Gå til innhold

Medisinspeil og verdier, skjønner ikke jeg...

Anbefalte innlegg

Gjest skjønner ikke blåbæret
Skrevet

Jeg står på en medisin som heter Sarotex for fibromyalgiplager og kronisk hodepine. Jeg står i tillegg på cipralex for depresjon. Når jeg var hos legen sist ville han at jeg skulle ta et medisinspeil på disse to medikamentene.

I dag kunne han fortelle at cipralex-speilet var litt høyt, så jeg skulle gå ned litt i dose. Sarotex-speilet derimot det skulle ligge på mellom 400-1000, mens mitt var på 350 ca. Enda jeg står på veldig høy dose, 100mg.

Men det jeg lurer på er hva disse prøvene sier liksom?? Jeg kjønner ikke hvordan de måler det? Er det forskjellig fra menneske til menneske hvor mye de må ta for å få effekt, eller er det forskjellig fra smertetilstand/depresjon det måles ut ifra?

"vanlige" folk går jo ikke på disse medisinene, så det må vel være slik at det er hvordan kroppen min tar opp dette som måles??

Hmmm...

Skrevet

Vi er jo forskjellige, og derfor tar vi også opp medisiner i forskjellig grad.

Medisinspeilet måler nivået av medisinen i blodet ditt på det tidspunktet.

Gjest MedicNerd
Skrevet

De sjekker serumverdier for å forsikre seg om at de ikke ligger for høyt slik at man risikerer kjedelige bivirkninger, og fordi man vil forsikre seg at man får en virksom dose.

Så vidt jeg vet er ikke 100mg noen kjempedose på Sarotex.I alle fall med tanke på hva som blir brukt for antidepressiv effekt av dette medikamentet. Doser fra 150-225mg.

MEN vi forbrenner alle medikamenter forskjellig. Jeg tar en ganske høy dose på ett av mine medikamenter uten at serumspeilet er høyt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...