Gå til innhold

Dere som er gift, deler dere konto?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har hver våre lønnskontoer, men vi setter av samme beløp til en felleskonto for alle felleskostnadene :-) Så vi har altså både og: En felles konto og hver våre kontoer.

Økonomien er uansett felles.

• Svar 75
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mrxx

11

• Elis31

4

• Glimtipper

3

• Liliaceae

1

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Vi har hver vår brukskonto. Det er praktisk slik at jeg har oversikten over at det står penger på konto når jeg skal handle.

Men vi har 100% felles økonomi allikevel.

Skrevet

Vi har hver vår lønnskonto, og en felles regningskonto som vi overfører et fast beløp til månedlig. Regningskontoen har vi tilgang til begge to. Den brukes til å betale huslån, strøm, barnehage osv.

Skrevet

Vi har separat økonomi, men deler på fellesutgifter.

Vi har våre egne lønns- og sparekontoer. Vi har en felles konto hvor vi setter inn samme beløpet til mat hver måned. Regninger betaler vi litt hipp som happ, og gjør opp en gang i måneden. Boligen er tinglyst med ulike eierandeler.

Det kan være mange årsaker til ulike fordelinger hos ektefeller. Noen gifter seg tidlig og bygger opp et (økonomisk) fellesskap sammen. Andre møtes senere i livet med ulikt økonomisk grunnlag. Da synes jeg det er viktig å ha noen avtaler på plass.

For min egen del - etter mange år alene - har jeg blitt vant til å håndtere min egen økonomi og ha ansvar for egen sparing for eksempel. Det liker jeg å fortsette med :)

Skrevet

Enig med elis - om dere kjøper bolig sammen bør dere passe på enten å ha gode avtaler eller at dere begge betaler renter og avdrag.

Selvfølgelig. Men det betyr jo ingenting all den tid vi leier ;)

Skrevet

Det er viktig at dere har felleseie. Det er en klassisk tapsfelle for kvinner, at mannen betaler ned på huset, mens hun kjøper maten.

Nå leier vi, da... Så det betyr absolutt ingenting hvem som betaler hva ;)

Gjest Elextra
Skrevet

Selvfølgelig. Men det betyr jo ingenting all den tid vi leier ;)

:)

Skrevet

Vi er vel enda litt eldre enn dere, hvis det spiller noen rolle. Jeg er 8 år yngre enn mannen. Jeg tjente mest i mange år, f.eks. de årene vi betalte for barnehageplass til den eldste, nå tjener vi omtrent likt.

Vi har aldri hatt felles lønnskonto, men felles økonomi. Vi har en lønnskonto hver, en sparekonto med litt høyrere rente, og en konto som regningene betales fra. Sistnevnte overfører vi penger til når vi får lønn, det er bare for å spare gebyrer at vi ikke tar regningene rett fra lønnskontoene.

Begge har fullt innsyn i økonomien via nettbanken, men det er stort sett jeg som betaler regninger.

Skrevet

Vi har hver vår lønnskonto og en felles "regningskonto". Hver måned overfører vi etter "evne" en fast sum til felleskontoen og disse pengene bruker vi bare til faste utgifter. Vi går ikke og kjøper nytt stereoanlegg for fellespengene uten at begge er enige, for å si det sånn.

Skrevet

Er du gæern? Felles konto? Da ville jeg fått tilgang på Sheila sine penger, og sånn kan vi ikke ha det! Her i huset praktiserer Sheila "mine penger og våre penger prinsippet" religiøst.

Akkurat nå er det nesten tomt for våre penger, og da må hun dra kortet sitt ellers blir det ikke mat på bordet.

Gjest hun har skjønt det
Skrevet

Er du gæern? Felles konto? Da ville jeg fått tilgang på Sheila sine penger, og sånn kan vi ikke ha det! Her i huset praktiserer Sheila "mine penger og våre penger prinsippet" religiøst.

Akkurat nå er det nesten tomt for våre penger, og da må hun dra kortet sitt ellers blir det ikke mat på bordet.

*hehe* Jeg liker Sheila :-)

Hos oss er mannen sjef for å tjene, jeg for å bruke.

Gjest Felleskontoer
Skrevet

Vi har felles konto, dvs. min mann har egen lønnskonto (naturligvis, siden det ikke er tillatt å la lønn gå inn på en annen persons konto), men alle pengene overføres til min lønnskonto når de kommer inn.

På felleskontoen har vi hvert vårt kort, og fra denne kontoen overfører vi penger til en regningkonto og en sparekonto. Huslån trekkes direkte fra lønnskontoen den dagen lønna kommer inn (vi har lønning samme dag).

For oss er dette det mest praktiske. Alle penger er våre, og selv om det nå er slik at han tjener noe mer enn meg, har det aldri vært noe tema med mine og dine penger, og vi har aldri hatt noen krangler med bakgrunn i økonomi.

Dette er muligens greit fordi ingen av oss handler over evne. Ingen av oss går ut og kjøper masse unyttig, vi har ingen diller noen av oss som drar penger. Større innkjøp diskuteres, men _om_ jeg går ut og kjøper meg klær er ikke det noe tema.

Vår økonomiske filosofi er at det er meningsløst at den ene skal sitte igjen med penger hvis den andre er blakk, det er heller ingen poeng for oss at den ene skal spare mens den andre ikke gjør det. Det som er igjen når måneden er over, går inn på sparekonto.

For oss er dette den mest praktiske måten å håndtere pengene på.

Gjest stemmer ikke
Skrevet

Vi har felles konto, dvs. min mann har egen lønnskonto (naturligvis, siden det ikke er tillatt å la lønn gå inn på en annen persons konto), men alle pengene overføres til min lønnskonto når de kommer inn.

På felleskontoen har vi hvert vårt kort, og fra denne kontoen overfører vi penger til en regningkonto og en sparekonto. Huslån trekkes direkte fra lønnskontoen den dagen lønna kommer inn (vi har lønning samme dag).

For oss er dette det mest praktiske. Alle penger er våre, og selv om det nå er slik at han tjener noe mer enn meg, har det aldri vært noe tema med mine og dine penger, og vi har aldri hatt noen krangler med bakgrunn i økonomi.

Dette er muligens greit fordi ingen av oss handler over evne. Ingen av oss går ut og kjøper masse unyttig, vi har ingen diller noen av oss som drar penger. Større innkjøp diskuteres, men _om_ jeg går ut og kjøper meg klær er ikke det noe tema.

Vår økonomiske filosofi er at det er meningsløst at den ene skal sitte igjen med penger hvis den andre er blakk, det er heller ingen poeng for oss at den ene skal spare mens den andre ikke gjør det. Det som er igjen når måneden er over, går inn på sparekonto.

For oss er dette den mest praktiske måten å håndtere pengene på.

Min lønn og min manns lønn har gått inn på samme konto i 15 år, og vi har hatt flere ulike banker (DNB Nor, Skandiabanken og Storebrand bank).

Så det er ikke riktig at det ikke er lov at lønningen går inn på en konto som står i en annen persons navn.

Vi har selvsagt full disposisjonrett til denne kontoen begge to, med hvert vårt visakort til denne kontoen.

Men det er heller ikke et kriterie for å få satt lønnen sin inn på en annens konto, din mann kan få satt sin lønn direkte inn på hvilken som halst konto han vil, selv om han ikke skulle hatt disposisjonrett over denne kontoen.

Gjest Felleskontoer
Skrevet

Min lønn og min manns lønn har gått inn på samme konto i 15 år, og vi har hatt flere ulike banker (DNB Nor, Skandiabanken og Storebrand bank).

Så det er ikke riktig at det ikke er lov at lønningen går inn på en konto som står i en annen persons navn.

Vi har selvsagt full disposisjonrett til denne kontoen begge to, med hvert vårt visakort til denne kontoen.

Men det er heller ikke et kriterie for å få satt lønnen sin inn på en annens konto, din mann kan få satt sin lønn direkte inn på hvilken som halst konto han vil, selv om han ikke skulle hatt disposisjonrett over denne kontoen.

OK, du kan godt ha rett, men det var beskjeden vi fikk i Fokus bank for 15 år siden samt i Skandiabanken for 10 år siden - og nå sist i Gjensidige bank for 1 år siden.

Vi har disposisjonsrett på hverandres kontoer.

Nå er ikke dette noe problem, da, siden hans lønn umiddelbart overføres. :-)

Skrevet

Vi har felles regningskonto, men separate lønnskonti.

Skrevet

OK, du kan godt ha rett, men det var beskjeden vi fikk i Fokus bank for 15 år siden samt i Skandiabanken for 10 år siden - og nå sist i Gjensidige bank for 1 år siden.

Vi har disposisjonsrett på hverandres kontoer.

Nå er ikke dette noe problem, da, siden hans lønn umiddelbart overføres. :-)

Vi har samme ordningen. Hans lønn kommer inn på min konto. Vi har skandiabanken. Det er vel kanskje mer jobben som evt burde protesere på å sette det inn på en annes konto. Men hos oss var det tydeligvis ikke noe problem. Vi har disposisjonsrett begge to på alle kontoer.

Gjest Aimabel
Skrevet

Vi har en felles forbrukskonto og en regningskonto/sparekonto. Restene etter regningene hoper seg opp der og ligger til sparing. Vi setter inn et månedlig beløp til kontoene. Vi har satt opp budsjett og vet hvor mye som brukes. (vi må selvsagt oppdatere oss ved å gå igjennom kontoutskrift av og til) Beløpet som settes inn er en høy prosentandel av lønna. Resten av lønna forblir på lønnskonto og kan brukes til egen sparing eller eget forbruk. Vi har en av felleskontoene stående i mitt navn og den andre i mannen min sitt. Vi snakker sammen om hvor mye som er hvor.

Skrevet

Er det bare gifte som kan ha felles økonomi?

Ser sånn ut i trådoverskriften her.

Vi er samboere på 21.året og har bygd økonomien sammen da vi var veldig unge når vi startet sammen.

Her er alt felles og begge har innsynsrett i alt fra lommebok til klesskap:)

Vi har hver vår lønnskonto, men begge står fritt i å overføre mellom kontoene våre. felles lønnskonto er ikke lurt og går visstnok heller ikke. For om èn faller bort, blir bankkontoen dens sperret fram til et eventuelt skifte. Da sitter den andre parten der uten penger en tid.

Gjest green green gress of home
Skrevet

Hun bruker mitt flere ganger i uka:-)

Så heldig hun er:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...