Gå til innhold

Gjøre blomsterbedene vinterklare?

Anbefalte innlegg

Tvillingmamma
Skrevet

Kan ikke gjøre noe galt om du luker ugress.

Jeg bruker å klippe ned blomstene utpå høsten, og legger klippet oppå bedene. Det skåner mot frost og uttørking, samt at det gir litt næringstilskudd til jorda. Tror jeg da iallefall.

Kan ikke så mye om det, men tror at frosten går i jorda og går dypt uavhengig av om det ligger bar eller gressavklipp på toppen av jorda :)

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

9

• morsan

4

• tusseline

4

• Axcia

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

tirnonani skulle det selvsagt stå :D

Å, den har jeg hørt på radioen. Om han i Vamp på Torgalmenningen , ikke sant? :-)

Skrevet

Jeg pleier å klippe ned det som stikker opp, men lar det ligge i blomsterbedet over vinteren.

Skrevet

!?

Klipp av visne blomster, legg gjerne litt ekstra jord og kompost rundt stammene (ca. 10 cm) for å beskytte mot frost.

Gjest Elextra
Skrevet

Klipp av visne blomster, legg gjerne litt ekstra jord og kompost rundt stammene (ca. 10 cm) for å beskytte mot frost.

:)

Gjest - Ingoen -
Skrevet

sånn a la den her?

http://www.youtube.com/watch?v=taxzGD01IMg

den e LØYEN! :D :D

Haha, den videoen hadde jeg faktisk ikke sett! Den var utrolig morsom - han Valen er virkelig en "løyen" fyr..

Nå glemte jeg helt alt som heter blomsterbed og løker...hihi

Skrevet

Skal de klippes ned nå i høst?

jeg kjøpte tre buskroser i vår som har vært kjempefine. Den ene av dem har fått et laaaangt skudd (halvannen meter) - og dette skal jeg vel klippe ned?

Tvillingmamma
Skrevet

!?

Jeg lærte en gang at rosene skal klippes ned når bjørka har museører :) altså på våren.

Skrevet

!?

Si det du... Minst en av mine rosebusker blomstret i forrige uke så jeg. Satser på at den klarer seg.

Gjest Elextra
Skrevet

Si det du... Minst en av mine rosebusker blomstret i forrige uke så jeg. Satser på at den klarer seg.

'' Satser på at den klarer seg.''

Det har også stort sett vært min strategi med busker og trær.

Gjest me et moi
Skrevet

Å, den har jeg hørt på radioen. Om han i Vamp på Torgalmenningen , ikke sant? :-)

Så sant så sant. Tenk vi var russ i lag hihihihihi

Gjest me et moi
Skrevet

Haha, den videoen hadde jeg faktisk ikke sett! Den var utrolig morsom - han Valen er virkelig en "løyen" fyr..

Nå glemte jeg helt alt som heter blomsterbed og løker...hihi

Kristian er rett og slett genial! :) aldri før har jeg ledd såå mye i løpet av én time og et kvarter før, som når jeg så det siste showet hans. *lyst å se det igjen* :))))

Skrevet

Kan ikke så mye om det, men tror at frosten går i jorda og går dypt uavhengig av om det ligger bar eller gressavklipp på toppen av jorda :)

Tror det er på senvinteren/våren det har mest å si. Da kan det være fare for uttørking om det blir sterk sol mens bakken fortsatt er tørr.

Skrevet

Tror det er på senvinteren/våren det har mest å si. Da kan det være fare for uttørking om det blir sterk sol mens bakken fortsatt er tørr.

''Tror det er på senvinteren/våren det har mest å si. Da kan det være fare for uttørking om det blir sterk sol mens bakken fortsatt er tørr.''

Det har du helt sikkert rett i. Ser ikke for meg at det noen gang kommer til å tørke opp her, men det gjør det nok... :o) Håper jeg.

Gjest Niccola
Skrevet

Jeg lærte en gang at rosene skal klippes ned når bjørka har museører :) altså på våren.

Det verste er at det rådet der kommer jeg faktisk til å huske... :-)

Har bare én rosebusk, men den skl nok få klippet seg til våren!

Gjest Elextra
Skrevet

Skal de klippes ned nå i høst?

jeg kjøpte tre buskroser i vår som har vært kjempefine. Den ene av dem har fått et laaaangt skudd (halvannen meter) - og dette skal jeg vel klippe ned?

''Den ene av dem har fått et laaaangt skudd (halvannen meter) - og dette skal jeg vel klippe ned?''

Akkurat slik er mine også, men har her fått inntrykk av at klipping skal skje på våren - "når bjørka spretter"?

Skrevet

''Den ene av dem har fått et laaaangt skudd (halvannen meter) - og dette skal jeg vel klippe ned?''

Akkurat slik er mine også, men har her fått inntrykk av at klipping skal skje på våren - "når bjørka spretter"?

jeg klipper ned buskrosene mine kraftig om høsten, gjorde det for en ukes tid siden. Om våren klipper jeg enda mer, da er stilkene bare ca 20 cm lange. Jeg passer på å kaste den første snøen rundt stilkene og disse rosene har vært flotte i mange år nå.

Men om det er slik det skal gjøre, tja si det. Men det funker flott på rosene mine:-)

Skrevet

jeg klipper ned buskrosene mine kraftig om høsten, gjorde det for en ukes tid siden. Om våren klipper jeg enda mer, da er stilkene bare ca 20 cm lange. Jeg passer på å kaste den første snøen rundt stilkene og disse rosene har vært flotte i mange år nå.

Men om det er slik det skal gjøre, tja si det. Men det funker flott på rosene mine:-)

Jeg plantet 3 buskroser (Terese Bugnet) i sommer, den ene blomstret fremdeles forrige helg, men mener du jeg skal klippe dem ned nå altså?

Skrevet

Ris plantes vel i skråninger? Tomta her ville vært ypperlig som bowlingbane så flat er den... *Hehe*

Hihi :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...