Gå til innhold

Fastlegehelvetet igjen!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå tenkte jeg at jeg skulle gjøre det på den riktige måten, dvs ringe for å avtale tid i stedet for å bare valse rett inn.

Neste ledige time? 30 november!

Hva faen er vitsen med fastlege da? Med mindre man er nesten dau, så slipper man ikke rett inn, og bestiller man time, så får man vente i flere uker. Legevakta har ikke lege på dagtid.

Jeg må muligens sykemelde meg dersom problemet blir stort nok, men jeg kan ikke få sykemelding før om flere uker.

Samtidig blir jeg oppfordret til å møte opp tidlig om morgenen for muligens få en eller annen beredskapstime som kanskje ikke blir brukt.

Møkkasystem!

Gjest annlovinda
Skrevet

Med så lang ventetid for å få time hos legen ville jeg helt klart byttet lege. Der jeg gikk tidligere var det ofte både 4 og 5 ukers ventetid.

Der jeg går nå fikk jeg time i løpet av en dag eller to. Nå har de en ordning slik at du får time stort sett samme dag, om du ønsker. I tillegg til at du alltid får akutt-time samme dag om du trenger det.

Skjønner godt du blir irritert over en slik ventetid. Men om du trenger sykemelding burde jo det bety at du trenger akutt-time?

Skrevet

Med så lang ventetid for å få time hos legen ville jeg helt klart byttet lege. Der jeg gikk tidligere var det ofte både 4 og 5 ukers ventetid.

Der jeg går nå fikk jeg time i løpet av en dag eller to. Nå har de en ordning slik at du får time stort sett samme dag, om du ønsker. I tillegg til at du alltid får akutt-time samme dag om du trenger det.

Skjønner godt du blir irritert over en slik ventetid. Men om du trenger sykemelding burde jo det bety at du trenger akutt-time?

Den forrige legen kunne jeg få time hosganske raskt. Problemet var at enten var han ikke på jobb, eller så ble jeg behandlet av sekretæren, og det inkluderte utskrivning av reseptpliktige medisiner. Uten at jeg overhodet hadde sett legen.

Hun jeg har nå er veldig dyktig, men problemet er å komme forbi utysket på forværelset. Hun har tydeligvis satt seg fore å forhindre så mange som mulig å slippe forbi.

Jeg er på grensen til å sykemelde meg, men jeg trenger å snakke med legen først. Jeg er ikke i ferd med å dø, så det får jeg ikke.

Catch 22!

Gjest annlovinda
Skrevet

Den forrige legen kunne jeg få time hosganske raskt. Problemet var at enten var han ikke på jobb, eller så ble jeg behandlet av sekretæren, og det inkluderte utskrivning av reseptpliktige medisiner. Uten at jeg overhodet hadde sett legen.

Hun jeg har nå er veldig dyktig, men problemet er å komme forbi utysket på forværelset. Hun har tydeligvis satt seg fore å forhindre så mange som mulig å slippe forbi.

Jeg er på grensen til å sykemelde meg, men jeg trenger å snakke med legen først. Jeg er ikke i ferd med å dø, så det får jeg ikke.

Catch 22!

Skjønner godt at du blir frustrert og irritert i en slik situasjon.

Det er vel sjelden vi bestiller time hos legen hvor det er greit at det er så lang ventetid? Da kun ved vanlige helsesjekker som skal utføres f.eks 1 gang i året.

Og hvis du har ringt dit fordi du er på grensen til å trenge en sykemelding så trenger du jo timen i dag, og ikke om 1,5 mnd.

Eneste mulighet for hastetime er å møte opp og sitte og vente der? Synes det er dårlig, men i ditt tilfelle hadde jeg nok gjort det.

Gjest SnilleKathrine
Skrevet

Vårt legesenter har "time samme dag-system". Vi sender bare en sms, og får svar når sekretærene er på jobb, dvs 08-16.

Dette bør alle legesentere gå over til. Det er effektivt, og pasientene kommer seg til legen når behovet er reelt.

Les nederst på siden her:

http://www.risvollanlegesenter.no/

Jeg håper at du kommer inn til legen nå når du har behov for det. God bedring :-)

Skrevet

Min erfaring med min fastlege, er at det er relativt lang ventetid hvis man bare skal ha "rutineundersøkelser", f. eks. GU etc. Men det har aldri vært noe problem å få time raskere hvis det har vært noe mer prekært.

Nå vet ikke jeg grunnen til at du trenger å sykemeldes, men da jeg holdt på å møte veggen pga. problemer både hjemme og på jobb, fikk jeg raskt time. Dagen etter, tror jeg.

Har du forklart situasjonen til legesekretæren? Har legen din telefontid? Hadde kanskje vært greit å få prate med ham?

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg har fastlege på et senter, og jeg får stort sett time på dagen ved behov for det. Da kommer jeg ikke nødvendigvis til min egen lege, men det er ofte ikke så nøye. Enkelte ganger må jeg vente litt.

Jeg ville byttet lege, var jeg deg, og da gjerne undersøkt litt på forhånd.

Skrevet

De fleste skal ha akuttimer hver dag. Disse blir pasienter satt opp på fra morgenen av når de ringer.

Til mer vanlige timer (GU for eksempel eller normal sjekk) er det gjerne noen ukers ventetid.

Er det noe prekært, så ringer du legekontoret når det åpner om morgenen, forklarer situasjonen og får sannsynligvis time senere på dagen.

Gjest MayLynn
Skrevet

Har ihvertfall aldri hørt at man bare kan troppe opp og komme rett inn...

Hos oss gjelder det å ringe tidlig om morgenen - når de åpner - for å få en hastetime. De har alltid noen hastetimer pr dag. Men ikke alltid man får fastlegen da (Hun går deltid)

Skrevet

Jeg får alltid time om et par dager selv det bare har vært ren rutinekontroll.

Skrevet

Hos min lege er det ventetid på 1-2 uker for vanlige, ikke akutte, timer.

Men de har hver dag timer for øyeblikkelig hjelp.Dermed kommer en til legen på dagen om det er nødvendig (dog bare for 10 min. konsultasjon). Hvis det er snakk om noe som en trenger å bli sykmeldt for, får en time samme dag.

Skrevet

Catch 22!

''Hun jeg har nå er veldig dyktig, men problemet er å komme forbi utysket på forværelset. Hun har tydeligvis satt seg fore å forhindre så mange som mulig å slippe forbi.''

Du kan være sikker på at dette utysket er midt mellom barken og vreden, slipper hun deg forbi får hun kjeft av legen, og slipper hun deg ikke forbi får hun kjeft av deg. Jeg tror hun foretrekker å få kjeft av deg. :)

For øvrig kan du jo spørre om fastlegen har telefontimer, så kan legen selv avgjøre om du trenger en rask time.

Skrevet

Må du til fastlegen da? Hos oss er det også lang ventetid hos fastlegen, men vi får lett time hos turnusleger etc.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...