Gå til innhold

Å drepe

Gjest I'm maybe a fool

Anbefalte innlegg

ShitDiddelyDo
Skrevet

Fra dyr som har god tilgang på mat og lever i fellesskap med andre dødsdømte. Ikke det verste livet, iallefall ikke for dyr.

''Fra dyr som har god tilgang på mat og lever i fellesskap med andre dødsdømte. Ikke det verste livet, iallefall ikke for dyr.''

Er du seriøs? Eller mener du faktisk at okser som står stabla opp på et par kvadratmeter hele vinteren - et liv hvis eneste misjon er å havne ved siden av våre gratinerte poteter, eventuelt høns, der selv frittgående høns stables nærmest i høyden, har det bedre enn elg som løper rundt i sine naturlige omgivelser helt til et fåtall av dem dør som følge av jakt?

Men du skal i det minste ha for å se det på en pen måte. De lever jo i "fellesskap" med andre dyr. Joa ... Hvilket liv!

Hvis oksene og hønene hadde visst bedre er jeg sikker på at de hadde vært sjalu på skogens konge. I motsetning til hønene er han virkelig frittgående.

• Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

10

• Lillemus

6

• ShitDiddelyDo

3

• skal

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest Melis34
Skrevet

Hehe....er vel ikke akkurat glad i jakt,men åssen får vi ellers gått å handlet maten på rema feks da....noen må jo drepe dyr for at vi skal få kjøtt.

Skrevet

Fra dyr som har god tilgang på mat og lever i fellesskap med andre dødsdømte. Ikke det verste livet, iallefall ikke for dyr.

Jeg vil tro dyrene som lever fritt i skogen har det bedre enn de som lever i fangenskap? Stanser man all jakt på dyr, så vil svært mange av dem lide en langsom og brutal død. De vil bli for mange til at naturen kan gi dem nok mat og det økologiske systemet vil bryte sammen.

Her jeg bor jaktes det på hjort. For oss er det svært viktig å få ned hjortebestanden fordi de formerer seg voldsomt raskt og får for lite mat. Dessuten har vi store problemer med flått. Når hjortebestanden går ned, blir det også færre flått og dermed færre borreliasyke mennesker. Borrelia er en potensielt livstruende sykdom.

Jeg kunne ikke tenkt meg å jakte selv, men er oppvokst med en far som jakter, så dette har vært helt naturlig for meg. Jeg kjenner vel knapt noen som er mer glad i dyr enn faren min. Dyret lever fritt ute i naturen og blir skutt så plutselig at det ikke merker noe på forhånd. Alle jegere vet at kjøttet blir seigt dersom hjorten blir skremt i forkant av skuddet. Det er selvsagt beklagelig at det hender at dyr blir skadeskutte :-(

Klart det er spennende å gå på jakt. I motsatt fall tror jeg neppe noen hadde giddet å drive med det, og dyrene hadde dødd pga kamp om ressursene. Jeg ser ingen motsetninger mellom å se på jakt som spenning, samt det å være glad i dyr.

Skrevet

Og Gilde får det fra......?

...en fabrikk kanskje?

Har du ikke hørt om kjøttbusker?

Skrevet

Dyrene som blir tvangsforet er iallefall ikke ensomme. De lever i fellesskap frem til døden innhenter dem.

''Dyrene som blir tvangsforet er iallefall ikke ensomme. De lever i fellesskap frem til døden innhenter dem.''

Dette er jo fullstendig dustete.

Skrevet

Har du ikke hørt om kjøttbusker?

Gildepølser kommer fra pølsetrær som lever lykkelig iallfall!

Skrevet

Gildepølser kommer fra pølsetrær som lever lykkelig iallfall!

Vegetarpølser? ;)

Skrevet

Alt kjøtt du kjøper på Rema ligger der som følge av at et dyr er drept.

Når det gjelder elgjakt, høster en av et overskudd som naturen gir oss. Om vi ikke hadde jaktet elg, ville stammen ha regulert seg ved at flere hadde blitt drept i trafikken, flere ville dødd av mangel på mat, og flere ville frosset ihjel.

De aller fleste norske jegere er ansvarsbevisste folk som er meget opptatt av at avliving skal skje effektivt og med minst mulig plage for dyret.

Enig med deg på alle punkt, og legger til:

''Alt kjøtt du kjøper på Rema ligger der som følge av at et dyr er drept.''

Elgen levde et fritt og godt liv helt til den møtte jeger-bom-bom - det er mer enn man kan si om de fleste dyrene som gir oss kjøttet i butikkene.

Skrevet

Dyrene som blir tvangsforet er iallefall ikke ensomme. De lever i fellesskap frem til døden innhenter dem.

Utrolig. Jeg begynte nederst i tråden og blir bare stadig mer enig med mariaflyfly som sa at det ikke er noe å lure på engang!

Skrevet

Hvor mener du vi skal få kjøttet fra uten å drepe dyr? Er du en av disse hardcore dyrevernerne som mener vi alle bør begynne å føde unger for å få en mer dyrehuman erstatning til juleribba?

''Hvor mener du vi skal få kjøttet fra uten å drepe dyr? ''

Holder ikke forskerne på å utvikle en metode som gjør at man kan "gro fram" kjøtt i laboratorium?

Høres veldig rart ut, men mener å ha hørt noe om dette.

Skrevet

Vegetarpølser? ;)

I grenselandet kanskje? Vil tro det er kjøttetende trær.

Skrevet

Jeg liker ikke jakt, fordi det anses som en sport. De jegerne som mener de skyter dyr fordi de tror det er nødvendig og dermed ser noe heroisk over det, lyver. De skyter fordi de ser sport i det, så enkelt er det. Jeg kommer fra en jaktfamilie delux, og senest igår traff jeg på fetteren min som ble hyllet av bestefaren, onkelen min osv, for at han hadde klart å skyte to dyr i forrige uke.

Jeg spiser kjøtt, og jeg mener ikke at vi ikke skal drepe dyr, men jeg liker ikke denne sporten.

''De jegerne som mener de skyter dyr fordi de tror det er nødvendig og dermed ser noe heroisk over det, lyver.''

Jeg synes det er helt ok at den enkelte jeger ser på dette som en sport, så lenge de er gode jegere OG det er viktig å beholde bestanden i sjakk at man skyter noen. Noen må gjøre jobben, og det er helt uproblematisk at dem som gjør jobben også liker det.

Skrevet

Ja, men jeg vet at dyret er drept med en kule til hodet, raskt og smertefritt. Jegere påfører dyret masse smerte hvis de treffer andre plasser enn hjernen.

Hvilket dyr er det som blir drept med en kule i hodet? Ingen slakteri som tar livet av dyr på den måten. Heller ingen jeger med fornuft vil skyte etter hodet på et vilt. Du bør nok heller sjekke ut fakta først...

Skrevet

Og en elg som bor i skogen sammen med sin "familie" stakkar er ensom... Tror ikke det er fellesskap dyr setter mest pris på. De er ikke mennesker. Mange av dyra som jaktes på er dessuten flokkdyr, eller lever sammen med sin make og avkommet (rein, ryper, elg hjort, rådyr, osv...)

Skrevet

Sånne Donald-Duck-oppfatninger er enda verre en de som dukker opp i diskusjon om dødsstraff.

Skrevet

Sånne Donald-Duck-oppfatninger er enda verre en de som dukker opp i diskusjon om dødsstraff.

Hø! Ikke diss Donald, da! ;-)

Skrevet

Hø! Ikke diss Donald, da! ;-)

Skrevet

''De jegerne som mener de skyter dyr fordi de tror det er nødvendig og dermed ser noe heroisk over det, lyver.''

Jeg synes det er helt ok at den enkelte jeger ser på dette som en sport, så lenge de er gode jegere OG det er viktig å beholde bestanden i sjakk at man skyter noen. Noen må gjøre jobben, og det er helt uproblematisk at dem som gjør jobben også liker det.

Enig i det.

Jeg tror neppe noen hadde gått på jakt om de ikke så spenningen i det. Klart man blir stolt når man har skutt et dyr. Dette krever gode forberedelser som kurs og skyteprøver (for å gjøre jakta så sikker som mulig for både dyr og jeger). Ikke rart man blir glad når man endelig greier å felle et dyr :)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Holder ikke forskerne på å utvikle en metode som gjør at man kan "gro fram" kjøtt i laboratorium?

''Holder ikke forskerne på å utvikle en metode som gjør at man kan "gro fram" kjøtt i laboratorium?''

Huff. Selv skal jeg fortsatt ha min biff blodig - og oksen skal definitivt ha vært i live for at jeg skal sette tenna i den! :)

Skrevet

''Holder ikke forskerne på å utvikle en metode som gjør at man kan "gro fram" kjøtt i laboratorium?''

Er det quorn du tenker på? Høres fint ut:

http://www.quorn.no/WhatIsQuorn/

men jeg tror jeg står over. Utgangspunktet er en form for sopp og da er det ikke snakk om kantareller. Dette behandles på mange måter og ender opp i en kjøttlignende masse. Jeg står over.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...