Gå til innhold

Dere som er gift, deler dere konto?

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra
Skrevet

Vi har hver vår lønnskonto. Derfra overfører vi faste beløp hver måned til felles regnings/matkonto og huslån. Det som blir til overs på lønnskontoen er til eget forbruk for hver av oss. Hvis det er dyre ting som skal kjøpes inn felles (f.eks om vi skulle trenge ny vaskemaskin eller noe slikt) overfører vi litt ekstra penger til felleskontoen for å dekke det.

Akkurat slik gjør vi det også. Fungerer utmerket.

• Svar 75
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mrxx

11

• Elis31

4

• Glimtipper

3

• Liliaceae

1

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Vi har hver vår lønnskonto pluss en "felleskonto". Vi setter inn et fast beløp på felleskontoen hver måned, ut fra hvor mye vi tjener. Akkurat nå tjener vi ganske likt, og overfører hhv 10.000 og 11.000 til denne kontoen hver måned. Så blir de fleste regningene til hus og mat trukket herfra.

Som regel betaler vi en del løpende utgifter (f.eks. mat) over lønnskontoen også.

Jeg synes det er veldig ok å ha det slik. Vi stemte pianoet her i forrige uke, og da betalte jeg den regningen fra min konto, siden det er jeg som er mest opptatt av musikk. Når mannen min vil kjøpe noe ekstra bilpleieprodukter, betaler han det fra sin konto.

Vi har fullt innsyn i nettbanken til hverandres konti, men det er ikke så ofte jeg ser på hans og han ser på min. I går kikket jeg, og oppdaget noe fra Statens innkrevingssentral... Det var en liten fartsbot han hadde "glemt" å fortelle meg om ;-)

Jeg forteller ikke om alt jeg handler når det gjelder sko og klær og frisør til meg selv.

Vi har hver våre kontoer, men hun har tilgang til min konto og vet koden og bruker kortet mitt rett som det er. Jeg har ikke peiling på hennes kode og har aldri brukt hennes kort.

Skrevet

Vi har hver våre kontoer, men hun har tilgang til min konto og vet koden og bruker kortet mitt rett som det er. Jeg har ikke peiling på hennes kode og har aldri brukt hennes kort.

Skrevet

Vi har hver vår lønnskonto pluss en "felleskonto". Vi setter inn et fast beløp på felleskontoen hver måned, ut fra hvor mye vi tjener. Akkurat nå tjener vi ganske likt, og overfører hhv 10.000 og 11.000 til denne kontoen hver måned. Så blir de fleste regningene til hus og mat trukket herfra.

Som regel betaler vi en del løpende utgifter (f.eks. mat) over lønnskontoen også.

Jeg synes det er veldig ok å ha det slik. Vi stemte pianoet her i forrige uke, og da betalte jeg den regningen fra min konto, siden det er jeg som er mest opptatt av musikk. Når mannen min vil kjøpe noe ekstra bilpleieprodukter, betaler han det fra sin konto.

Vi har fullt innsyn i nettbanken til hverandres konti, men det er ikke så ofte jeg ser på hans og han ser på min. I går kikket jeg, og oppdaget noe fra Statens innkrevingssentral... Det var en liten fartsbot han hadde "glemt" å fortelle meg om ;-)

Jeg forteller ikke om alt jeg handler når det gjelder sko og klær og frisør til meg selv.

Innlegget mitt havnet under ditt og ikke under trådstarter:-)

Skrevet

Vi hadde ikke felles konto da vi var gifte nei. Men fordelte utgiftene oss i mellom slik at han betale huslånet (slapp av, huset sto på oss begge, jeg er ikke dum heller!) og jeg betalte barnehagen for to unger, det gikk omtrent opp i opp.

Andre utgifter delte vi på, han betalte litt mer enn meg siden han tjente mer enn meg. Var aldri noe problem.

Skrevet

Har hver vår konto - men felles økonomi. Finnes ikke mine/hans penger. Mesteparten er vel egentlig "ungenes" - i alle fall føles det sånn ;-)

Gjest green green gress of home
Skrevet

Den gangen jeg var gift hadde vi hver vår lønnskonto, men vi hadde felles økonomi. Jeg har vært skilt og bodd alene i en del år og kunne aldri tenkt meg å gå tilbake i en slik situasjon. Jeg er fast bestemt på å være alene om min økonomi resten av mitt liv.

Vi kranglet sjelden om penger og tjente likt. Han betalte lån av hus og bil, og jeg betalte barnepass, klær til ungene og ting til hjemmet. Det gikk opp i opp, men han ville alltid vite hva jeg brukte tingene til. Jeg var den økonomiske sjefen i huset som ble forhørt av mine underordnede så jeg ikke turte bruke særlig penger på meg selv.

Vi kranglet om alt annet enn penger den gangen vi skilte oss for snart ni år siden. Siden har jeg bodd alene og styrt mine egne penger. Jeg har fått utrettet ti ganger så mye som med den dusten i hus som alltid satte stopp for alle mine drømmer og planer fordi han aldri våget å ta sjanser. Han var MANNEN if. familien, men tok aldri ansvar. Han ringte ikke lege da jeg ble syk fordi han viste ikke hva han skulle gjøre. Jeg ringte lege hvis noen av de andre ble syke. Han kunne ikke lage middag uten at jeg fortalte han hva han skulle lage.

Jeg har sporet av. Beklager.

Skrevet

Jeg synes også det ville vært rart å skulle ha alt inn på én konto - vi hadde jo hver våre konti fra før vi traff hverandre også;-)

Vi har hver våre lønnskonti og sparekonti, og så har vi en felles konto til bruk for regninger og huslån. Vi har hver våre faste overførsler dit, men ikke like mye fra hver, da inntektsnivået er ganske ulikt.

Men en del kostnader tas utenom denne kontoen, typisk matinnkjøp og annet der vi benytter kort eller kontanter.

Skrevet

Vi har hver vår bank og følgelig hver våre konti og kort. Men vi har tilgang til hverandres nettbank og kortene kan vi bruke om hverandre.

Vi har ulike faste trekk og betaler ellers hipp som happ. Den som har mest penger på konto betaler som regel, da vi har lønningsdag med to ukers mellomrom.

Det er ikke mitt og ditt, det er våre penger selv om de står i hvert vårt navn. Av større innkjøp snakker vi sammen først, men ingen blir sure om den andre har brukt noen tusenlapper uanmeldt om pengene er der.

Skrevet

Vi har det som dere - hver vår konto. Vi har i utgangspunktet individuelle områder vi har utgiftsansvar for. Han betaler f.eks. mat, utgifter til barnehage, SFO og huslån. Jeg betaler alle andre regninger, samt kjøper klær/sko, gaver etc. Når en av oss har lite igjen på kontoen, trår den andre til. Sånn sett har vi felles økonomi.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Jeg har også koden til kortet hans. Husker ikke hvilken sammenheng jeg lånte det, men det var vel i forbindelse med julehandling eller noe lignende:-)

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Den gangen jeg var gift hadde vi hver vår lønnskonto, men vi hadde felles økonomi. Jeg har vært skilt og bodd alene i en del år og kunne aldri tenkt meg å gå tilbake i en slik situasjon. Jeg er fast bestemt på å være alene om min økonomi resten av mitt liv.

Vi kranglet sjelden om penger og tjente likt. Han betalte lån av hus og bil, og jeg betalte barnepass, klær til ungene og ting til hjemmet. Det gikk opp i opp, men han ville alltid vite hva jeg brukte tingene til. Jeg var den økonomiske sjefen i huset som ble forhørt av mine underordnede så jeg ikke turte bruke særlig penger på meg selv.

Vi kranglet om alt annet enn penger den gangen vi skilte oss for snart ni år siden. Siden har jeg bodd alene og styrt mine egne penger. Jeg har fått utrettet ti ganger så mye som med den dusten i hus som alltid satte stopp for alle mine drømmer og planer fordi han aldri våget å ta sjanser. Han var MANNEN if. familien, men tok aldri ansvar. Han ringte ikke lege da jeg ble syk fordi han viste ikke hva han skulle gjøre. Jeg ringte lege hvis noen av de andre ble syke. Han kunne ikke lage middag uten at jeg fortalte han hva han skulle lage.

Jeg har sporet av. Beklager.

''Jeg har sporet av. Beklager''

Du får trøste deg med at det er ni år siden:-)

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Vi har det som dere - hver vår konto. Vi har i utgangspunktet individuelle områder vi har utgiftsansvar for. Han betaler f.eks. mat, utgifter til barnehage, SFO og huslån. Jeg betaler alle andre regninger, samt kjøper klær/sko, gaver etc. Når en av oss har lite igjen på kontoen, trår den andre til. Sånn sett har vi felles økonomi.

Ser at det er mange hvor den ene har ansvaret for matinnkjøp. Hos oss kjøper vi mat begge to og jeg tror det blir ganske likt fordelt, uten at vi har regnet på det.

Skrevet

Ser at det er mange hvor den ene har ansvaret for matinnkjøp. Hos oss kjøper vi mat begge to og jeg tror det blir ganske likt fordelt, uten at vi har regnet på det.

Vi kjøper også mat begge to, men jeg kjøper nok mer mat enn ham. Som regel bruker jeg da felleskortet, men dersom jeg vet at det er lite penger på den kontoen, bruker jeg min lønnskonto.

Nå fikk vi en sabla regning fra bilverksted, på 15.000, men kunne betale den i to omganger. Akkurat nå hadde han mest penger på kontoen, så han betalte de 8000 første kronene. SÅ får vi se neste måned hvem som betaler neste avdrag.

Skrevet

Jeg har også koden til kortet hans. Husker ikke hvilken sammenheng jeg lånte det, men det var vel i forbindelse med julehandling eller noe lignende:-)

Hun bruker mitt flere ganger i uka:-)

Skrevet

Vi har hver sin konto, men begge har tilgang til hverandres konto.

Vi overfører penger til hverandre etter behov.

Skrevet

Hos oss har det nok blitt slik fordi mannen min pleier å sørge for storinnkjøp på vei hjem fra jobb torsdagene. Når vi trenger noe utenom dette, er det den som handler som betaler fra sin konto.

Skrevet

Skjønner ikke det.. Ved ett felleseie er det uvesentlig hvem som betaler hva, så lenge begge bidrar til det felles husholdet med det de kan. Om en mann betalet alt på huset, og kona betaler mat og andre ting, så,kan ikke mannen leve uten mat. Hun kan ikke bo uten tak over hodet. Altså har de begge bidratt til felles bolig. Altså er det unødvendig med hvem som har betalt hva!

http://www.advokatenhjelperdeg.no/spor_advokaten/29610/58164

http://www.advokatenhjelperdeg.no/spor_advokaten/29610/58159

Det er mulig at gifte er bedre stilt. Men hvorfor i all verden la mannen betale på det som blir verdier av, mens kona skal betale maten som blir spist opp!. Hvorfor ikke dele på det? Tror også at det gir et bedre forståelse og medeierskap i hva bolig eller mat koster.

Skrevet

Vi har 100% felles konto. Her kommer lønna til oss begge inn på samme konto og fra denne kontoen trekker vi også alt av regninger og lån.

Ellers har vi hver sin konto med bankkort. Der overfører vi penger fra lønnskontoen etterhvert som det er noe vi vil ha. Jeg har stort sett alltid endel penger på da, jeg er den som handler mest av både klær, mat og presanger.

Har ikke noen som helst kontroll over hvem av oss som bruker mest "privat" og har også sparekontoene våre felles. For oss har dette fungert supert i 12 år :)

Skrevet

Vi har felles økonomi, men har separate kontoer. Mine penger blir brukt til regninger og lån og hans blir brukt til alt det andre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...