Gå til innhold

Hvordan tilberede ytrefilet av svin?

Anbefalte innlegg

candyqueen_83
Skrevet

Har en klump på ca 700 g som må brukes i morgen. Bør den stekes hel eller skjæres opp til biffer?

Fortsetter under...

Gjest Matprat
Skrevet

Stekes hel med surret spekeskinke rundt og tomater fylt med fetaost og urter..

candyqueen_83
Skrevet

Stekes hel med surret spekeskinke rundt og tomater fylt med fetaost og urter..

Hørtes godt ut. Men jeg har alltid vært litt skeptisk til å steke store kjøttstykker med bacon eller spekeskinke rundt. Blir det ikke mer kokt? Eller lage man stekeskorpe først?

Fikk veldig lyst på sjampinjongsaus/stuing så jeg tror det blir det til. Hehe..

Skrevet

Hørtes godt ut. Men jeg har alltid vært litt skeptisk til å steke store kjøttstykker med bacon eller spekeskinke rundt. Blir det ikke mer kokt? Eller lage man stekeskorpe først?

Fikk veldig lyst på sjampinjongsaus/stuing så jeg tror det blir det til. Hehe..

Surr baconet rundt før du bruner hele greia i stekepanna - og så setter du den inn i ovnen.

Å fylle den med blåmuggost, litt rødløk og soltørket tomat blir heller ikke vondt ;-)

Nå har jeg bare gjort dette med indrefilet, men ytrefilet funker sikkert også bra!

Skrevet

Jeg ville ha marinert kjøttet på forhånd. La kjøttet ligge en stund i olje med krydder.

Så ville jeg frest kjøttet i stekepanna, til det hadde fått stekeskorpe på alle sider.

Så legger jeg kjøttet i langpanna og setter det inn i ovnen på 200 grader. Du kan gjerne bruke steketermometer for å se når det er ferdig. Mitt tips er maks 20 minutter i ovnen.

Du tar det ut av ovnen og lar kjøttet hvile i et kvarter, før du skjærer det opp i skiver.

Serveres med poteter tilberedt på valgfri måte. Her er både fløtegratinerte, vanlig kokte, potetmos ol godt. Grønnsaker/salat og en god saus hører også til.

candyqueen_83
Skrevet

Surr baconet rundt før du bruner hele greia i stekepanna - og så setter du den inn i ovnen.

Å fylle den med blåmuggost, litt rødløk og soltørket tomat blir heller ikke vondt ;-)

Nå har jeg bare gjort dette med indrefilet, men ytrefilet funker sikkert også bra!

Men jeg syns kjøttet blir mindre appetittlig når det ikke er stekeskorpe på det. Hehe.. Får se hva jeg prøver.

Annonse

candyqueen_83
Skrevet

Jeg ville ha marinert kjøttet på forhånd. La kjøttet ligge en stund i olje med krydder.

Så ville jeg frest kjøttet i stekepanna, til det hadde fått stekeskorpe på alle sider.

Så legger jeg kjøttet i langpanna og setter det inn i ovnen på 200 grader. Du kan gjerne bruke steketermometer for å se når det er ferdig. Mitt tips er maks 20 minutter i ovnen.

Du tar det ut av ovnen og lar kjøttet hvile i et kvarter, før du skjærer det opp i skiver.

Serveres med poteter tilberedt på valgfri måte. Her er både fløtegratinerte, vanlig kokte, potetmos ol godt. Grønnsaker/salat og en god saus hører også til.

Takk :o) Hørtes godt ut :o)

Kjøttet går ut på dato i dag. Holder den seg til i morgen?

Skrevet

Jeg har en mann som er helt hysterisk når det gjelder datostempling. Jeg har prøvd å fortelle ham at matvaren sikkert ikke kan klokka, men han spiser ikke mat som han vet er utgått på dato.

Derfor ville jeg ha brukt det i dag.

Denne måten å lage mat på er genial. Det blir kjempegodt og tar ikke lengre tid enn annen mat.

candyqueen_83
Skrevet

Jeg har en mann som er helt hysterisk når det gjelder datostempling. Jeg har prøvd å fortelle ham at matvaren sikkert ikke kan klokka, men han spiser ikke mat som han vet er utgått på dato.

Derfor ville jeg ha brukt det i dag.

Denne måten å lage mat på er genial. Det blir kjempegodt og tar ikke lengre tid enn annen mat.

Jeg får ikke lagd middag før ganske sent i dag. Men det tar bare 20 minutter i ovnen altså? Tenkte å lage noen ovnsstekte potetbåter til, men de tar hvertfall 45 min.

Skrevet

Er den vakumpakket??

Isåfall er det nok liten fare selvom det går et par dager over tiden.

Men krydder og marinade virker konserverende. Hvis du tar den ut og krydrer den idag, så holder den nok også utmerket til imorgen hvis den står kjølig.

Ellers støtter jeg tilberedningforslaget til Pusi fullt ut!

Husk at svinekjøtt skal være gjennomstekt, i motsetning til biffkjøtt som kan være litt rått / rosa inni..

candyqueen_83
Skrevet

Er den vakumpakket??

Isåfall er det nok liten fare selvom det går et par dager over tiden.

Men krydder og marinade virker konserverende. Hvis du tar den ut og krydrer den idag, så holder den nok også utmerket til imorgen hvis den står kjølig.

Ellers støtter jeg tilberedningforslaget til Pusi fullt ut!

Husk at svinekjøtt skal være gjennomstekt, i motsetning til biffkjøtt som kan være litt rått / rosa inni..

Den ligger bare på et brett med plast surret rundt. Fra ferskvaredisken. Skal prøve å få lagd den i dag :o) Tror jeg skal prøve pusi sin fremgangsmåte ja. Med ovnsstekte potetbåter, sjampinjong- og fløtesaus, og grønnsaker :o)

candyqueen_83
Skrevet

Hva slags krydder forresten? Til marinaden.

Skrevet

Hva slags krydder forresten? Til marinaden.

Jeg må innrømme at jeg ofte bruker ferdig-marinade, men om jeg skal lage selv tar jeg en skvett olje (idag har jeg bare soya i huset) og litt av det krydderet jeg liker best. Nå for tiden ville det blitt Chilli Explotion og hvitløkspepper. Kanskje også litt basilikum eller oregano. Jeg bruker ikke salt i marinaden, men heller litt grillkrydder, som jo er salt.

Vi liker at det er litt smak på maten ;o)

Annonse

candyqueen_83
Skrevet

Jeg må innrømme at jeg ofte bruker ferdig-marinade, men om jeg skal lage selv tar jeg en skvett olje (idag har jeg bare soya i huset) og litt av det krydderet jeg liker best. Nå for tiden ville det blitt Chilli Explotion og hvitløkspepper. Kanskje også litt basilikum eller oregano. Jeg bruker ikke salt i marinaden, men heller litt grillkrydder, som jo er salt.

Jeg liker også mye smak. Da skal jeg ordne marnade nå så får den ligget noen timer.

candyqueen_83
Skrevet

Ble olje (hadde bare solsikkeolje), litt pepper, chili, timian, oregano, provencekrydder, noen hvitløksbåter delt i to, og litt saft fra en appelsin :o) Da gleder jeg meg til middag. Hehe

candyqueen_83
Skrevet

Jeg ville penslet den med olje under stekingen, ellers blir den fort litt tørr. Selvsagt brune den i stekepanne først, før den settes inn i stekeovnen. Bruk helst så svak varme som mulig, mat skal ikke stekes for hardt, spesielt ikke kjøtt (og fisk).

Svak varme i panne eller ovn?

candyqueen_83
Skrevet

Jeg ville penslet den med olje under stekingen, ellers blir den fort litt tørr. Selvsagt brune den i stekepanne først, før den settes inn i stekeovnen. Bruk helst så svak varme som mulig, mat skal ikke stekes for hardt, spesielt ikke kjøtt (og fisk).

For den skal vel brunes raskt utenpå, så da må jo panna være god og varm?

candyqueen_83
Skrevet

Ja, varm panne. Men ikke 200 grader i stekeovnen. 150 kanskje. :-)

Takk :o)

Skrevet

Ble olje (hadde bare solsikkeolje), litt pepper, chili, timian, oregano, provencekrydder, noen hvitløksbåter delt i to, og litt saft fra en appelsin :o) Da gleder jeg meg til middag. Hehe

Hørtes deilig ut :o)

Hvordan smakte maten?

candyqueen_83
Skrevet

Hørtes deilig ut :o)

Hvordan smakte maten?

Middagen var nyyydelig :o))) Skal gjentas. Hehe.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...