke kvelder, regn og blåis?

:-P

Gjest Snuppa 09
Skrevet

Jeg koser meg virkelig i mørket om vinteren, er så koselig inne. Men jeg hater å fryse, så vinteren er ingen dans på roser likevel. Får likevel ta det med et smil..

Gjest Elextra
Skrevet

''samt fullt av den helvetes snøen''

Elsker også sommeren, men trøsten min får være at jeg synes snøen gjør vinteren lettere å bære :-). Er glad i snøen når den kommer, liker det rene og lyse og den lyddempende effekten ved den. For ikke å snakke om at jeg glad i å gå på ski! *S*

Skrevet

''Jeg bor ikke en gang i nord norge. Har vært der noen ganger i mørketiden, og har det helt fryktelig''

Jeg er glad i det blå mørketidslyset. I hodet mitt maler jeg vakre bilder av det. Og så herlig når sola kommer tilbake...

Av en eller annen grunn har jeg plassert deg på sørvestlandet. I så fall kan man knapt nok snakke om vinter. Jeg har tilbrakt en vinter der, og tror vi måkte snø en gang. Men regn og vind om vinteren er mye verre enn real kulde og to meter snø.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...