Gå til innhold

Regler for dørvakter/utesteder

Anbefalte innlegg

Gjest Ingen kverulant
Skrevet

Hadde en diskusjon med en dørvakt her om dagen. Han mente at han har makt til å nekte mennesker adgang til et utested, avhengig av trynefaktor og uavhengig av om vedkommende er kjent for å lage bråk o.l. Dørvakten mente altså at dersom det var noen han personlig ikke likte ("ikke tålte tryne på"), så kunne han la være å sleppe dem inn. Han argumenterte bla med å sammenligne et privat utested med med en privatfest o.l.

Du velger jo selv hvem du vil sleppe inn i hjemmet ditt. Og siden et utested som regel er privateid, kan du velge hvem du vil sleppe inn mente han.

Jeg var uenig og argumenterte bla med at et utested med sjenkebevilgning heller må sammenlignes med et offentlig sted, fremfor privat, siden det må følge offentlige sjenkelover og regler..

Jeg kan ikke de konkrete lovene og reglene her, men er temmelig sikker på at et utested kan bli saksøkt dersom en nekter en uskyldig person adgang uten å kunne begrunne hvorfor. Og dersom personen er utenlandsk eller handikappet kan utestedet bli anmeldt for rasisme eller diskriminering.

Er temmelig sikker på dette, men er allikevel ikke helt sikker på om jeg har 100% rett. Kanskje vi har litt rett begge to?

Men hvem tror dere har mest rett? Noen som jobber i utebransjen eller som kan noe om dette?

Please si jeg har litt rett;-)

Gjest sa hun nå
Skrevet

Har ikke peiling på hvem som har rent sånn rent lovmessig sett, men vil da håpe at det ikke er lov å nekte lovlydige folk å komme inn bare fordi man ikke "liker trynet demmers"

(vet at det ikke heter demmers.... sånn i tilfelle noen fikk lyst til å kommentere akkurat _det_)

Skrevet

Dørvakter liker å tro at de har litt mer makt enn de egentlig har..

Men om det finnes en konkret lov om at en dørvakt _ikke_ kan nekte noen å komme inn er jeg ikke sikker på, men jeg vil tro, som deg, at det kan anses som diskriminering.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...